Článek
Americká společnost The Challenge Printing Company vyrábí přes tisíc druhů obalů na léky, včetně životně důležitých léků pro onkologické pacienty. Léků je dost, přesto teď hrozí, že se nedostanou včas na trh, protože firma nemá z čeho vyrábět.
„Bez materiálů farmaceutické výrobky, pro které vyrábíme obaly, nemohou jít na trh,“ vysvětlil televizi CNN Chad Sasso, regionální ředitel společnosti.
Pokud tato vláda nebude problémy řešit, budeme čelit potenciální krizi veřejného zdravotnictví.
Zdrojem problémů je nedostatek materiálů potřebných pro výrobu obalů, například inkoustů a papíru. Na některé dodávky firma čeká čtyři měsíce namísto obvyklého jednoho týdne.
„Pokud tato vláda nebude problémy řešit, budeme čelit potenciální krizi veřejného zdravotnictví,“ pokračuje Sasso, který zmobilizoval síly a v dopise varoval patnáct vládních agentur včetně Bílého domu. Americký prezident Joe Biden podle televize dal najevo, že udělá, co bude zapotřebí pro to, aby se situace uklidnila, a slíbil, že se životně důležité léky dostanou k lidem.
Na případu je zřejmé, jak těžce některé firmy nesou problémy v námořní přepravě, které v minulých měsících opět postihly světový obchod. Zásobování opět vázne, tentokrát kvůli variantě omikron. Problémy, které se objevily už loni a jsou jednou z příčin globální inflace, se vrátily zejména kvůli restrikcím v Číně, která je „továrnou světa“.
Podle americké logistické společnosti Flexport, která zajišťuje automatizaci nákladních přeprav, je to vážný problém. Uvedla, že nyní jsou stále v přístavech na čínském východním pobřeží zakotveny stovky kontejnerových lodí, které čekají ve frontě na vyložení nebo naložení nákladů.
„Není to jen USA, kdo žádá vysoké dodávky důležitého spotřebního zboží,“ řekl Phil Levy, hlavní ekonom Flexport, a dodal: „Zboží vyrobené, nebo zabalené přímo ve Spojených státech je závislé na importovaných surovinách nebo dílech, a to pochopitelně snižuje výkon americké ekonomiky.“
Nulová tolerance – brzda globalizace
Situace v čínských přístavech se zhoršila v březnu s šířením varianty covid-19 omikron v čínských městech. Přísná restriktivní politika tamní vlády vedla k nedostatku personálu v mnoha klíčových průmyslových a logistických firmách. Přístavům chybí personál, kamionovým firmám zase řidiči.
Vláda kamionovou dopravu omezovala například požadavkem na negativní výsledky covid-19 testů u řidičů. Pokud testy u řidičů ukázaly pozitivní výsledek, do přístavů je vůbec nevpustili a zákazníci po celém světě si musejí počkat.
V polovině dubna list Bloomberg napsal, že u čínského pobřeží čeká ve frontě 477 lodí, což může vyvolat řetězovou reakci v celém světě. Společnostem chybí stavební materiály, suroviny i spotřební zboží. Už tehdy odborníci upozorňovali, že hrozí problémy v mezikontinentální přepravě a zásobování.
Problémy v dopravě i uzavření některých skladů postihlo samozřejmě také východočínské provincie Ťiang-su a Če-ťiang, které jsou hlavními výrobními centry s obrovským globálním přesahem. Vyváží se odtud 29 procent celkového čínského exportu.
Společnost Ocean Network Express už na začátku dubna v době, kdy problémy v Číně kulminovaly, uvedla, že v přístavech uvázlo v zácpě přibližně 10 procent kontejnerových lodí z celého světa. Později společnost Windward mluvila až o pětině celosvětové flotily, z toho čtvrtina měla čekat v čínských přístavech.
„Čínský lockdown má těžký dopad na přetížení přístavů. Počet kontejnerových lodí, které dnes čekají mimo čínské přístavy, je o 195 procent vyšší, než byl v únoru,“ uvedla tehdy společnost. Problémy však začaly už v březnu, kdy se počet lodí v čínských přístavech blížil pěti stům a v dubnu tuto hranici překonal. Následky pociťujeme dodnes a možná se teprve naplno projeví.