Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Drazí Češi, mohli byste dokončit svou část? S pozdravem, Poláci.“ Fotografie úhledně postavené nové silnice končící v poli. Tak vypadalo malé popíchnutí na sociální síti Reddit , které naráží na to, že u našeho severního souseda rostou dálnice výrazně rychleji než u nás.
Češi tak nebyli pozvaní na otevření příhraniční části dálnice S3 na polsko-české hranici. Důvod byl prostý - na naší straně se ještě stavět ani nezačalo. Pro srovnání - vloni Poláci otevřeli 245 kilometrů dálnic, v Česku jsme ve stejný rok postavili 15 kilometrů.
Takový je zhruba i dlouhodobý průměr od roku 2011. Zatímco čtyřnásobně veliké Polsko ročně postaví průměrně 287 kilometrů dálnic, u nás to není ani 17 kilometrů.
Poláci využili zejména vstupu do Evropské unie v roce 2004. Díky tomuto kroku totiž dostali přístup k dotacím, které pomohly výstavbu spolufinancovat. Hned mezi lety 2004 a 2010 se v zemi stavělo trojnásobnou rychlostí, než jaká byla před vstupem země do sedmadvacítky, a rychlost dál rapidně rostla.
Česká republika zažila největší skok v roce 2016, nešlo ale o zázračnou výstavbu. Na základě opatření Ministerstva dopravy takzvaného Nového pojetí dálniční sítě mimo jiné přibylo 438 kilometrů dálnic. Důvodem ale bylo převedení z jejich původní kategorie silnice pro motorová vozidla.
I proto vloni v létě oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) desetiletý plán na dobudování české dopravní infrastruktury. Dohromady plán počítá s čtyřmi tisíci kilometry silnic a 200 kilometry nových železnic. Náklady se odhadují mezi 1,5 až 2 biliony korun. „Pokud to neuděláme, Česku ujede vlak,“ komentoval tehdy krok v rozhovoru pro SZ Byznys.
V současné době je podle ŘSD celková délka dálniční sítě 1388,2 kilometru. Dalších 38 projektů v celkové délce 205,4 kilometru se staví, 94,1 kilometru je v soutěži a 543,4 v přípravě.
Měli tu stavět Poláci, narazili na Metrostav
U polské dálnice S3 čekající na napojení na českou D11 se až donedávna předpokládalo, že ji bude stavět polský Budimex. Firma totiž nejdřív zakázku v hodnotě 11,4 miliardy korun získala. Stavět se dokonce mělo již na konci loňského roku. Termín se ale posunul a v mezičase se povedlo druhému účastníkovi tendru - dceřiné společnosti Metrostavu MI Roads - prostřednictvím antimonopolního úřadu výběr dodavatele zrušit.
ŘSD následně Budimex ze soutěže vyřadilo úplně.
V návaznosti na rozhodnutí ÚOHS a následně i přes opakované výzvy nedoložení plnění kvalifikačních kritérií bylo nuceno ŘSD vyloučit ze zadávacího řízení na zhotovitele akce “D11 Trutnov - st. hranice ČR/PLR” spol. BUDIMEX SA. Nyní běží lhůta v délce 15 dní na podání námitek.
— Radek Mátl (@MatlRadek) May 9, 2024
ŘSD polskou firmu vyřadilo kvůli údajně nedostatečné kvalifikaci ve stavbě tunelů, ty jsou na úseku plánované dva. Podle mluvčí Budimexu Diany Zyglewské ale společnost disponuje odpovídající kvalifikací.
„Za podanou nabídkou si nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude rozhodnuto v náš prospěch. Od samého počátku jsme do výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se by odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ uvedla pro Novinky.