Hlavní obsah

Kolik je to fabií? Symbol přepočtů slaví čtvrtstoletí

Foto: Škoda Auto, Seznam Zprávy

Škoda Fabia v čase.

Je to už 25 let, co firma Škoda vyměnila tehdy oblíbený model Felicia za novinku. Škoda Fabia od té doby vozí lidi po celém světě, sbírá ocenění a dodnes ji lidé kupují. I v autobazarech.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na konci minulého tisíciletí přišla mladoboleslavská Škoda s novinkou. Ukončila prodej oblibeného modelu Felicia a nahradila ji Fabií. Třetí škodovka z řady, kterou v roce 1986 odstartoval Favorit, letos slaví 25 let. A za čtvrtstoletí toho stihla legendární „fábka“ hodně.

Pistáciová zeleň, proslulý HTP

První generace fabií se do obecného povědomí zapsaly nepřehlédnutelným designem ve verzi sedan, výraznou pistáciovou zelení v nabídce barev nebo litrovým řadovým čtyřválcem s výkonem 37 kilowatt (zhruba padesát koní). Fabie si velice rychle našla své zákazníky.

Nové malé auto mladoboleslavské automobilky bylo na tehdejší poměry poměrně drahé. Cena ve výši přibližně dvaceti tehdejších průměrných měsíčních výplat sice znamenala, že na trhu byly i levnější vozy, přesto se první generace prodalo celosvětově bezmála 1,8 milionu kusů.

Foto: Škoda Auto, Seznam Zprávy

Fabia první generace.

Fabie totiž například nabízela velmi solidní ochranu - při bezpečnostních testech uznávané organizace Euro NCAP skončila druhá za Toyotou Yaris, když dostala čtyři z pěti hvězdiček. Pro fanoušky rychlejší jízdy zase automobilka přišla s verzí RS. Ta měla turbodieselový motor s objemem 1,9 litru a výkonem 96 kW.

V kultovním britském motoristickém pořadu Top Gear si autoři z nápadu dát naftový motor do sportovní verze nejprve utahovali. Fabia navíc byla po dlouhé odmlce první škodovka, která se do pořadu dostala. Mladoboleslavské automobilce ale neudělala ostudu a v přímém závodu porazila i benzinový Mini Cooper.

Vypečená druhá generace

Po osmi letech brázdění silnic se na ženevském autosalonu Škodovka pochlubila s druhou generací. Těch z továren vyjelo za osm let produkce více než 1,7 milionu. Škoda si u druhé generace dala více záležet na designu, mezi lety 2011 a 2014 dokonce vyráběla stylovou edici Monte Carlo.

Foto: Škoda Auto, Seznam Zprávy

Fabia druhé generace.

Fabia tehdy o sobě dala celosvětově znát i úspěšnou reklamou z roku 2007. Spot, ve kterém skupina cukrářů upeče dort v životní velikosti, dostal nejvyšší ocenění v soutěži British Television Advertising Craft Awards. Ten samý večer dostala i ocenění za nejlepší model a nejlepší píseň.

S druhou generací fabie ale také Škodě rostl apetit po závodních úspěších. „Ostrou“ verzi RS uvedla adaptací na původní reklamní spot s tím, že nyní jde o „zlejší“ model. Škoda se navíc od této generace začala čím dál úspěšněji zapisovat do světa motorsportu.

Do třetice všeho dobrého

„Skvělý vůz, který osloví srdce i rozum, ideální pro dnešní moderní městskou mobilitu,“ citoval před uvedením třetí generace na trh Boleslavský deník předsedu představenstva Škody Auto Winfieda Vahlanda. „Jsme přesvědčeni o tom, že nová fabia bude pokračovat v úspěšné historii této modelové řady, získá nové skupiny zákazníků a jako důležitý pilíř naší růstové strategie posílí pozici značky na mezinárodních trzích.“

Před modelovou řadou z roku 2014 tak stál nelehký úkol. Než se totiž třetí generace dostala na trh, stal se z fabie nejprodávanější model značky s téměř 3,5 milionu prodanými kusy z první a druhé řady.

Foto: Škoda Auto, Seznam Zprávy

Fabia třetí generace.

O zahraničí Vahland nemluvil nadarmo. Ze všech více než 4,5 milionu fabií všech generací prodaných mezi lety 1999 a 2020 jich do českého provozu vyjelo „jen“ necelých 600 tisíc. Největší trh je pro fabii Německo, Britové jsou třetí.

Celkově v zahraničí boduje Škoda zejména s karoserií hatchback.

Stále dostupnější navzdory zdražování

V současné době z továren vyjíždí čtvrtá řada fabií. Tu Škoda vyrábí od roku 2021 a je vlastně nejlevnější v historii. Fabia totiž sice zdražuje, cena ale jde nahoru pomaleji než průměrná hrubá mzda. Pokud bychom výpočet zjednodušili na přibližnou cenu vozu a  průměrnou výplatu v Česku (bez započítání akcí, různých výbav a podobných faktorů), vyjde nám, že zatímco první generace stála téměř 20 měsíčních mezd, ta současná je o více než polovinu dostupnější.

I díky příznivé cenovce míří Škoda k překonání milníku pěti milionů vyrobených fabií. A jen v Česku jich jezdí téměř 580 tisíc, po Octavii jde o druhé nejrozšířenější auto.

Fabie se stala oblíbeným měřítkem cen nebo honorářů. Trend ukazovat, kolik je možné si těchto modelů koupit například za cenu vrcholového fotbalisty, je natolik rozšířený, že má i svou satirickou stránku na facebooku.

Hatchback od Škody hned tak ze silnic nezmizí. Jak uvedl předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer, automobilka plánuje pokračovat ve výrobě tohoto modelu až do konce desetiletí, navzdory tomu, že původně se konec očekával dříve.

Úspěchy i mimo silnice

Fabie ale není jen rodinný hatchback. Speciální verze od druhé generace dlouhodobě ukazují svou sílu na rallye tratích po celém světě.

V roce 2010 rallye verze oblíbeného hatchbacku ovládla šampionát IRC, kdy auta s okřídleným šípem braly první i druhé místo a Škoda Motorsport zvítězila mezi týmy. Celkem mezi lety 2009 a 2014 dosáhly posádky s Fabií S2000 (rallye speciálem) padesáti národních a mezinárodních titulů.

Na rallye úspěchy navázala i další generace, která od roku 2016 vyhrála čtyřikrát za sebou WRC 2 a  na trůn se vrátila v letech 2021 a 2022.

Nejen na fabii se můžete zdarma přijít podívat příští víkend od večerních osmi hodin do Světa Škodovek při příležitosti první muzejní noci. Na návštěvníky zde čekají exponáty, které nemá ani tovární muzeum v Mladé Boleslavi.

Doporučované