Hlavní obsah

Japonské autíčko do zásuvky válcuje Teslu

Japonské autíčko do zásuvky válcuje Teslu.Video: Jan Marek

Sice má dojezd, který by s dnešní infrastrukturou leckomu na pracovní cestu či dovolenou nestačil, ale Japoncům na ježdění do továren nebo výlety mezi obcemi stačí – a je úspěšný. Drobný elektromobil je totiž úsporný a levný.

Článek

Jeho rozměry jsou pouze 3,3 × 1,4 × 1,6 metru a váží lehce přes jednu tunu. Pohání ho jediný elektromotor o výkonu 47 kW, tedy 63 koní, takže jeho nejvyšší rychlost je 130 kilometrů za hodinu, a s baterií o kapacitě 20 kWh ujede 180 kilometrů na jedno nabití.

Dobít ho však lze z běžné zásuvky i přes noc.

A právě toto malé elektroauto, Nissan Sakura představený teprve loni, v prodejích v domácím Japonsku překonává i Teslu.

Dovolit si ho může takřka každý

Rekordní japonský vůz do zásuvky patří do kategorie aut známé jako „kei“, což je v překladu „lehké vozidlo“. Ta jsou pro japonské úzké silnice ideální a s tím, jak tento konkrétní kousek dokáže být úsporný a jaké se za něj platí nízké poplatky, je populární například u pracovníků z továren a rodin, které žijí mimo velká města.

Navíc stojí 2,5 milionu jenů, nebo s vládní dotací jen dva miliony jenů, tedy asi 300 tisíc korun, a je proto cenově dostupný pro všechny.

Není tak asi divu, že malý elektromobil z dílny Nissanu a Mitsubishi, které jej prodává zase jako Ek X, v Japonsku vyhrál ocenění Auto roku 2022 a letos tvořil asi polovinu všech prodaných elektroaut v zemi – zatím se ho prodalo 35 099 kusů.

Zájem Japonců o vozy do zásuvky obecně posiluje také nedostatek čerpacích stanic na předměstích a venkově, protože je lze lehce dobíjet u domu. To se však týká hlavně „kei“ aut.

Ne každý elektromobil je ideální

Ne všechny automobilky však jdou cestou těchto malých elektromobilů a raději kvůli vyšším úvodním investicím vyrábějí a dodávají velká bateriová auta, která s větší cenou generují větší tržby a zisk. Ta ovšem takový úspěch v Japonsku neslaví.

Nissan Sakura má kromě zmíněných výhod řadu dalších předností, pro které je oblíbený. Díky své velikosti má pro řidiče například vcelku příjemné zrychlení a disponuje například i asistovaným řízením. A s dojezdem 180 kilometrů je potřeba ho na přejíždění mezi obcemi a městy dobíjet podle některých třeba i pouze jednou v týdnu.

Dalším cenově dostupnějším elektrovozem od japonské automobilky je třeba model Leaf. Do výroby šel už v říjnu roku 2010. Dnes jeho už druhá generace v základní verzi ujede na jedno nabití 285 kilometrů a vychází na 779 tisíc korun.

Takové auto do zásuvky nabízí například i Volkswagen – hatchback E-Up!, který v modernizované verzi při ceně bezmála 450 tisíc korun nabízí dojezd 260 kilometrů.

Oprava: Opravili jsme překlad z japonštiny.

Doporučované