Hlavní obsah

Cla ještě neplatí a už fungují. V Evropě chce vyrábět další čínská automobilka

Foto: Shutterstock.com

SUV od Xpengu, pětimístný model G9.

Čínské automobilky se snaží vyhnout clům v Americe i v Evropě. Plánují tam proto stavbu dalších továren na elektromobily.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čínský výrobce elekromobilů Xpeng hledá v Evropské unii místo, kde by mohl vyrábět svá auta. Jde tak o další z čínských automobilek, která se snaží zmírnit dopad už platných i hrozících cel tím, že bude vyrábět přímo v Evropě.

Čínský partner společnosti Volkswagen je zatím s výběrem v počáteční fázi, uvedl ve čtvrtek v rozhovoru pro agenturu Bloomberg v sídle v čínském Kantonu generální ředitel Che Siao-pcheng.

Společnost očekává, že bude budovat kapacity v oblastech s „relativně nízkými pracovními riziky“, řekl a dodal, že Xpeng chce v Evropě zřídit také rozsáhlé datové centrum.

Kromě Xpengu se do Evropy ale chystají společnosti BYD, Chery Automobile či a Zeekr ze skupiny Geely – všem čínským automobilkám totiž hrozí dodatečná evropská cla, která by měla na dovážená auta začít platit začátkem listopadu.

Zatímco dnes platí bariéra ve výši 10 procent, nově bude pro každou automobilku platit individuální sazba, která se připočte k oněm 10 procentům. Zatímco výše jmenovaní výrobci by měli dodatečné clo 36,3 procenta, Xpeng by byl zatížen 21,3 procentem.

Celní bariéry vůči čínským výrobcům rostou také v USA, které na asijskou produkci uvalily rovnou 100 procent a pozadu nezůstává ani Kanada, která nově uvalila cla ve stejné výši jako její jižní soused. Peking na takové kroky reaguje s nevolí, vyzývá k jejich zrušení, podává stížnosti ke Světové obchodní organizaci a organizuje odpověď v podobě vlastních proticel – například na dovoz mléčných výrobků z EU, který se zřejmě dotkne i Česka.

Samotné automobilky reagují tím, že chtějí vyrábět přímo v EU. To může sice přinést další pracovní místa, ale evropským výrobcům, kteří nezachytili rychlý rozvoj elektromobilů, to v boji s čínským náskokem nijak nepomůže a ještě jim Číňané budou odsávat kvalifikované pracovníky.

Vysoká cla jsou pro Xpeng další nepříjemností. Agentura Bloomberg upozorňuje, že se firma s desetiletou historií potýká s vlažným domácím prodejem, řeší spory o plánování výrobků a zatěžuje ji vleklá cenová válka na čínském trhu. Cena jejích akcií se od ledna snížila o více než polovinu.

Automobilka dodala zákazníkům v prvním pololetí přibližně 50 000 vozidel, což je jen asi pětina měsíčních prodejů společnosti BYD. Ačkoli její výhled dodávek pro aktuální čtvrtletí překonal odhady analytiků, její předpokládané tržby podle poslední čtvrtletní zprávy výrazně zaostaly za očekáváním.

Bez datového centra to nepůjde

Jedním ze světlých bodů společnosti Xpeng je její rok trvající partnerství se společností VW. Stovky zaměstnanců německé automobilky nyní pracují v jejím ústředí v Kantonu. Manažeři na úrovni viceprezidentů obou stran se setkávají nejméně jednou týdně, uvedl Che a poznamenal, že společnost „vynakládá veškeré úsilí, aby zajistila dobré fungování partnerství“.

Společnost Xpeng při expanzi do Evropy sází na umělou inteligenci a pokročilé funkce asistované jízdy. To je jeden z důvodů, proč zde bude muset zřídit rozsáhlé datové centrum, než bude moci tyto funkce v regionu zavést, uvedl její šéf.

Firma investovala do výzkumu a vývoje souvisejícího s AI značné prostředky včetně vlastních čipů, řekl Che a poznamenal, že polovodiče budou hrát v „inteligentních“ vozidlech rozhodující roli – více než bateriové články.

„Prodej milionu automobilů s umělou inteligencí ročně bude předpokladem pro společnosti, které se v příštích 10 letech stanou vítězi a v nichž se lidský řidič dotkne volantu v průměru méně než jednou denně při každodenním dojíždění do práce,“ řekl. „Od roku 2025 budeme svědky toho, že společnosti budou takové produkty uvádět na trh, a Xpeng bude mezi nimi,“ dodal.

Doporučované