Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Prodeje elektromobilů klesají v Evropě už čtvrtý měsíc v řadě a automobilkám to způsobuje značné potíže.
„Čekalo se, že oproti loňsku dojde k nárůstu o 15 až 20 procent a zatím se ukazuje spíše pokles zhruba osm procent oproti loňskému roku. Myslím si, že všechny automobilky, které mají elektrické vozidla, prodávají výrazně méně, což má samozřejmě dopad i na objednávky komponentů,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.
Upozorňuje, že zatímco komponentů na elektrické vozy je dostatek, díly na klasické vozy se spalovacími motory v minulém týdnu chyběly. „Je to komplikované období. Vypadly nám některé výroby spalovacích modelů. Nejvíce se to u nás dotklo u značek Kodiaq a Superb,“ říká Jahn. Počet „nevyrobených“ vozů půjde do stovek až nižších tisíců.
Podle Jahna je důvodem výpadků aktuální situace a nejistota, která na trhu panuje. „Sektor dodavatelů je ve velmi obtížném období, protože také prochází transformací a také musí určit, jestli bude více investovat již do komponentů pro bateriové vozy nebo jestli, a v jakých objemech, bude vyrábět komponenty pro spalovací motory. Tady se ukazuje problém transformace, která neběží tak rychle,“ podotýká člen vedení mladoboleslavské Škodovky.
Dodal, že jak samotná Škodovka, tak i její subdodavatelé začali více investovat do elektrických vozů a že současný převis dílů pro elektromobily a naopak nedostatek pro „spalováky“ je výsledkem tohoto posunu. Velké problémy to podle něj způsobuje hlavně subdodavatelům. „Všichni jsme na stejné křižovatce a čekáme na to, jakým směrem řekne Evropská komise, že se má Evropa v oblasti automotivu vydat,“ dodává Jahn.
Klesající zájem o elektromobily přináší ještě jeden problém. Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené Evropskou unií pro vyráběné vozy. Pro příští rok se má emisní limit na jedno vyrobené vozidlo snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádný výrobce. Bateriové vozy měly být nejefektivnějším způsobem, jak průměrné emise CO2 snížit.
Pokuty by se mohly dostat až na 15 miliard eur, což poškodí celé odvětví.