Hlavní obsah

Jahn: Dílů pro spalovací motory není dost, elektroauta se neprodávají

Ukázka z rozhovoru s Martinem Jahnem, členem představenstva Škoda Auto. Celý rozhovor přineseme v pondělí 14. října. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Zatímco komponentů na elektrické vozy je dost, s díly na klasické vozy se spalovacími motory je to horší. „Je to komplikované období. Bohužel nám vypadly některé výroby spalovacích modelů,“ říká Martin Jahn z vedení Škoda Auto.

Článek

Prodeje elektromobilů klesají v Evropě už čtvrtý měsíc v řadě a automobilkám to způsobuje značné potíže.

„Čekalo se, že oproti loňsku dojde k nárůstu o 15 až 20 procent a zatím se ukazuje spíše pokles zhruba osm procent oproti loňskému roku. Myslím si, že všechny automobilky, které mají elektrické vozidla, prodávají výrazně méně, což má samozřejmě dopad i na objednávky komponentů,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.

Upozorňuje, že zatímco komponentů na elektrické vozy je dostatek, díly na klasické vozy se spalovacími motory v minulém týdnu chyběly. „Je to komplikované období. Vypadly nám některé výroby spalovacích modelů. Nejvíce se to u nás dotklo u značek Kodiaq a Superb,“ říká Jahn. Počet „nevyrobených“ vozů půjde do stovek až nižších tisíců.

Podle Jahna je důvodem výpadků aktuální situace a nejistota, která na trhu panuje. „Sektor dodavatelů je ve velmi obtížném období, protože také prochází transformací a také musí určit, jestli bude více investovat již do komponentů pro bateriové vozy nebo jestli, a v jakých objemech, bude vyrábět komponenty pro spalovací motory. Tady se ukazuje problém transformace, která neběží tak rychle,“ podotýká člen vedení mladoboleslavské Škodovky.

Dodal, že jak samotná Škodovka, tak i její subdodavatelé začali více investovat do elektrických vozů a že současný převis dílů pro elektromobily a naopak nedostatek pro „spalováky“ je výsledkem tohoto posunu. Velké problémy to podle něj způsobuje hlavně subdodavatelům. „Všichni jsme na stejné křižovatce a čekáme na to, jakým směrem řekne Evropská komise, že se má Evropa v oblasti automotivu vydat,“ dodává Jahn.

Klesající zájem o elektromobily přináší ještě jeden problém. Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené Evropskou unií pro vyráběné vozy. Pro příští rok se má emisní limit na jedno vyrobené vozidlo snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádný výrobce. Bateriové vozy měly být nejefektivnějším způsobem, jak průměrné emise CO2 snížit.

Pokuty by se mohly dostat až na 15 miliard eur, což poškodí celé odvětví.

Doporučované