Hlavní obsah

Elektromobilů bude přibývat. Na novou dobíječku se ale čeká tři čtvrtě roku

Foto: E.ON

Do výstavby veřejné dobíjecí infrastruktury E.ON letos investuje 80 milionů korun.

Počet elektromobilů v Česku poroste a pro nová auta je tak třeba vybudovat veřejnou dobíjecí síť. Výstavbu dobíječek však komplikují dlouhé dodací lhůty a nedostatek čipů.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Pokud se mají v Evropské unii do roku 2035 vyrábět pouze elektromobily, jak to vyžaduje Green Deal, a jejich počet na tuzemských silnicích tedy poroste, je třeba pro ně také vybudovat nabíjecí síť.

To je velkou výzvou pro společnosti, které u nás dobíjecí stanice provozují. Cíle EU v oblasti elektromobility jsou totiž poměrně ambiciózní. „Není to pouze o tom, abychom namalovali na papír nějaká čísla. Pokud chceme stavět dobíjecí huby, musí s tím jít ruku v ruce rozvoj sítě. Požadavky na příkon, který k nim musíme dotáhnout, jsou ale obrovské a času je málo,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services E.ON Energie.

E.ON v úterý otevřel svůj první ultrarychlý dobíjecí hub v Česku, který se nachází v Sulejovicích u Lovosic a stál zhruba 20 milionů korun. „Realizovali jsme ho dva roky, přičemž rok a půl nám zabralo vyřizování veškerých povolení. Pokud bychom měli dostát cílům EU do roku 2035, musíme být extrémně rychlí,“ dodává Klíma.

Máme signály i od dodavatelů, že tato situace bude trvat minimálně do roku 2024. Musíme to řešit tak, že se předzásobíme, co to jde.
Martin Klíma, vedoucí Mobility Services E.ON Energie

Realizaci však zatím brzdí současné problémy v dodavatelských řetězcích a přetrvávající nedostatek čipů, které se mimo jiné používají i v dobíjecích stanicích. „Standardní dodávky jsme měli dva až tři měsíce. Teď se na dobíjecí stanice čeká tři čtvrtě roku,“ říká Klíma.

A čekání jen tak neskončí. „Máme signály i od dodavatelů, že tato situace bude trvat minimálně do roku 2024. Musíme to řešit tak, že se předzásobíme, co to jde,“ uvádí Klíma.

Německá společnost E.ON má totiž v oblasti dobíjecí infrastruktury v Česku velké plány. Do konce roku chce mít ve své síti 300 dobíječek a během příštích dvou let plánuje vybudovat dalších 12 ultrarychlých dobíjecích hubů. Do výstavby veřejné dobíjecí infrastruktury investuje jen letos 80 milionů korun.

V Česku budují svou síť nabíječek i další společnosti. Mezi největší hráče patří například ČEZ, který provozuje zhruba 380 stanic se dvěma dobíjecími body, nebo PRE s 320 dobíjecími místy, na nichž se může napájet 450 elektromobilů.

„V současné době jsme postavili a provozujeme celkem 170 dobíjecích stanic a jen v loňském roce jich přibylo 68. Ukazuje to, že v této oblasti chceme nadále růst,“ popisuje situaci Claudia Viohlová, generální ředitelka skupiny E.ON v České republice. Společnost však buduje dobíjecí síť i v dalších deseti zemích Evropy a včetně Česka provozuje aktuálně 12 tisíc dobíjecích bodů.

Do roku 2026 je chce rozšířit o dalších 5 000. „Struktura neustále roste a zintenzivňuje se počet dobití. Pokud v Německu byly stanice, kam přijelo jen jedno auto za den, tak počty nyní rapidně rostou,“ říká člen vedení společnosti E.ON Drive Sukhjinder Singh.

Podle Klímy je na tom Česko v oblasti dobíjecí infrastruktury v evropském měřítku dobře. „Když si vezmeme, že u nás jezdí nějakých 10 000 elektromobilů, a to, jaký je počet veřejných dobíjecích stanic, tak na jednu připadá zhruba osm elektromobilů, což je v rámci Evropy nadprůměrné číslo,“ říká Klíma a dodává, že v sousedním Německu je průměr 12 aut na jednu nabíječku, takže Česko je na tom v této oblasti lépe.

Podle Centra dopravního výzkumu u nás bylo do konce července 2021 registrováno 8 500 elektromobilů, což je z celkového počtu zhruba šesti milionů vozů stále zlomek. Číslo ovlivňuje hlavně cena, která elektromobily dělá pro řidiče s průměrným příjmem hůře dostupné. V Česku také na rozdíl od jiných zemí neexistuje žádná státní podpora na pořízení elektroauta.

„Samozřejmě prodeje jsou velmi malé a je to dáno i tím, že u nás neexistuje podpora na nákup elektromobilů. Chystají se dotační schémata pro firmy, jež tvoří nějakých 75 procent nákupu nových vozidel, takže očekáváme, že ten nárůst by měl nastat v letošním a příštím roce,“ říká Klíma.

Chystají se dotační schémata pro firmy, jež tvoří nějakých 75 procent nákupu nových vozidel, takže očekáváme, že nárůst by měl nastat v letošním a příštím roce.
Martin Klíma, vedoucí Mobility Services E.ON Energie

Český trh s elektromobily za zbytkem světa stále zaostává, loni se na něm prodalo 2 600 elektromobilů, což má podíl na celkovém prodeji zhruba jedno procento.

Vláda chce elektromobilitu podpořit zatím jen v podnikatelském sektoru. Letos na prodej asi 4 500 elektroaut vyčlení téměř miliardu korun.

Doporučované