Článek
Globální poptávka po dováženém zboží z Číny klesá už několik měsíců v řadě. Tím padají také cenové podmínky námořních přeprav. „V dovozním směru pozorujeme prudký pokles sazeb. Například na trase Čína–USA došlo k poklesu o dvě třetiny oproti stejnému období roku 2021. U hlavní trasy Čína–Evropa jde o pokles více než o polovinu. Spotové sazby tak klesly na přibližně 45 procent oproti začátku letošního roku,“ popisuje aktuální propady David Knobloch, jednatel a spolumajitel přepravní společnosti NTG Air & Ocean.
Za zlevněním námořní přepravy ale podle odborníka stojí také další důvody.
„Ve velkém se opět začalo přepravovat z Číny do Evropy přes horní cestu po železnici přes Rusko, kterou mnoho přepravců z morálních důvodu v souvislosti s útoky na Ukrajinu zase teď opustilo. Mimo to dochází také k postupnému navyšování přepravních kapacit na moři,“ uvedl Knobloch.
Nabízí se tedy otázka, zda bude spolu s poklesem přepravních sazeb zlevňovat samotný dovoz z Číny do Evropy.
„V letošním roce se zlevnění dovozu ještě určitě nedočkáme, a to hlavně kvůli narůstajícím nákladům v přístavech a na navazující dopravu v Evropě. Očekávám ale, že ke snížení cen by mohlo docházet nejdříve v průběhu příštího roku, přepravní námořní kapacita by totiž v roce 2023 měla měla být navýšena až o osm procent,“ upřesnil ředitel přepravní společnosti NTG Air & Ocean.
Poklesem poptávky by tak mohlo ve výsledku dojít ke stabilizaci v přístavech a následné infrastruktury, a to právě v důsledku vyčištění vzniklých kontejnerových zácp, které sektor v poslední době zatěžovaly.
Stejný vývoj predikuje také David Fuchs, generální ředitel společnosti Agora DMT, která je největším dovozcem elektroniky do Česka. Evropa podle jeho slov aktuálně bojuje s několika problémy, které naopak konečné ceny dováženého zboží potáhnou ještě výš.
„Zvýšená cena nafty zvyšuje cenu vnitroevropského a republikového dopravného. Také značně posílil dolar, za který se zboží v Asii nakupuje, a v Evropě vzrostla cena energií, což se projevuje na nákladech na skladování. Takže v současné chvíli velký prostor ke zlevňování nevidím, naopak vidíme, že ceny elektroniky před Vánoci jsou o 20-25 % vyšší než vloni,“ uvedl pro SZ Byznys David Fuchs.
Konkrétně po elektronice poptávka podle jeho slov zatím neklesá, nicméně lidé mnohem více zvažují, které zboží koupí a které nutně nepotřebují.
„Obrovský nárůst poptávky zaznamenáváme například u smart výrobků, které pomáhají ušetřit energie v domácnostech, jako jsou chytré zásuvky, termostaty, nastavitelné hlavice k topení a další takové produkty,“ dodává šéf Agora DMT.
Rejdaři si mastí kapsy
Navzdory poklesu přepravních sazeb ale rejdaři stále generují ohromné zisky. Ceny za přepravu jsou totiž i přes pokles v posledních měsících stále přibližně na trojnásobku předpandemických cen.
„V posledních měsících se jejich marže pohybuje na průměrných 3600 dolarů za TEU (jeden dvacetistopý kontejner),“ uvádí příklad David Knobloch ze společnosti NTG Air & Ocean.
Očekávání vysokých zisků je možné pozorovat i u samotných rejdařů, kteří opět přehodnocují svoji ziskovost. Například dánský rejdař MAERSK nedávno oznámil, že jeho výsledek by měl dosáhnout za letošní rok 37 miliard dolarů před zdaněním, což je o 23 % více oproti předpokladu. Německý rejdař Hapag Lloyd upravil předpoklad o 30 procent na 21,5 miliardy dolarů před zdaněním.
Nestabilita námořní dopravy se projevuje nejvíc v Evropě
Za poslední dva roky koronavirové pandemie se sektor potýkal s řadou výrazných výkyvů a nesouladů v poptávce a nabídce, uzavření celých čínských měst, letišť, terminálů a také řadou problémů spojených s přírodními vlivy. Ani dnes ale není situace v oblasti mezinárodních přeprav růžová.
Evropské přístavy jsou přehlcené a napojená infrastruktura kolabuje.
„Největší potíže se přesunuly do Evropy. Evropské přístavy jsou přehlcené a napojená infrastruktura kolabuje. Nedávné stávky dělníků v německých přístavech a plánované probíhající stavební práce rozhodně situaci nepomáhají a způsobují zpoždění v doručení kontejnerů někdy i o několik týdnů. Dá se předpokládat, že cenová hladina na vnitřní infrastruktuře dále poroste navzdory výraznému poklesu námořních sazeb,“ říká Knobloch pro SZ Byznys.
Problémy jsou podle jeho slov vidět ale také v exportních zásilkách, které se často nedokážou dostat do přístavu k odbavení včas.
„Export je přímo provázaný s importem a dochází dokonce k situaci, kdy některé terminály v hamburském přístavu nepouštěly exportní vlaky naložené kontejnery, pokud si ten samý objem kontejnerů zároveň neodvezly v importním směru,“ dodává odborník z NTG.
Spolehlivost rejdařů roste
Přesto se podle globálních dat rejdařům v současnosti daří zpoždění lodí snižovat z průměrných osmi dnů na šest dnů a spolehlivost servisů nyní dosahuje přes 40 procent. Oproti předpandemickým rokům jde ale o stále výrazně nižší míru. Například v roce 2019 dosahovala míra spolehlivosti těchto společností až osmdesáti procent.