Hlavní obsah

Hodiny čekání. Turecké nebe je plné i pro Čechy, aerolinky viní dispečery

Foto: Smartwings/ČSA

Ilustrační foto.

Prudký nárůst letového provozu a počasí komplikují letové plány evropských aerolinek. Ty apelují na Evropskou agenturu pro řízení letového provozu, aby situaci řešila. I Češi odlétají na dovolené s několikahodinovým zpožděním.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Cestování letadlem v posledních dnech znepříjemňuje nárůst provozu na evropském nebi. Češi už o víkendu odlétali na dovolené s mnohahodinovým zpožděním a v pondělí se situace nezměnila. Největších prodlev nabírají především lety do Turecka, konkrétně do Antalye.

Podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy souvisí přetížení letového provozu nad Tureckem se zahájením turistické sezony. „Jde o intenzivně prudký nárůst letového provozu na jihovýchodních tratích směrem na jihovýchodní Evropu a Asii, kde jsou cílové destinace pro turisty,“ řekl SZ Byznys Klíma.

Na zpoždění mají vliv také bouřky, které v posledních dnech procházejí nad Evropou. „Z hlediska bezpečnosti letového provozu se musí snižovat kapacita vzdušného prostoru. V případě, že už bouřky jsou, piloti musí situaci řešit operativně a letové plány se velice flexibilně mění, mění a to přispívá ke zpožděním,“ vysvětluje Klíma.

Situace na jihovýchodě Evropy přitom ovlivňuje leteckou dopravu na celém kontinentu. „Problémy mají dopad na celý letový plán. Zpoždění má snowball efekt a začne se nabalovat,“ upozorňuje Klíma.

Aerolinky však nemají nad situací žádnou kontrolu. Už o víkendu na to upozornila letecká společnost Smartwings, která provozuje dvě pravidelné linky z Prahy do Antalye a Izmiru a další z letišť v Brně a Ostravě.

Od 6. června do 1. července vypravila skupina Smartwings do Antalye celkem 452 letů z různých evropských destinací, bez zpoždění odletěla jen necelá tři procenta z nich. Na pondělí měla společnost do destinace naplánovaných 32 letů. „Z toho ke 14. hodině proběhlo 10 letů, přičemž devět je zpožděných,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. Délka zpoždění se většinou pohybuje kolem dvou až tří hodin.

Aerolinky vinu svalují na Eurocontrol

„Tato situace je pro Smartwings naprosto nepřijatelná a žádáme o přijetí okamžitých opatření ze strany Evropské komise a Evropské agentury pro řízení letového provozu (Eurocontrol). Pokud nepřistoupí Eurocontrol k urychlenému sjednání nápravy v řízení evropského vzdušného prostoru a nevyřeší s tureckými řídícími letového provozu řádné řízení letadel v tureckém vzdušném prostoru tak, aby nedocházelo ke zbytečnému zpožďování letů a vyčkávání letadel před přistáním, nebo dokonce k vynucené diverzi letadel na náhradní letiště, budeme muset část, anebo všechny lety do turecké Antalye zrušit,“ uvedla Dufková.

Na situaci v evropském vzdušném prostoru si stěžuji i další evropské aerolinky. Například nízkonákladová letecká společnost Ryanair v tiskové zprávě vyzývá Eurocontrol k vysvětlení situace a předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou žádá, aby přijala opatření k urychlené reformě evropských letových služeb.

„Služby ATC (řízení letového provozu, pozn. red.) v Evropě jsou letos v létě na nejhorší úrovni vůbec. Ryanair a mnoho dalších evropských leteckých společností má kvůli špatnému řízení evropského ATC opakovaně zpoždění, lety jsou rušeny a cestující poškozováni,“ řekl provozní ředitel Ryanairu Neal McMahon.

Na Eurocontrol apeluje také firma WizzAir. „Společnost WizzAir byla připravena zajistit svým cestujícím hladký letní provoz, nicméně se zdá, že systém řízení dopravy má letos v létě značné problémy,“ uvedla aerolinka na síti X.

Na Letišti Václava Havla v Praze se však cestující mohou potkat i s dalšími potížemi. „Může docházet ke zpoždění vykládky zavazadel na příletu. Důvodem jsou častá zpoždění letů, nárazový nedostatek pracovníků nakládky zejména ve špičkách i přetíženost letového provozu. Za případné komplikace se omlouváme,“ uvedla mluvčí letiště Klára Divíšková.

Kromě toho jej v neděli trápily výpadky systému pasové kontroly na Terminálu 1, což brzdilo rychlost odbavení. Podle Divíškové už odbavování funguje bez problémů.

Jak dlouho bude vzdušný prostor nad Tureckem přetížen, se v tuto chvíli nedá predikovat. Aktuálně podle ČTK z pražského letiště létá do Turecka sedm přímých linek.

Doporučované