Hlavní obsah

Když není poptávka, sniž cenu. Americký Jeep se vrátil k základům ekonomiky

Foto: Matouš Vaněk/Seznam Brand Studio

Jeep Renegate hybrid. Ilustrační foto.

Ačkoliv většina automobilek v USA loni prodeje zvýšila, společnost Jeep zaznamenává propady už pět let v řadě. Letos „bojuje“ o kupce novými modely vozů a nižšími cenami.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Prodeje Jeepu v USA klesají už pět let za sebou, přesto si výrobce nepřestává klást vysoké cíle. Do roku 2027 chce celosvětově prodat 1,5 milionu vozů SUV, z toho milion v USA. Aby toho dosáhla, přichází firma s novou strategií. Uvedl to zpravodajský web CNBC.

Kupce chce generální ředitel Antonio Filosa oslovit například představením nových modelů. Ještě letos chce na trh uvést plně elektrický model Wagoneer S, příští rok pak například SUV Recon inspirované modelem Jeep Wrangler.

Zásadním krokem je podle ředitele také snížení cen automobilů. A to i u typů aut s vysokým odbytem, například SUV Jeep Compass nebo Grand Cherokee.

Podle dat dostupných na webu CNBC vyrostla od roku 2021 cenová hladina automobilky Jeep nad průměr cen v celém odvětví. V roce 2024 se průměrně vozy firmy Jeep prodávaly okolo 54 800 dolarů, což je v přepočtu téměř 1,25 milionu korun. To je o asi 150 tisíc korun víc než celoamerický průměr.

Nešťastným krokem, který připravil Jeep o zákazníky, bylo podle Fiosy ukončení výroby základního modelu Renegade a kompaktního SUV Cherokee. „Naše pokrytí trhu se snížilo z průměrných 80 procent na 45 procent,“ uvedl ředitel.

Prodeje v minulých letech klesly i celému koncernu automobilek Stellantis, do kterého patří jak firma Jeep, tak například Peugeot, Citröen nebo Maserati. Loni v USA prodal Stellantis zhruba 1,5 milionu vozů, což je o procento méně než předešlý rok.

Z toho Jeep prodal zhruba 640 tisíc vozů, což je meziročně o šest procent méně. Většina automobilek však loni zaznamenala na americkém trhu vyšší prodeje. Například automobilová společnost Volkswagen prodala loni téměř 330 tisíc vozů, což je o asi devět procent více. Nejlépe se v roce 2023 v USA dařilo firmě Ford, která prodala téměř dva miliony vozidel, což představuje nárůst o 7,1 procenta oproti předchozímu roku.

Dlouhodobou prioritou mateřské společnosti Stellantis jsou zisky spíše než tržní podíl, jak upozornila britská CNBC. Šéf koncernu Carlos Tavares se proto soustředí na snižování nákladů, což je součástí jeho plánu „Dare Forward 2030“. Cílem je zvýšit zisky a zdvojnásobit tržby na 300 miliard eur (zhruba 7,5 bilionu korun) do roku 2030.

Mírný optimismus u Jeepu posilují zvýšené srpnové prodeje, meziměsíčně se prodalo o více než polovinu aut více. Oproti loňskému srpnu jde dokonce o třetinový nárůst.

Související témata:

Doporučované