Hlavní obsah

Klasické motory jsou na ústupu, nahrazují je hybridy

Foto: algre, Shutterstock.com

Klasické spalovací motory jsou na ústupu, ale nenahrazují je elektromobily. Na vzestupu jsou hybridy.

Prodeje nových vozů v Evropě v září padaly, za tři čtvrtletí celého roku se prodalo o 0,6 procenta více vozů, skoro osm milionů. K důležitým posunům dochází i pod kapotou, klasické spalovací motory už netáhnou.

Článek

Počet registrací nových aut v Evropské unii v září klesl o 6,1 procenta na 809 163. Podíl hybridních vozů na celkovém prodeji ale poprvé překonal podíl aut s benzinovým motorem. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Ze čtyř největších evropských trhů prodej klesl na třech. Ve Francii o 11,1 procenta, v Itálii o 10,7 procenta a v Německu o sedm procent. Naopak ve Španělsku se prodej aut o 6,3 procenta zvýšil. V Česku prodej vzrostl o šest procent.

Za devět měsíců letošního roku se prodej zvýšil o 0,6 procenta na téměř osm milionů vozů. Ve Španělsku a v Itálii prodej stoupl, ve Francii a v Německu naopak mírně klesl. V Česku vzrostl o 2,6 procenta.

Prodej hybridních elektrických vozů se v září zvýšil o 12,5 procenta a podíl na celkovém prodeji vzrostl na 32,8 procenta. Prodej vozů s benzinovým pohonem naopak o 17,9 procenta klesl a jejich podíl se snížil na 29,8 procenta. Prodej elektromobilů stoupl o 9,8 procenta a podíl se zvýšil na 17,3 procenta. Od začátku letošního roku však počet registrací elektromobilů klesl o 5,8 procenta. Prodej vozů s naftovým motorem se v září propadl o 23,5 procenta a jejich podíl na celkovém prodeji činil 10,4 procenta.

Prodej hybridních elektrických vozů v EU se v posledních měsících zvyšuje, zájemci o koupi automobilu je totiž považují za cenově dostupný kompromis mezi plně elektrickým a spalovacím vozem. Hybridní vozy kombinují oba motory. Prodej plně elektrických vozů a hybridních aut s možností dobíjení ze zásuvky se letos naopak snižuje, částečně kvůli rozdílným ekologickým pobídkám v evropských zemích.

Regulační orgán také zavedl vysoká cla ve snaze zabránit prodeji levných čínských elektromobilů. Elektrifikované vozy, tedy plně elektrické, hybridní elektrické a hybridní vozy s možností dobíjení, tzv. plug-in, se v září na celkovém prodeji podílely společně 56,9 procenta.

„Dnešní čísla ukazují, že k prosperujícímu trhu s elektromobily, který Evropa potřebuje, máme ještě daleko,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová. „Není to stabilní a spolehlivý růst trhu, který je pro úspěšnou transformaci ekologické mobility nezbytný,“ dodala.

Největší automobilkou zůstal v září Volkswagen, jehož prodej se zvýšil o 0,3 procenta. Na celkovém prodeji se podílel 26,8 procenta. Z toho prodej české automobilky Škoda stoupl o 17,3 procenta, naopak prodej Stellantisu o 27,1 procenta klesl a podobně prodej aut značky Renault se snížil o 1,5 procenta. Prodej Tesly stoupl o 31,2 procenta, na celkovém prodeji měla Tesla podíl 3,9 procenta.

Začátkem tohoto měsíce členské státy EU podpořily dodatečná dovozní cla na elektromobily vyrobené v Číně, nejvyšší celkové clo tak dosáhne až 45 procent. Brusel cla zavádí, protože Peking podle něj poskytuje čínským výrobcům nespravedlivé dotace. Peking ale nekalou konkurenci popírá a pohrozil odvetnými opatřeními.

Doporučované