Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
S platební kartou za 12 Kč, bez ní za 20 Kč. Platba v hotovosti se tak může u některých českých dopravců prodražit. Rozdílnou cenou se totiž snaží motivovat cestující k bezhotovostní platbě.
Jiné ceny při platbě v hotovosti a kartou si účtují hlavně městští hromadní dopravci. Například i v Novém Jičíně. „Pokud cestující platí u řidiče kartou, zaplatí 10 Kč, v hotovosti je to 18 Kč. Tento ceník a možnosti platby schválili radní města koncem minulého roku,“ říká Marie Machková, tisková mluvčí Městského úřadu Nový Jičín.
Důvodem je snaha o zrychlení odbavení a o snížení fyzických kontaktů mezi cestujícími a personálem a v neposlední řadě snaha o minimalizaci hotovosti.
Rozdílná je i cena jízdného v rámci tarifu ODIS v Moravskoslezském kraji, který platí mimo jiné i na jízdenky Českých drah. U jízdného hrazeného v hotovosti platí základní sazba 18 Kč a za každý kilometr pak 1,70 Kč oproti platbě platební kartou, s kartou ODISka nebo aplikací ODISapka, kde je základní sazba 10 Kč a za každý kilometr pak 1,50 Kč.
Přitom logika by radila úplně opačný postup – za platbu kartou totiž prodejce odvádí poplatek společnosti, která transakci zprostředkuje. Dopravci ale jasně preferují rychlost.
Cenové rozdíly se sice mohou lišit v jednotlivých městech, ale většinou jsou nehotovostní platby zvýhodněny oproti hotovosti. „Důvodem je snaha o zrychlení odbavení a o snížení fyzických kontaktů mezi cestujícími a personálem a v neposlední řadě snaha o minimalizaci hotovosti – je stále větší problém drobnější mince udávat v bankách,“ říká pro SZ Byznys jednatel ODIS Aleš Stejskal.
Zvýhodněné platby hotově jsou od roku 2022 také v písecké městské hromadné dopravě. Při platbě bankovní kartou stojí obyčejné jízdné 12 Kč a při platbě v hotovosti 20 Kč.
Důvodem je podle dopravců právě hlavně rychlejší odbavování cestujících platících kartou. Když u řidiče většina platila hotově, projevovalo se to častým zpožďováním některých hodně vytížených spojů. „Cílem zvýhodnění platby kartou bylo motivovat cestující, aby tento způsob více využívali a ke zpožďování tak nedocházelo,“ zdůvodňuje tisková mluvčí města Písek Petra Měšťanová.
Cenový rozdíl funguje i v dopravě Ústeckého kraje, kde je bezhotovostní platba o deset procent levnější. „Hotovost při odbavení v dopravě přináší celou řadu nevýhod, především pomalejší prodej a odbavení nebo i bezpečnostní rizika pro řidiče a průvodčí, ale i nutnost dalšího zpracování a nákladů zpravidla s mincemi,“ říká Magdalena Fraňková z odboru informatiky a organizačních věcí Krajského úřadu Ústeckého kraje.
To platí i pro většinu městských dopravců, kteří jsou na dopravu Ústeckého kraje napojeni, včetně města Děčína. „Když platím hotově, stojí mě obyčejná jízdenka 24 Kč, když platím kartou (či mám předplaceno), platím 20 Kč,“ popisuje mluvčí Děčína Luděk Stínil.
Platbu v hotovosti už dnes využívá naprosté minimum cestujících.
Kdysi se běžně u městských dopravců jízdenky kupovaly jen u řidiče a platilo se pouze hotově. Dopravu to však zpomalovalo, a proto se v dnešní době upřednostňuje platba kartou.
„V Břeclavi se do autobusů MHD nastupuje pouze předními dveřmi. Pokud má řidič vyřizovat platbu v hotovosti, zdržuje to odbavení cestujících. Nicméně platbu v hotovosti už dnes využívá naprosté minimum cestujících,“ říká Ivana Solaříková, mluvčí úřadu v Břeclavi, kde při platbě kartou dospělý zaplatí za jízdenku 12 Kč místo 20 Kč.
Část zákazníků by tento postup mohl znevýhodňovat. Co když někdo z jakéhokoliv důvodu preferuje hotovost a karty prostě nechce používat? Podle České obchodní inspekce jsou však rozdílné ceny v pořádku. „S ohledem na fakt, že platební kartu si může pořídit každý spotřebitel, nespatřujeme při předběžném posouzení v dané věci porušení ust. § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jež se týká zákazu diskriminace spotřebitele,“ vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.
Dopravci mají částky při odlišných typech platby uvedené ve svých cenících. Výhodnější cenu mají většinou také držitelé různých karet na městskou dopravu. Například pro obyvatele Příbrami s kartou dopravce je jízdenka o dvě koruny levnější.
Většina tuzemských dopravců však zachovává stejnou cenu při jakémkoli druhu platby. „Cenová politika se u jednotlivých dopravních podniků liší. Jsou dopravní podniky, kde je nákup jednorázové jízdenky ve voze pomocí platební karty zvýhodněn,“ říká Linda Hailichová ze Sdružení dopravních podniků ČR.
Jinou cenu si neúčtují dopravci v Praze, Brně, Karlových Varech, Pardubicích, Mladé Boleslavi, Liberci, Českých Budějovicích, Znojmě, Příbrami, Olomouci a dalších městech.
Existují však stále i místa, kde je za dopravu možné platit pouze a jen hotově, a to v Mostě a Litvínově. Ale to se má změnit. „Projekt na nový odbavovací systém, který možnost platby kartou nabídne, je ve fázi výběru vítězného dodavatele,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Hana Syrová.