Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Pokud se mají v Evropské unii do roku 2035 vyrábět pouze elektromobily, jak to vyžaduje Green Deal, a jejich počet na tuzemských silnicích tedy poroste, je třeba pro ně také vybudovat nabíjecí síť.
To je velkou výzvou pro společnosti, které u nás dobíjecí stanice provozují. Cíle EU v oblasti elektromobility jsou totiž poměrně ambiciózní. „Není to pouze o tom, abychom namalovali na papír nějaká čísla. Pokud chceme stavět dobíjecí huby, musí s tím jít ruku v ruce rozvoj sítě. Požadavky na příkon, který k nim musíme dotáhnout, jsou ale obrovské a času je málo,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services E.ON Energie.
E.ON v úterý otevřel svůj první ultrarychlý dobíjecí hub v Česku, který se nachází v Sulejovicích u Lovosic a stál zhruba 20 milionů korun. „Realizovali jsme ho dva roky, přičemž rok a půl nám zabralo vyřizování veškerých povolení. Pokud bychom měli dostát cílům EU do roku 2035, musíme být extrémně rychlí,“ dodává Klíma.
Máme signály i od dodavatelů, že tato situace bude trvat minimálně do roku 2024. Musíme to řešit tak, že se předzásobíme, co to jde.
Realizaci však zatím brzdí současné problémy v dodavatelských řetězcích a přetrvávající nedostatek čipů, které se mimo jiné používají i v dobíjecích stanicích. „Standardní dodávky jsme měli dva až tři měsíce. Teď se na dobíjecí stanice čeká tři čtvrtě roku,“ říká Klíma.
A čekání jen tak neskončí. „Máme signály i od dodavatelů, že tato situace bude trvat minimálně do roku 2024. Musíme to řešit tak, že se předzásobíme, co to jde,“ uvádí Klíma.
Německá společnost E.ON má totiž v oblasti dobíjecí infrastruktury v Česku velké plány. Do konce roku chce mít ve své síti 300 dobíječek a během příštích dvou let plánuje vybudovat dalších 12 ultrarychlých dobíjecích hubů. Do výstavby veřejné dobíjecí infrastruktury investuje jen letos 80 milionů korun.
V Česku budují svou síť nabíječek i další společnosti. Mezi největší hráče patří například ČEZ, který provozuje zhruba 380 stanic se dvěma dobíjecími body, nebo PRE s 320 dobíjecími místy, na nichž se může napájet 450 elektromobilů.
„V současné době jsme postavili a provozujeme celkem 170 dobíjecích stanic a jen v loňském roce jich přibylo 68. Ukazuje to, že v této oblasti chceme nadále růst,“ popisuje situaci Claudia Viohlová, generální ředitelka skupiny E.ON v České republice. Společnost však buduje dobíjecí síť i v dalších deseti zemích Evropy a včetně Česka provozuje aktuálně 12 tisíc dobíjecích bodů.
Do roku 2026 je chce rozšířit o dalších 5 000. „Struktura neustále roste a zintenzivňuje se počet dobití. Pokud v Německu byly stanice, kam přijelo jen jedno auto za den, tak počty nyní rapidně rostou,“ říká člen vedení společnosti E.ON Drive Sukhjinder Singh.
Podle Klímy je na tom Česko v oblasti dobíjecí infrastruktury v evropském měřítku dobře. „Když si vezmeme, že u nás jezdí nějakých 10 000 elektromobilů, a to, jaký je počet veřejných dobíjecích stanic, tak na jednu připadá zhruba osm elektromobilů, což je v rámci Evropy nadprůměrné číslo,“ říká Klíma a dodává, že v sousedním Německu je průměr 12 aut na jednu nabíječku, takže Česko je na tom v této oblasti lépe.
Podle Centra dopravního výzkumu u nás bylo do konce července 2021 registrováno 8 500 elektromobilů, což je z celkového počtu zhruba šesti milionů vozů stále zlomek. Číslo ovlivňuje hlavně cena, která elektromobily dělá pro řidiče s průměrným příjmem hůře dostupné. V Česku také na rozdíl od jiných zemí neexistuje žádná státní podpora na pořízení elektroauta.
„Samozřejmě prodeje jsou velmi malé a je to dáno i tím, že u nás neexistuje podpora na nákup elektromobilů. Chystají se dotační schémata pro firmy, jež tvoří nějakých 75 procent nákupu nových vozidel, takže očekáváme, že ten nárůst by měl nastat v letošním a příštím roce,“ říká Klíma.
Chystají se dotační schémata pro firmy, jež tvoří nějakých 75 procent nákupu nových vozidel, takže očekáváme, že nárůst by měl nastat v letošním a příštím roce.
Český trh s elektromobily za zbytkem světa stále zaostává, loni se na něm prodalo 2 600 elektromobilů, což má podíl na celkovém prodeji zhruba jedno procento.
Vláda chce elektromobilitu podpořit zatím jen v podnikatelském sektoru. Letos na prodej asi 4 500 elektroaut vyčlení téměř miliardu korun.