Hlavní obsah

Investoři objevili „skryté klenoty“, kupují přístavy a lodní terminály

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Zájem investorů o přístavy a terminály trvá. V posledních letech se po celém světě staly vyhledávaným cílem pro převzetí, loni jich změnilo majitele 16. Uvedla to poradenská společnost PwC.

Článek

Aktuální analýza společnosti PwC s názvem Barometr dopravy a logistiky odhalila zajímavý trend v investování. Za skryté klenoty globalizovaného dodavatelského řetězce totiž označila lodní přístavy. Zároveň ale varuje, že zájem o Evropu v této oblasti může ochabovat.

„Nákup a prodej v odvětví přístavní infrastruktury zaznamenaly od roku 2015 výrazný nárůst,“ uvádí PwC. „Od té doby dosáhl objem transakcí přibližně 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun),“ dodává.

Hodnota obchodů oznámených v loňském roce – stejně jako v celém odvětví – nicméně výrazně klesla, a to na 4,2 miliardy dolarů ve srovnání s částkami 15,3 miliardy a 11,5 miliardy dolarů v předchozích dvou letech. „S celkovým počtem 16 transakcí však byla aktivita v oblasti převzetí v této oblasti stále poměrně vysoká,“ píší autoři analýzy.

Mění se i cílové regiony. V letech 2015 až 2023 se dvě třetiny ze 184 oznámených transakcí v odvětví přístavní infrastruktury týkaly přístavů v Asii a Oceánii. Nově však nabývají na významu investice zahraničních investorů do přístavů a terminálů v Africe. „V současné době se tam odehrává opravdová soutěž,“ píše PwC. Zatímco Čína v Africe pokračuje v rozvoji nové Hedvábné stezky a ve strategických investicích, Evropská unie v Africe investuje do infrastruktury, aby si udržela konkurenceschopnost.

„Trasy a obchodní centra se mění, Asie a Afrika nabývají na důležitosti. Cesta do Evropy by tak mohla ztratit na významu,“ říká námořní expert PwC André Wortmann. „EU musí být v boji o klíčovou infrastrukturu bdělá: Harmonie v globálním námořním systému se rozpadá, protože někteří z klíčových hráčů sledují naprosto odlišné zájmy,“ dodal.

Podle PwC ale zůstávají atraktivní i destinace v Evropě, jak ukazuje investice globální námořní společnosti MSC do provozovatele hamburského přístavu HHLA. Tato největší kontejnerová přepravní společnost a město Hamburk jako majoritní akcionář chtějí v budoucnu podnik provozovat společně.

Hamburk je po Rotterdamu a Antverpách třetím největším kontejnerovým přístavem v Evropě. Dříve vyvolalo rozruch, když menšinový podíl v jediném terminálu HHLA získala čínská státní přepravní společnost Cosco.

Doporučované