Hlavní obsah

Evropská letadla špiní vzduch méně než ta americká

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Letecké společnosti z celého světa slíbily, že začnou více používat ekologická paliva (SAF). Závazky se jim ale zatím plnit nedaří - palivo je totiž výrazně dražší a státy ho podporují všude jinak.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V rámci snahy o snížení nadměrného dopadu letecké dopravy na klima slíbily letecké společnosti po celém světě, že začnou ve velkém využívat ekologičtější letecká paliva. Většina z nich ale za svými závazky výrazně zaostává. Vyplývá to z analýzy ekologických dokumentů společností pro rok 2023, kterou provedla agentura Bloomberg Green.

Přestože mnoho přepravců slíbilo, že do konce desetiletí bude získávat alespoň 10 procent pohonných hmot z ekologičtějších zdrojů, podle odhadů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) vzrostlo používání udržitelného paliva z 0,04 procenta v roce 2021 na pouhých 0,17 procenta v roce 2023.

Evropské aerolinky lítají ekologičtěji

Poměrně zeleně se snaží létat evropské letecké společnosti, které tak v tomto oboru porážejí své konkurenty v USA i jinde. Částečně je za to podle Bloombergu zodpovědné nařízení Evropské unie, podle něhož musí letecké společnosti od příštího roku využívat ekologická paliva alespoň ze dvou procent. Stejně tak se o podporu snaží další země, jako je Velká Británie, Singapur nebo Britská Kolumbie.

Naproti tomu Spojené státy přijaly přístup založený na dobrovolnosti, kdy vláda pro ekologická paliva nabízí lukrativní pobídky, ale po leteckých společnostech nákup ekologického paliva nevyžaduje. To totiž stojí přibližně třikrát více než běžné letecké palivo.

„V Evropě existuje skutečně smysluplný nástroj, který nutí aerolinky, aby zelená paliva používaly,“ uvedl pro Bloomberg Nik Pavlenko, který vede tým pro paliva v neziskovém think tanku International Council on Clean Transportation.

„V USA stále existuje jistá míra nesouladu mezi tvrzením o nulové uhlíkové stopě do roku 2050, nadšením z ekologických paliv a tím, za co jsou letecké společnosti ochotny skutečně platit,“ dodává Pavlenko.

Světovým lídrem v zavádění ekologického paliva je logistický obr DHL s vlastní flotilou letadel. Tato společnost v loňském roce získávala více než tři procenta svého leteckého paliva z ekologických zdrojů. Celkově DHL nakoupila více ekologického paliva než všechny americké letecké společnosti dohromady. Například americká dopravní společnost FedEx nenakoupila loni žádné. A to přesto, že se zavázala do roku 2030 získávat 30 procent svého leteckého paliva z čistších zdrojů.

V čele osobních leteckých společností pak byla Air France-KLM, která v loňském roce využívala ekologická paliva z 1,1 procenta. To je podle Bloombergu šestkrát víc, než používala americká společnost United Airlines, která přitom své ekologické snahy ráda propaguje. Přitom na ekologický pohon létala pouze z 0,17 procenta.

Budeme se snažit, říkají americké společnosti

Představitelé několika amerických leteckých společností pro Bloomberg Green uvedli, že jsou odhodláni využívání čistších paliv zvýšit. Podle údajů americké vlády se množství ekologických paliv vyrobeného nebo dovezeného do země v první polovině letošního roku ve srovnání s celým rokem 2023 zdvojnásobilo.

Úkol, který stojí přede všemi leteckými společnostmi, je stále náročný. Letectví se na emisích oxidu uhličitého lidstva podílí přibližně ze 2,5 procenta. Toto číslo se však pravděpodobně bude zvyšovat společně s tím, jak se bude zvyšovat počet cestujících v letecké dopravě a jak budou jiné velké zdroje znečištění klimatu, jako jsou elektrárny a automobily, přecházet na čistší alternativy.

Budoucnost navíc zatím nepřináší příliš mnoho alternativ. Letadla poháněná bateriemi pravděpodobně nebudou mít dostatečný dolet, aby zvládla dálkové lety, při kterých vzniká nejvíce emisí. Letadla poháněná vodíkem pak podle Bloombergu nelze očekávat dříve než za několik desítek let. Hlavní nadějí leteckého průmyslu na snížení dopadu na klima tak zůstávají ekologická paliva.

Doporučované