Hlavní obsah

EU mění výši cel na čínské elektromobily. Připlatí si i zákazníci Tesly

Foto: Tesla, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Evropská cla na dovoz elektromobilů z Číny se budou týkat také automobilky Tesla, zatím se mluví o devíti procentech. O definitivní podobě cel se rozhodne do konce října.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Evropská unie v úterý oznámila, že plánuje upravit cla na elektromobily dovážené z Číny a zároveň oznámila výrobcům elektromobilů z východu, že se v listopadu stanou z dočasných cel konečná. Uvedla to agentura Bloomberg.

Unie se svým nejnovějším krokem snaží čelit dotacím, které Peking poskytoval tomuto odvětví, přičemž úředníci uvedli, že budou pokračovat v konzultacích s výrobci před definitivním hlasováním členských států.

Navrhovaná cla byla revidována, přičemž výrobce automobilů SAIC, výrobce MG a mateřská společnost Volvo Car, Geely, a BYD budou čelit dodatečným clům ve výši 36,3 procenta, 19,3 procenta a 17 procent, což je o něco méně než původní návrhy. Devět procent chce Unie uvalit také na vozy Tesla pocházející z tamní gigafactory.

Ostatní společnosti, které při šetření EU spolupracovaly, ale netýkalo se jich zevrubné prošetřování, budou čelit clu ve výši 21,3 procenta, zatímco na ostatní nespolupracující výrobce čeká bariéra 36,3 procenta. Tyto sazby by byly uvaleny nad rámec 10% cla, kterému vývozci z Číny již podléhají.

Většina výhod, které Tesla získala, spočívala v poskytnutí baterií za nižší než tržní cenu, uvedli úředníci EU. Společnost se sídlem v Austinu, kterou ovládá miliardář Elon Musk, rovněž získala výhody včetně práv na užívání půdy, snížení daně z příjmu a dotací v různých formách, včetně národní subvence, kterou obdrželi všichni vyvážející výrobci, dodali úředníci.

Strany mají nyní čas do 30. srpna, aby předložily své připomínky a požádaly o slyšení k návrhu. Pokud kvalifikovaná většina členských států v závazném hlasování opatření nezablokuje, zveřejní Evropská komise konečné nařízení o tarifech do 30. října. Cla by pak zůstala v platnosti po dobu pěti let a po přezkumu by mohla být prodloužena.

Brusel a Peking v uplynulých měsících vedly rozhovory, aby se clům vyhnuly. EU uvedla, že jakékoli takové řešení musí být v souladu s pravidly Světové obchodní organizace a řešit základní otázku dotací.

Čína tvrdí, že opatření jsou protekcionistická, a pohrozila odvetnými opatřeními v podobě vlastních cel na řadu odvětví včetně vepřového masa, lihovin a některých automobilů. Peking rovněž napadá opatření u WTO.

Čínská obchodní komora při EU vyjádřila v prohlášení zveřejněném na webu X svou „silnou nespokojenost a rozhodný nesouhlas“ s tímto zveřejněním a dodala, že neexistují dostatečné důkazy o tom, že čínské elektromobily způsobují EU podstatnou materiální újmu.

Mluvčí společností Geely a BYD se pro Bloomberg odmítli vyjádřit a zástupci společnosti SAIC na žádosti o komentář zaslané mimo běžnou pracovní dobu bezprostředně nereagovali.

Několik členských států, včetně Německa a Maďarska, vyjádřilo odpor proti clům, ale k jejich zastavení by byla zapotřebí blokační většina.

Doporučované