Hlavní obsah

Honda a Nissan zvažují fúzi. Bojí se Číňanů a Muska

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Stellantis, evropské spojení automobilek Fiat Chrysler a francouzské skupiny PSA, inspirovalo i japonské konkurenty. Honda a Nissan také chtějí alianci, která by měla lépe konkurovat čínským i americkým automobilkám.

Článek

Japonské automobilky HondaNissan zvažují fúzi společností. Chtějí totiž zvýšit konkurenceschopnost na trhu s elektromobily.

O možnosti strategického partnerství v oblasti elektromobilů začaly japonské firmy jednat už letos v březnu. Ve hře je nyní možnost fúze, která by mohla posílit jejich postavení na trhu s elektromobily zejména v Číně. Fúzí by podle agentury Reuters vznikla společnost v hodnotě 54 miliard dolarů, tedy asi 1,35 bilionu korun.

Diskuzemi společnosti reagují na rostoucí vliv silných hráčů na trhu, zejména na čínské výrobce elektromobilů nebo americkou Teslu podnikatele Elona Muska. Hledají tak možnosti, jak zvýšit konkurenceschopnost v době, kdy většina automobilek přechází z výroby aut se spalovacími motory na elektromotory.

Honda a Nissan ztrácejí podle BBC podíl na čínském trhu, který v listopadu představoval téměř 70 procent celosvětových prodejů elektromobilů. Obě firmy dohromady loni dosáhly celkového celosvětového prodeje 7,4 milionu vozidel. I nadále se snaží konkurovat levnějším výrobcům elektromobilů, jako je čínský BYD, jehož čtvrtletní tržby prudce vzrostly a v říjnu poprvé překonaly tržby společnosti Tesla.

„Myšlenka, že někteří z těchto menších hráčů mohou přežít a prosperovat, je stále náročnější, zejména když se k tomu přidá složitost všech dalších čínských výrobců, kteří přišli a poměrně silně konkurují,“ uvedla analytička společnosti Edmunds Jessica Caldwellová pro BBC.

Fúze posilují i evropský trh

Už v srpnu Nissan a Honda navázaly spolupráci v oblasti baterií a dalších technologií, jak napsalo BBC. Společně s dalším japonským výrobcem aut Mitsubishi také podepsaly memorandum o společném postupu ve vývoji inteligence aut a elektrifikace, čímž chtějí přispět ke snížení nehod a dosažení uhlíkové neutrality.

Do případného partnerství by firmy mohly zapojit i firmu Mitsubishi. Nissan je totiž jejím největším akcionářem, a spojení firem by tak bylo ještě silnější.

Fúzí japonských automobilek Honda a Nissan by ovšem i bez třetího člena vznikla společnost větší než dohoda z roku 2021 mezi italsko-americkou automobilkou Fiat Chrysler a francouzskou skupinou PSA, do které patří například značka Peugeot. Dohodou firem vznikl automobilový koncern Stellantis v hodnotě 52 miliard dolarů, zhruba 1,3 miliardy korun.

V roce 2023 vzrostl podíl plně elektrických automobilů společnosti Stellantis na celosvětovém trhu o 21 procent. Nejvíce se v prodeji všech typů automobilů daří společnosti ve Francii, Itálii a Portugalsku.

Doporučované