Hlavní obsah

Každé páté auto prodané v EU jede na elektriku, Češi ale stále milují klasiku

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Prodeje automobilů v EU rostou již třináctý měsíc po sobě. Trh se tak postupně vzpamatovává z nedostatku součástek, který ovlivnil výrobu v loňském roce.

Článek

Srpen prodejům automobilů tradičně příliš nepřeje, ten letošní byl ale výjimkou. Evropský trh s automobily totiž během minulého měsíce meziročně zaznamenal nárůst o 21 procent, loni v srpnu to bylo 650 000, letos už 787 000 aut. Jedná se tak již o třináctý měsíc, kdy prodeje aut v EU rostou. Obzvlášť dobře si pak vedly prodeje elektromobilů. Vyplývá to z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Od začátku letošního roku eviduje toto sdružení v Evropské unii přes 7 milionů registrací nových aut. Minulý rok to bylo za stejné období necelých 6 milionů. Většina trhů navíc zaznamenala dvojciferná čísla růstu, největší z nich Španělsko (20,5 %) a Itálie (20,2 %).

I přes meziroční zlepšení však prodeje stále nedosahují předpandemických hodnot. Například v roce 2019 se během prvních osmi měsíců prodalo automobilů o dva miliony víc.

Podíl elektromobilů poprvé přesáhl 20 procent

Zhruba 1 milion všech prodejů v letošním roce tvořily elektromobily. Jen za srpen bylo nových vozů poháněných čistě na elektřinu zaregistrováno přes 165 tisíc. Podíl elektromobilů za srpen představoval 21 procent ze všech prodejů, což je oproti minulému srpnu téměř dvojnásobek.

S výjimkou Malty, kde se prodeje čistě elektrických aut oproti minulému srpnu propadly o 22,6 procenta, zaznamenaly všechny trhy EU dvouciferný, někdy až trojciferný procentní růst tohoto druhu aut. Nejvyšší růst zažila Belgie, a to o 224,5 procenta, a rapidně rostl také největší trh v EU – Německo (170,7 %).

Elektrickým automobilům holdují podle statistik ACEA dlouhodobě především Norové, od začátku roku zde nové registrace těchto vozů představovaly 83 procent. Prodeje spalovacích motorů zde naopak nedosáhly ani pěti procent.

I přes rychlý růst elektrovozidel zůstávají nejčastější volbou pro Evropany nadále klasické vozy se spalovacím motorem, oproti loňskému srpnu se ale jejich podíl na trhu snížil z 38,7 procenta na 32,7 procenta.

Češi a Slováci mají radši hybridy

Češi o elektroauta takový zájem zatím nemají, z nově registrovaných aut představují v letošním roce pouhých 2,7 procenta. Populární naopak zůstávají benzinové motory, jejichž prodeje zde stále představují více než polovinu všech prodaných aut.

Vliv na to má samozřejmě také životní úroveň Čechů v kombinaci s vysokou inflací a zdražováním většiny zboží. Elektromobily se totiž stále pohybují ve vyšších cenových hladinách.

Podle ACEA se méně elektromobilů než v ČR prodá pouze na Slovensku, kde od začátku roku tvoří 2,4 procenta všech prodaných aut. Prodeje klasických aut u našich východních sousedů dokonce oproti minulému roku vzrostly o 22 procent. To je největší růst v celé EU.

Jak Čechy, tak Slováky ale lákají hybridní auta, především ta typu HEV (Hybrid Electric Vehicle). Jinak řečeno, klasická hybridní auta, která využívají kombinaci spalovacího a elektrického motoru, ale nelze je nabíjet z nabíječky či zásuvky.

Během letošního srpna byla právě HEV v Česku druhým nejpopulárnějším typem vozidla, s podílem 20,4 procenta předběhla o necelé procento dokonce i dieselové motory. Na Slovensku jsou hybridy ještě oblíbenější, v srpnu představovaly 28 procent trhu, což je o 10 procent více, než se prodalo dieselů.

Tento trend lze pozorovat i v ostatních evropských zemích. Počet registrací nových hybridních elektromobilů se v EU během srpna zvýšil o 29 %, a to především díky silnému růstu na třech ze čtyř největších trhů, tedy v Německu, Francii a Španělsku. Mírný pokles naopak zaznamenala Itálie, i přesto jsou pro Italy hybridní pohony nejpopulárnějším typem vozidel.

Doporučované