Hlavní obsah

Čínský export aut vzrostl navzdory clům z EU. Rok 2025 ale bude slabší

Foto: FooTToo, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Číně se daří stále více pronikat na světový trh s automobily a posilovat svojí pozici. Čínská značka BYD zvýšila své prodeje o 41 procent. V množství prodaných elektromobilů v minulém roce dokonce předstihla Teslu.

Článek

Čína si už druhým rokem po sobě drží první příčku v žebříčku vývozců automobilů. Jen za rok 2024 podle Čínské asociace osobních automobilů (CPCA) navýšila export aut o 25 procent na 4,8 milionů kusů. Oproti druhému Japonsku, jehož export během prvních 11 měsíců roku 2024 klesl o 4,3 procenta, je to o milion více, píše agentura Reuters.

Číně se podařilo udržet si pozici lídra i přes cla ve výši až 35 procent, která na ni na konci loňského října uvalila Evropská unie. „Čínský automobilový průmysl prochází obrovským růstem daným strategickým zaměřením čínské vlády na tento průmysl, subvencemi a následným vznikem spousty nových výrobců v automobilovém průmyslu,“ okomentoval pro SZ Byznys situaci Petr Novák, expert na automotive z dodavatelské skupiny JTEKT.

Na rozdíl od Evropy se noví výrobci v Číně mohou zaměřit výhradně na bateriové elektromobily, což umožňují štědré vládní dotace na výrobu i prodej, absence pokut za nedodržení emisních limitů a podpora startupů specializujících se na elektromobilitu.

„V Evropě naopak tradiční automobilky musejí chránit stávající technologie kvůli zaměstnanosti, regionální udržitelnosti a platným smlouvám, a současně zavádět nové bezemisní technologie,“ vysvětlil.

Predikce pro rok 2025 jsou však o něco méně optimistické než doposud. Generální tajemník CPCA Cui Dongshu uvedl, že se růst exportu v tomto roce sníží z 25 na 10 procent. Vývoz elektrických vozidel se podle předpovědí asociace nezvýší vůbec, i tak ale bude stále výrazně konkurovat evropským automobilkám.

Podle Petra Nováka k útlumu přispěje kombinace faktorů. „Svoji roli sehrají cla na dovoz elektromobilů z Číny, už teď můžeme vidět pokles prodeje čínských vozů v EU. Automobilky platí cla v rozmezí od 20,6 procenta do 54,9 procenta v závislosti na tom jak spolupracovali s Evropskou komisí při vyšetřování dotací vozidel v Číně,“ řekl.

Dalším důvodem je slabá poptávka po elektromobilech v rámci zemí EU. „Za rok tvořil prodej elektrických automobilů 13 procent, to je hluboko pod očekáváním z kraje roku 2024, kdy predikce očekávaly nárůst podílu ke 20 procentům celkových prodejů,“ popisuje Novák. Posledním faktorem jsou nižší prodeje čínských elektromobilů v Rusku.

I tak by ale podle Nováka měly v roce 2025 čínské prodeje v Evropě mírně růst. „Je to dáno tím, že v Evropě stále chybí levné elektromobily, zejména nižších tříd, tedy malých aut. Přestože export čínských vozů do Evropy zůstane na podobné úrovni, růst zajistí poptávka po cenově dostupných modelech, které evropské automobilky zatím nenabízejí. Většina evropských výrobců se totiž nejdříve zaměřila na výrobu velkých aut v segmentech SUV, protože jsou za ně vyšší ceny a lepší marže,“ dodal Novák.

Čína je zelenější než Evropa

Prodej nových osobních automobilů v Číně se v loňském roce zvýšil zhruba o pět procent na 23,1 milionu, může za to rekordní zájem o elektromobilyhybridní vozy. Objem prodejů aut s bateriemi činil 47 procent všech prodejů, tedy 10,9 milionu vozů. Letos by navíc měl podíl prodeje v samotné Číně stoupnout o dalších 10 procent.

Foto: Seznam Zprávy

Za měsíc prosinec se prodalo 2,66 milionů vozů

V porovnání se státy Evropské unie je podíl prodaných elektroaut v Číně více než dvakrát vyšší – vyplývá to z údajů za listopad, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Podle evropského sdružení činí podíl 23 procent. K růstu prodeje elektromobilů a hybridních automobilů v Číně však přispívá rozsáhlá vládní podpora výroby a prodeje těchto vozů. Právě na tyto dotace reagovala EU vysokými cly. Považuje je totiž za nefér podporu výrobců, kteří se státní pomocí mohou cenou konkurovat evropským automobilkám.

Důvodem, proč se prozatím evropská cla na prodejích tolik neprojevila, je ten, že čínští výrobci naplnili své sklady těsně před zavedením cel. V budoucnu však budou čínské automobilky expandovat do Evropy a stavět vlastní závody. Například BYD už oznámila výstavbu závodu v Maďarsku a cla se tak na její auta vztahovat nebudou.

Na čínském trhu se v loňském roce dařilo zejména domácím automobilkám, jako je BYD nebo Geely. Silnou pozici si však stále drží i americká Tesla miliardáře Elona Muska. Ostatní zahraniční automobilky, včetně firem General Motors, Toyota MotorVolkswagen, naopak své pozice na čínském trhu dál ztrácely.

BYD vs. Tesla

Čínská automobilka BYD v loňském roce zvýšila celkový prodej o 41 procent na téměř 4,3 milionu vozů. Za loňským růstem nicméně stály především automobily s hybridním pohonem. Firma loni zvýšila prodej osobních aut s hybridním pohonem o 73 procent zhruba na 2,5 milionu vozů. Prodej jejích osobních aut s čistě elektrickým pohonem vzrostl o 12 procent asi na 1,8 milionu.

BYD tak v celkovém odbytu těsně překonala Teslu, které loni klesly prodeje o 1,1 procenta na 1,79 milionu vozů. Právě BYD je hlavním světovým konkurentem americké Tesly. 90 procent svých automobilů však stále prodává na čínském trhu.

Tesla bojuje o vliv i v samotné Číně. Minulý týden tam představila novou verzi svého vozu Model Y, který jí má díky svému upravenému exteriéru a vylepšeným funkcím pomoci konkurovat BYD.

Podíl Tesly na čínském trhu s elektromobily se totiž loni snížil z 11,7 na 10,4 procenta navzdory růstu objemu prodeje. Podle serveru CNBC loni Tesla v Číně zvýšila prodej o 8,8 procenta na rekordních více než 657.000 vozů.

Doporučované