Hlavní obsah

Došla letadla. Dopravci opravují staré modely a pronajímají si motory

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Problémy s dodávkami nových letadel nutí dopravce udržovat starší stroje v provozu déle než by chtěli. Rostoucí poptávka po opravách starších letadel tak přináší miliardové zisky výrobcům motorů i firmám, které motory pronajímají.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letadlových motorů je nedostatek a obchod s opravami starších letadel je na vzestupu, informuje server CNBC.

Podle společnosti Alton Aviation Consultancy vzrostly zakázky na menší, ale i generální opravy motorů z 31 miliard dolarů před pandemií na letošních 58 miliard dolarů. Generální oprava letadel se podle CNBC musí provést každých 7000 letů a je poměrně drahá. Řešením je provádět více práce vlastními silami samozřejmě s nakoupenými originálními díly.

Letecký dopravce American Airlines je podle serveru na cestě zvýšit počet generálních oprav od roku 2023 zhruba o 60 %. Měli by tak opravit více než 16 motorů měsíčně, což je o pět více než byli schopni opravit před dvěma lety.

Práce se zaměřuje zejména na motory, které pohánějí starší letouny Boeing 737 a mnoho letounů Airbus A320. Podle informací CNBC představují tato letadla většinu flotily společnosti American, která jich má přes 960.

Provozní ředitel American řekl, že díky navýšeným kapacitám by měly být tyto motory opraveny za méně než 60 dní, obvykle trvá takový úkon skoro dva- až třikrát déle.

Příčina tohoto trendu je prostá, AirbusBoeing nestíhají dodávat nová, úspornější letadla, což nutí dopravce, včetně společnosti American, aby měli k dispozici starší letadla déle než očekávali.

Podle Jakuba Krause, vedoucího katedry letecké dopravy z Fakulty dopravní ČVUT, jde především o velikost flotily. „Pokud máte skoro tisíc letadel, tak může dávat smysl si něco opravovat ‚in-house‘“, říká vedoucí katedry.

„Z pohledu ČR jde fakticky pouze o Smartwings,“ odpověděl Kraus na otázku, zdali by se trend oprav mohl dostat i do Česka. „Ti však mají flotilu zajištěnou a spíše letadla pronajímají. Navíc žádné starší modely nikdo v ČR k dispozici nemá.“ „Tedy ne, není důvod, aby toto postihlo Smartwings,“ dodal vedoucí katedry.

„Na úrovni ČR (tedy Smartwings) problémy nejspíše nenastanou,“ uvedl pro SZ Byznys Kraus.

Nečekaná výhra pro výrobce motorů

Vysoká poptávka po generálních opravách motorů je výhodná pro výrobce. Například společnost GE Aerospace díky tomu vydělala v první polovině letošního roku 11,7 miliardy dolarů.

Michaels srovnal trh s motory jako obchod s žiletkami. Podle něj je to podobné, u holicích strojků se musí opakovaně „kupovat žiletka po celé roky, stejně jako firmy vydělávají peníze na trhu s náhradními díly v oblasti motorů“.

Roste i zájem o pronájem motorů, například motor používaný v modelech 737 až 800 od Boeingu se pronajímal za 96 000 dolarů měsíčně. Podle letecké datové společnosti IBA vzrostla cena pronájmu oproti roku 2017 o 18 tisíc dolarů. U letadel Airbusu vzrostla cena nájemného o 42 tisíc dolarů.

Poptávka je tak vysoká, že leasingové společnosti jako AerCap a Avolon kvůli tomu shánějí další motory. CNBC zároveň upozorňuje na to, že trh s motory na letadla je velmi uzavřený.

„Pokud nemáte uzavřenou smlouvu, nedostanete se dovnitř,“ uvedl Ed Bastian, generální ředitel společnosti Delta Air Lines. Podle něj by bylo „snazší dostat se na koncert Taylor Swift“.

„Každý letadlový díl, který je možné použít, je spolehlivý. Tedy pokud si od někoho pronajmete motor, tak má jistě všechny papíry v pořádku, a tedy je spolehlivý jako jakýkoliv jiný,“ uvedl Kraus.

„Cestující bohužel nejsou rádi, když nemohou létat novými letadly,“ popsal stinnou stránku této praxe generální ředitel AirBaltic Martin Gauss pro CNBC. „Je to problém, který jednou skončí. Mysleli jsme si, že už to bude za námi. Dal bych tomu ještě dva roky a pak to máme za sebou.“

„Vyrobit a certifikovat nový motor je složité a práce na roky,“ uvedl Kraus „Tedy současní výrobci, kteří dodávají letadla, která jsou s danými motory certifikovaná, je opravdu uzavřená společnost,“ dodal. Podle něj není moc výrobců dopravních letadel a jen „nepatrně více výrobců motorů do nich“.

Související témata:

Doporučované