Hlavní obsah

Stát pořád něco vzkazuje, ale informace nám nedává, říká šéf cestovky

Generální ředitel cestovní kanceláře Čedok Stanislav Zeman.Video: Silvie Friedmannová

Čeští turisté na ostrově Rhodos si stěžují, že je cestovky nechaly „ve štychu“. Řada z nich odlétala, když už na ostrově hořelo, ovšem další na Rhodos míří. Jak problém řeší Čedok, popisuje jeho ředitel Stanislav Zeman.

Článek

Katastrofické požáry na ostrově Rhodos dostaly do bezvýchodné situace tisíce Čechů. Na Rhodosu je podle informací cestovních kanceláří asi 4500 lidí z Česka. Lidé, kteří se těšili na dovolenou u moře, museli opustit hotely často jen s minimem věcí a přespávali v provizorních ubytovnách, než se dostali do letadla domů.

„Poslední klienty naší cestovní kanceláře, kteří zůstávali v evakuačních centrech, jsme odvezli v pondělí. V tuto chvíli jsou všichni zákazníci, kteří se nacházeli v ohrožených lokalitách Rhodosu, už doma,“ uvedl generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Řešení situace ovšem někdy znemožňují sami turisté. Například když do smlouvy uvedou nesprávné telefonní číslo nebo číslo příbuzného, který s nimi do Řecka neodletěl. Kvůli tomu pak CK nemá jak s turisty efektivně komunikovat a například jim nabídnout náhradní ubytování.

Cestovní kanceláře ale dále jsou v kontaktu se stovkami klientů denně, kteří si koupili zájezd na řecký ostrov a ještě na něj neodletěli. Zhruba čtvrtina klientů cestovní kanceláře Čedok se dosud rozhodla, že na Rhodos letos neodcestuje.

Podle Zemana je aktuálně největší problém, který komplikuje jejich rozhodování o tom, jaké dovolenkové letovisko či hotel se ještě nachází v bezpečné zóně, nedostatek informací z oficiálních zdrojů.

„Neuvěřitelně nám chybí informační podpora, která by říkala, co se v jednotlivých destinacích skutečně děje. Potřebovali bychom systém výměny informací,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

„Máme desítky hotelů, musíme konstantně vyhodnocovat bezpečnostní situaci u každého z nich a to není v našich silách. Jsme v kontaktu s klienty, kteří nás informují přes textové zprávy. Validní informace o tom, zda jsou vybrané hotely ohrožené či ne, ale často schází,“ dodává.

Ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) na twitteru napsal, že kromě 4500 lidí na Rhodosu zůstává také 2600 Čechů na Korfu, kde ale také hoří. Evakuace se už uskutečnila v 17 oblastech.

Ministerstvo turistům doporučuje, aby necestovali do oblastí, které jsou požáry postižené, ale zároveň zatím nebude vydávat doporučení, aby se Češi vyhnuli cestám na celý řecký ostrov Rhodos. „Neznamená to, že žádné nebezpečí nehrozí,“ upozornil náměstek ministra Martin Smolek.

Zoufalí lidé si stěžují, že cestovní kanceláře jim nepomáhají. „Kam mám dát své děti? Řekněte kam?“ táže se například v reportáži zpravodaje Seznam Zprávy rozzlobená Češka u přepážky ČSA delegátek kanceláře Čedok. „Nebudou spát na zemi. Chci pro ně postel. Já jsem si za to zaplatila dost velké peníze.“

Jak přistupují k situaci na Rhodosu cestovní kanceláře

Cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours ze skupiny DER Touristik Eastern Europe nabídnou klientům, kteří mají na severní část řeckého ostrova Rhodos odletět ve středu nebo ve čtvrtek, bezplatnou změnu zájezdu. Lidé, kteří si pobyt zakoupili do jižní části ostrova, mohou využít bezplatné změny i bezplatného storna. CK Blue Style podle mluvčí Lucie Bukovanské dává klientům, kteří mají odlet na Rhodos naplánovaný do konce července, možnost změny destinace nebo termínu zdarma.

Pokud Ministerstvo zahraničních věcí vydá plošné doporučení necestovat na Rhodos, CK podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže nemají povinnost tam zájezdy rušit. Je však zvykem, že tak činí a doporučení respektují.

Lidem také vadí, že je cestovky nechaly odletět už v době, kdy bylo jasné, že hotely resorty kam míří, budou zasažena ohněm.

Paradoxně pak působí skutečnost, že ačkoli stovky lidí na ostrově zoufale hledají způsob, jak se dostat pryč, další Češi tam zároveň odlétají. Takže v pondělí ostrov opustilo i 800 českých turistů, jiných 1000 ale cestovní kanceláře přivezly.

Například už v pátek by měli odletět další klienti CK Čedok. Ti, co míří do bezpečné části, mohou žádat bezplatnou změnu termínu nebo destinace, klienti na jihu pak navíc také storno zdarma, uvedla mluvčí cestovky Kateřina Pavlíková. Situace na ostrově se podle ní již zlepšuje. „V jiných částech ostrova pokračují turisté ve své dovolené, hotely tam fungují. Noví klienti tam míří i z Německa nebo ze Skandinávie,“ řekla. Další repatriační lety firma vyslat neplánuje, klienti se podle Pavlíkové vrací zpátky v běžných charterových spojích.

Dopady požáru na řeckém Rhodosu se cestovním kancelářím významně prodraží.

„Už nyní víme, že pouze v rámci naší cestovní kanceláře se škody vyšplhají na desítky milionů korun,“ dodal Stanislav Zeman v rozhovoru pro SZ.

Rhodos v plamenech

Řecký ostrov Rhodos, cíl statisíců turistů, čelí rozsáhlým lesním požárům. O víkendu tam proběhla dosud největší evakuační operace, během níž úřady z ohrožených oblastí dostaly na 20 tisíc lidí. Turisté nyní v náhradním ubytování, ale i na letišti či stadionu čekají na odvoz z ostrova. Jsou mezi nimi i stovky Čechů, kterých je na Rhodosu v současnosti až 5000.

Od našeho zvláštního zpravodaje:

Útěk z Rhodosu:

Obrazem:

Cestování:

Kam se lze obrátit?

Turisté na Rhodosu se mohou obracet na nouzovou linku českého velvyslanectví v Aténách. Telefonní číslo je +30 694 4733 769. Rovněž řecké úřady zřídily zvláštní krizové telefonní linky, na které se mohou obracet zahraniční turisté.

Těm, kteří mají zaplacený zájezd a mají na ostrov v blízké době odletět, doporučuje české Ministerstvo zahraničních věcí, aby se zaregistrovali do databáze Drozd. Úřad se pak s nimi může v případě potíží lépe spojit. Ministerstvo zahraničních věcí také vysílá do Řecka dva členy speciálního konzulárního týmu, kteří budou asistovat českým turistům. Dva důstojníky pošlou také hasiči.

Doporučované