Článek
Aerolinky United Airlines obvinily Boeing, že kvůli potížím se stroji Boeing zaznamenala firma v prvním čtvrtletí ztrátu ve výši 200 milionů dolarů (4,7 miliardy korun). Společnost United Airlines má ve své flotile 79 letadel Boeing 737 MAX 9, což je více než u kteréhokoliv jiného konkurenta.
„Dvě stě milionů dolarů je velká rána pro jakoukoliv aerolinku,“ uvedl pro SZ Byznys, vedoucí Katedry letecké dopravy z Fakulty dopravní ČVUT Jakub Kraus. „Dle vyjádření United Airlines byl v prvním kvartálu rozdíl mezi realitou a kladným výsledkem minus 164 milionů dolarů). Ve výsledku se tak jedná o zisk za skvělý rok, který teď vlastně ale nenastane.“
Problémy odstartoval incident z 5. ledna, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu. Firma nyní čelí přísné kontrole ze strany regulátorů a po incidentu výrazně omezila výrobu.
Boeing už vyplatil Alaska Airlines odškodné ve výši 160 milionů dolarů. V přepočtu je to 3,7 miliardy korun. Nyní se k požadavku zaplatit za ztrátu přidaly i United Airlines.
V rámci vyšetřování inženýr Boeingu Sam Salehpour obvinil společnost, že při konstrukci letadel 787 a 777 nepostupovala obezřetně. Agentura BBC uvedla, že Salehpourovi bylo dokonce vyhrožováno výpovědí poté, co své obavy sdělil nadřízeným.
Salehpourovo tvrzení, že výrobce letadel urychlil výrobu letounu 787 a ignoroval přitom problémy v oblasti bezpečnosti i kvality, vyšetřuje americký Federální úřad pro letectví (FAA). Inženýr mimo jiné uvedl, že se nesprávně smontovávaly části trupu letadla. Problémy jsou prý také s modelem 777.
„Letecký průmysl bude pokračovat. I přes tyto situace u Boeingu se jedná o jednoho ze dvou světových výrobců,“ vysvětluje Kraus. Také si myslí, že i když podíl Boeingu na výrobě letadel klesá, tak má (společně s Airbusem) zajištěné objednávky na další dekádu. „Poptávka po létání je velká, je třeba mít oba hlavní výrobce,“ dodává.
„Všechny typy letadel jsou certifikovány, a pokud létají, tak je dosažena tzv. akceptovatelná úroveň provozní bezpečnosti. Od toho jsou zde dozorující úřady, aby v případě problémů zasáhly,“ vysvětlil vedoucí katedry v souvislosti s incidentem.
„Možná to není ideální situace, ale díky výměně informací v letectví, které je celosvětově propojené, vlastně všechny incidenty a nehody přispívají ke zvyšování bezpečnosti,“ komentuje Kraus. „Lidé chtějí létat, letecké společnosti chtějí letadla, dva výrobci musí dodávat.“