Hlavní obsah

Drahá elektromobilita táhne ke dnu akcie VW. Škodovce se problémy vyhýbají

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Obří investice do elektromobility a nízký zájem o nové vozy trápí tradiční automobilky. Svědčí o tom problémy koncernu Volkswagen, zatímco dceřiná Škoda Auto hlásí „vynikající finanční a prodejní výsledky“.

Článek

Tradiční výrobci automobilů se ocitli mezi mlýnskými kameny. Z jedné strany řeší klesající zájem o nové vozy, zatímco musí v rámci konkurenceschopnosti a snaze splnit přísné unijní požadavky vyrábět (a prodávat) elektromobily. Takové problémy řeší například německý automobilový koncern Volkswagen.

Problém je v tom, že elektromobily vyrobené v Evropě jsou drahé a nedostupné, tudíž se z evropského trhu přelévají zákazníci na konkurenční trhy v Číně, kde je prodejci nabízejí levněji.

Automobilkám tak uchází značná část příjmů, což ale není jediná jejich starost. Do hry totiž v případě nedodržení výroby požadovaného počtu elektromobilů (respektive nedodržení průměrné výše emisí) vstupují tučné pokuty od EU, které mohou dosahovat až 376 miliard korun. Jedná se o částku, kterou vyčíslil šéf Renaultu Luca de Meo.

Podíl elektromobilů na celkové výrobě v zemích EU je nyní navíc pouze poloviční v porovnání s množstvím, které by musely automobilky vyrobit, aby se pokutám z Bruselu vyhnuly. V praxi to znamená, že aby výrobci dodrželi stanovené poměry mezi výrobou elektrických vozů a těmi se spalovacími motory, museli by ročně vyrobit o 2,5 milionu benzinových a naftových vozů méně, dodává de Meo.

A trh na to reaguje. Akcie Volkswagenu jsou doposud na nejnižší hodnotě od roku 2011. Lepší byly i v roce 2015, kdy koncern čelil aféře Dieselgate, nebo během pandemie covidu-19. Poprvé v historii by navíc firma mohla zavřít dvě německé továrny. Vedení Volkswagenu se proto uchýlilo k řadě opatření, od kterých si slibuje úspory i vyšší příjmy. Jedním z nich je zvýšení cen automobilů se spalovacím motorem. Od 12. září tak na německém trhu stojí modely o 2,1 až 4,2 procenta více.

Vozy s VW na masce v Česku zatím nezdražují. „Importér značky Volkswagen pro Českou republiku, společnost Porsche Česká republika, aktuálně nechystá žádné zdražení,“ potvrdila pro SZ Byznys Lenka Vaňková z tiskového oddělení firmy Volkswagen.

Škodovka zůstává v černých číslech, plánuje elektrické kompaktní SUV

V černých číslech zatím zůstává tuzemská Škodovka. „Škoda Auto v prvním pololetí roku 2024 vykázala vynikající finanční a prodejní výsledky po již tak silných výnosech v roce 2023. Provozní zisk v prvním pololetí vzrostl o 26 % na 1,149 miliardy eur a rentabilita tržeb dosáhla 8,4 %. Tyto údaje prokazují značnou odolnost a flexibilitu navzdory náročnému tržnímu prostředí,“ komentuje dosavadní výsledky mluvčí Škoda Auto Ivana Povolná s tím, že firma nehodlá omezovat výrobu či zavírat továrny.

Škoda Auto se navíc v prvním pololetí letošního roku poprvé umístila na čtvrtém místě v celkových registracích nových vozů v Evropě.

„Letos na podzim automobilka představí plně elektrický model Elroq, který náleží do segmentu kompaktních SUV, objemově největší části trhu v Evropě,“ dodala mluvčí.

Doporučované