Hlavní obsah

Dílna světa slaví nový rok. Všichni ostatní si kvůli tomu počkají

Foto: Pexels.com

Už tak narušenou námořní dopravu zasáhne uzavření provozu během oslav čínského nového roku. Ilustrační foto

Námořní přepravci se obávají dalšího zdržení dodávek kvůli oslavám čínského nového roku. Spojením s čínskou nulovou tolerancí koronaviru vznikne pro euroasijský dodavatelský řetězec vražedná kombinace. Ceny mohou dál růst.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Narušení dodavatelsko-odběratelských řetězců“ patří k velmi skloňovaným termínům, když se mluví o důvodech vyšších cen. Špatná zpráva je, že řetězce čeká další šok – a opět pochází z Číny.

V zemi začaly svátky nového roku, které stejně jako každou sezonu vedou k uzavření továren a omezení celkového provozu. To vše vede rejdaře k dalšímu omezování jejich kapacit na přepravu. Podle průzkumu Container xChange se to projeví v ještě větších prodlevách v dodacích lhůtách přepravovaného zboží.

„Přípravy začaly už minulý týden a počítáme, že se Čína rozpohybuje na konci třetího únorového týdne. Jde však o každoroční akci, se kterou dopravci, importéři a distributoři počítají při svých objednávkách zboží a dopravy,“ řekl David Fuchs, ředitel firmy Agora DMT, která do Česka coby výhradní dovozce dováží z Číny elektroniku značek Philips a Nikon.

I když jsou otřesy lunárního nového roku každoroční událostí, letos se k nim připojuje už silně narušená globální přepravní síť z loňského roku a také čínská naléhání na zachování přístupu nulové tolerance ke koronaviru.

„Nikdy nevíte dne, kdy se jaká část ponoří do totálního lockdownu,“ popisuje realitu dodavatelského řetězce David Fuchs.

Do lodní kontejnerové dopravy se pak z loňského roku stále ještě promítá nedostatek prázdných kontejnerů v místech, kde je vysoká poptávka po jejich naplnění.

V kontextu všech problémů, se kterými se potýká současná námořní doprava, museli nejen rejdaři, ale také hlavní přístavy v Číně během loňského roku omezovat své kapacity přeložených a přepravených kontejnerů – a to navzdory vysoké poptávce. Omezování těchto kapacit se navíc překlopilo i do letošního roku.

„V průběhu července 2020 sice došlo k nevídanému oživení poptávky, ale rejdaři přesto omezovali svou kapacitu. Chyběl personál a další volné kapacity. Nebylo možné zajistit včasné vracení vyložených kontejnerů do přístavů a přijímání těch, které nově připluly. Začaly také potíže s chybějícími kontejnery, které v některých regionech trvají dodnes,“ potvrdil expert na mezinárodní přepravu ze společnosti Geis CZ Air+Sea David Knobloch.

Zpoždění až dva měsíce

„Obvyklá doba zpoždění kontejnerové námořní dopravy se pohybovala v řádech týdnů, ovšem ve zhruba 20 procentech případů se doprava zpozdila až o dva měsíce. Velmi záleželo na kapacitách příslušných naloďovacích a vyloďovacích přístavů,“ dodává Fuchs.

Komplikace tak donutily řadu přepravců k zásadním změnám tras. Například společnost Geis začala vzhledem ke zpožděním více využívat železniční přepravu. Zboží převáží z Číny už i kamiony. „Poměrně unikátní jsme v dopravě z Číny do Evropy rovnou prostřednictvím kamionů. Tato varianta je oproti námořní a železniční rychlejší, oproti letecké zase výrazně levnější,“ řekl David Knobloch.

A dlouhodobá komplikovaná situace v námořní dopravě také přímo ovlivňuje ceny za dopravu, která je dnes na historických rekordech. Aktuální cena za přepravu 40stopého kontejneru se na konci letošního ledna vyšplhala na 15 tisíc dolarů. Přesně o rok předtím, když ceny pozvolně mířily vzhůru, se průměrná cena velkého kontejneru na trase Čína – Evropa pohybovala kolem 7800 dolarů.

Podle odhadu Davida Knoblocha ze společnosti Geis by právě probíhající čínský Nový rok mohl mít vliv na další růst cen, uvedl to ve své predikci v loňském prosinci. Větší zlom by pak mohl nastat ve druhém čtvrtletí roku 2022 v závislosti na poptávce.

Návrat do normálu letos? Možná ano, možná za dva roky

Záležet bude ale také na vývoji pandemie, která v posledním roce dramaticky komplikuje fungování globálního logistického řetězce.

„Realističtější scénář proto vidíme až v roce 2023, kdy větší množství nových velkokapacitních lodí bude přicházet do jednotlivých servisů a hlavně přístavy se do té doby vyčistí od nahromaděného množství kontejnerů,“ upřesnil odborník.

Zlepšení cenových podmínek už v polovině letošního roku hádá také David Fuchs, ředitel firmy Agora DMT. „Na konci loňského roku se ceny přepravy velkého kontejneru vyšplhaly až k 18 tisícům dolarů. V tuto chvíli se ceny velkého kontejneru pohybují okolo 14 tisíc dolarů. Očekáváme, že se situace kolem kapacit přístavů a přepravy prázdných kontejnerů na místa jejich naplnění bude během prvního a druhého kvartálu letošního roku vylepšovat. Proto očekávám, že by se ceny v polovině roku mohly dostat k 12 tisícům.“

S podobným závěrem přichází také analýza kodaňské námořní datové a poradenské společnosti Sea-Intelligence.

„Pokud bychom aplikovali pokles o 0,9 procenta zaznamenaný během globální finanční krize v letech 2008 až 2009, trvalo by 18 měsíců, než bychom se vrátili do normálu,“ uvedl generální ředitel námořního think tanku Alan Murphy.

Zboží musí zdražit

Do té doby budou účet za dopravu z Číny platit spotřebitelé v ceně svého zboží – ať už napřímo při objednávce z některých čínských e-shopů, případně zprostředkovaně při nákupu zboží, jehož produkce se nějakým způsobem váže k zámořským továrnám.

Že se vyšponované ceny za dopravu a další zdražování, včetně energií a nárůstu cen vstupních materiálů, odrazí i v konečných cenách zboží, potvrzuje David Fuchs, který do České republiky dováží z Číny elektroniku značek Philips a Nikon.

„V tuto chvíli je možné říct, že se trh vyrovnal s novými cenami, které se v průběhu podzimu navýšily. Nicméně očekávám, že k dalšímu zdražení dojde během prvního kvartálu 2022, a to o 10 až 15 procent, protože některé vstupy, které během podzimu zdražily, například energie, začnou ovlivňovat marži právě nyní,“ říká ředitel firmy Agora DMT.

Rejdaři budou chtít udržet cenu vysoko

Snižování cen za dopravu nepomůže ani přístup rejdařských společností, které si stále užívají historicky nejvyšších cen. Dá se tak očekávat, že se budou snažit toto výhodné období udržet co nejdéle.

Díky vysokým sazbám cen se jejich průměrná marže pohybuje přes 1000 dolarů za TEU (jeden dvacetistopý kontejner) a jejich celkové hospodářské výsledky dosahují historických rekordů.

Například dánské společnosti Maersk, aktuálně druhému největšímu nákladnímu kontejnerovému dopravci, ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 vzrostly tržby na 18,5 miliardy dolarů a zisk před úroky a zdaněním na 6,9 miliardy dolarů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde z pohledu tržeb o posílení o více než 7,5 miliardy dolarů. Meziročně se pak profit za poslední kvartál roku zvýšil o 5,3 miliardy dolarů.

Podle předběžných odhadů firmy by pak celkový zisk za loňský rok měl dosáhnout až 17 miliard korun.

Spolehlivost dopravy klesla nejníž za deset let

Tak jak zisky námořních dopravců rostou, přesně opačným směrem se však vydává jejich spolehlivost, kterou sleduje na obchodních trasách po celém světě společnost Sea-Intelligence.

Podle ní celosvětová spolehlivost dopravců ke konci loňského roku klesla na nejnižší úroveň za posledních deset let, kdy společnost sleduje data. V meziročním srovnání hodnota klesla o 12 a půl procentního bodu.

Doporučované