Hlavní obsah

Co se dělo v metru? V tunelu zůstala stát souprava plná lidí

Foto: Jan Stýblo, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Následky rozsáhlého výpadku proudu pro cestující v Praze popisuje v rozhovoru Josef Jeníček, vedoucí jednotky Provoz Metro DPP.

Článek

Prahu postihl rozsáhlý výpadek elektrické energie, který způsobila technická porucha v rozvodně Chodov, kromě jiných dopadl také na dopravní podnik. Přestaly jezdit tramvajové linky v pravobřežní části Prahy a výpadek postihl také metro na trase C.

Podle vedoucího jednotky Provoz Metro DPP Josefa Jeníčka uvázla jedna souprava metra na několik minut v tunelu – než se podařilo obnovit dodávku elektřiny. „Zajistili jsme přesměrování napájení z jiné rozvodny, tudíž jsme mohli provoz záhy obnovit a souprava následně dojela do nejbližší stanice,“ řekl pro SZ Byznys.

Pražské metro a tramvaje přepraví každý den zhruba dva miliony lidí, vzhledem k tomu, že k výpadku došlo ke konci ranní špičky, dotkl se odhadem stovek tisíc lidí.

Kolik lidí bylo v době výpadku elektrické energie v metru a kolik v tramvajích?

Okamžitý stav cestujících ve vlacích nyní neumíme stanovit, protože výpadek nepostihl celou síť metra, ale pouze krátkodobě část linky C. Data za celou síť se sumarizují vždy za celý den po čtvrthodinách a jednotlivých úsecích až po skončení provozu metra v daný den.

Co se dělo v metru? Dojedou vozy v případě výpadku proudu do stanice? Fungují ve stanicích osvětlení, výtahy, eskalátory?

V tunelu metra zůstala stát pouze jedna souprava jednotky minut. Cestující v soupravě nezůstali ve tmě. Při jakémkoliv výpadku napájení se okamžitě v celém vlaku rozsvítí nouzové osvětlení, které je napájeno z vozových baterií. Z baterií také běží klimatizace a komunikační zařízení, aby strojvedoucí mohl informovat cestující a udělovat jim další pokyny.

Zajistili jsme přesměrování napájení z jiné rozvodny, tudíž jsme mohli provoz záhy obnovit a souprava následně dojela do nejbližší stanice, kde cestující vystoupili. To samé platí i u eskalátorů a výtahů, které se výpadkem elektřiny zastaví. Nicméně po přesměrování napájení z jiné rozvodny opět v řádu jednotek minut fungují základní osvětlení stanic, eskalátory i výtahy.

Mají stanice záložní zdroje, například pro kamerové systémy či vzduchotechniku?

Každá stanice má záložní napájení hlavně na zabezpečovací a sdělovací napájení, nouzové osvětlení. Vzduchotechnika se při takto krátkých výpadcích nepřepíná.

Zaznamenali jste nějakou paniku ze strany cestujících při „evakuaci“?

Žádnou paniku jsme nezaznamenali, šlo o mimořádnou událost, nešlo o žádnou evakuaci. Celý výpadek v metru na části linky C trval jednotky minut.

Jaký scénář má dopravní podnik, kdyby výpadek trval více než několik desítek minut? Například celý den?

DPP má pro tyto situace krizové plány, které jsou pro interní potřebu a každopádně jsou postaveny tak, aby bezpečnost cestujících byla vždy na prvním místě.

Nicméně pokud by nastal totální blackout na území celé Prahy a trval by celý den, metro by nemohlo být v provozu a v rámci zajištění MHD bychom museli za něj nasadit standardní naftové autobusy.

Doporučované