Hlavní obsah

Čínské elektromobily zaplavují Evropu. Tradiční automobilky nestíhají reagovat

Lukáš Voženílek
redaktor SZ Byznys
Foto: Shutterstock.com

Čína má proti evropským automobilkám technologický náskok. Její elektromobily jsou i díky čínským státním dotacím levnější.

ANALÝZA. Rychlý nástup Číny ve výrobě elektromobilů vytváří tlak na evropské výrobce. Ti stojí před výzvami, aby krok s asijskými konkurenty, kteří se stávají stále dominantnějšími na evropském trhu, udrželi.

Článek

Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.

Podíl Číny na evropském trhu s elektromobily se za necelé dva roky více než zdvojnásobil. Druhá největší světová ekonomika usiluje o dominanci v přechodu od tradičních benzinových a naftových vozidel k elektromobilům. Prodej se navíc nápadně zrychluje, když čínské automobilky prodaly v Evropě za prvních sedm měsíců letošního roku téměř stejný počet elektromobilů jako za celý rok 2022.

Není to přitom tak dávno, co Čína na evropském trhu bojovala s pověstí nižší kvality svých vozidel. Nicméně poslední roky se karta začíná obracet, důkazem je nástup nových technologií v elektromobilovém průmyslu, které umí Čína oproti evropským automobilkám rychle a efektivně zužitkovat ve svůj prospěch.

Čínská automobilka postaví továrnu v Maďarsku

Například BYD je už druhým největším světovým producentem elektromobilů po automobilce Tesla, přičemž v letošním prvním pololetí celosvětově prodal o 29 procent více elektromobilů než „slavnější“ automobilka miliardáře Muska. Z hlediska prodeje tak předstihl německé automobilky Mercedes-Benz i BMW, když v první polovině letošního roku prodej nových vozidel meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut.

Společnost BYD loni upustila od výroby aut se spalovacím motorem a nedávno oznámila další velký plán. V Maďarsku postaví svou první evropskou továrnu, což je v kontrastu například s automobilkou Volkswagen, která razantně škrtá a ve svých závodech v Německu ukončuje nábor nových pracovníků. Trend elektromobility se jí, stejně jako dalším evropským výrobcům, nepodařilo úspěšně zachytit.

Volkswagen se potýká s problémy na více frontách. Letos už podruhé snížil svůj výhled zisku kvůli rostoucím cenám surovin. Půdu pod nohama ztrácí v Číně, kde mu místní výrobci tvrdě konkurují, kvůli čemuž je postupně nucen vyklízet pozice na tamním trhu.

Zlatá léta jsou pryč

Investoři se do jisté míry obávají, že Volkswagen bude postupně ztrácet také v Evropě. Důsledkem tohoto nepříznivého klimatu je pokles akcií automobilky o 23 procent za poslední rok. Pokud chtějí automobilky obecně obstát v konkurenci s Čínou, budou se muset zkrátka mnohem pružněji přizpůsobit změnám na trhu.

„Evropské automobilky nyní sužuje to samé, co jejich americké protějšky – rostoucí ceny výrobních vstupů a klesající prodeje. Zlaté období posledních dvou let, kdy silná poptávka a nedostatečná výroba umožnily automobilkám prudce navyšovat ceny, a vyvážit tím nižší objemy, je definitivně za námi,“ vysvětluje pro SZ Byznys analytik Ján Hladký z Patria Finance.

Podle Hladkého se ukazuje, že s přechodem na elektromobilitu to v Evropě tak „horké“ nebude. Vysvětluje to tím, že trh v předchozích letech do jisté míry ignoroval, že tento přesun výroby nebude zadarmo. Automobilky tak nyní kvůli nutným úsporám snižují své cíle prodejů.

„Málokdo také očekával brutální nástup levnější čínské konkurence, která na tamním trhu válcuje evropské a americké prodejce,“ říká Hladký.

Čínští výrobci elektromobilů, včetně firem BYD, Nio a Xpeng, míří na evropský trh s elektromobily, prodej v prvních sedmi měsících roku stoupl téměř o 55 procent zhruba na 820 tisíc vozů. To představuje téměř 13 procent všech prodaných aut.

Podle údajů poradenské společnosti Inovev bylo osm procent z nově prodaných elektromobilů v Evropě vyrobeno čínskou značkou. Loni to bylo šest procent a rok předtím jen čtyři procenta.

Rychlý vzestup čínských výrobců zaznívá v Evropě jako varovný signál, zvláště pokud vezmeme v úvahu, že miliony lidí na kontinentu pracují v automobilovém průmyslu. Tento nárůst ještě zdůrazňuje čínskou výhodu, kterou získala v oblasti výroby baterií, čímž evropský průmysl zůstává závislý na geopolitickém rivalovi, dokud si Evropa nevybuduje své vlastní „gigafactories“.

Naléhavé riziko

Šéf společnosti BMW Oliver Zipse prohlásil, že čínští výrobci automobilů představují pro evropský automobilový průmysl naléhavé riziko, zejména pro výrobce levnějších modelů. „Segment levnějších automobilů buď zmizí, nebo nebude vyráběn evropskými výrobci,“ uvedl v rozhovoru pro Financial Times při příležitosti zářijového autosalonu v Mnichově, kterého se zúčastnilo i mnoho čínských producentů.

„Německo ztrácí konkurenceschopnost,“ doplnila ho Hildegard Müllerová, prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu. Poradenská společnost KPMG odhaduje, že by čínské společnosti mohly během pouhých dvou let ukousnout patnáctiprocentní podíl z evropského trhu.

Foto: Trading View, Seznam Zprávy

Akcie Volkswagenu (tmavě modrá křivka) za poslední rok klesají o 23 procent. Titul automobilky BYD naopak míří vzhůru.

O tom, jak Čína předběhla Evropu v technologii výroby baterií, mluvil například i šéf Renaultu Luca de Meo. Podle něj je Čína v tomto ohledu o dekádu napřed. „Čína je velice konkurenceschopná, pokud jde o dodavatelský řetězec elektrických aut. Musíme ji rychle dohnat,“ vyzývá ředitel francouzské automobilky.

Čína si nebuduje silnou pozici jen v oblasti elektromobility, kde má výraznou výhodu nad Evropou v produkci baterií. Díky tomu, že má snadný přístup k potřebným surovinám a věnovala velké prostředky na výzkum a vývoj, dokáže nabízet své vozy za mnohem nižší ceny než evropští konkurenti.

Průměrná cena elektromobilu v Číně byla v první polovině loňského roku v přepočtu méně než 772 tisíc korun, zatímco v Evropě to bylo 1,35 milionu korun, jak upozorňuje výzkumná společnost Jato Dynamics.

Evropa se brání

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii k určitým krokům. Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová v polovině září informovala, že komise se bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.

Čína však vyjádřila s vyšetřováním nesouhlas a slíbila, že práva čínských podniků bude hájit. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že z Číny se do Evropy dovážejí rovněž elektromobily vyráběné západními automobilkami. Čínské výrobce elektromobilů podle nezávislého analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta Evropa přitahuje, protože cla na dovoz aut zde činí pouze 10 procent ve srovnání s 27,5 procenta ve Spojených státech.

+2

Pokud ale Brusel zvýší cla na dotované čínské elektromobily, Peking pravděpodobně zavede protiopatření, která poškodí evropský průmysl, shodují se vesměs odborníci.

Pro ekologicky smýšlející motoristy v Evropě, kteří stále více řeší zvýšené životní náklady, jsou čínské elektromobily každopádně atraktivní volbou. A obavy ohledně ohrožení místních automobilek a pracovních míst pro ně zkrátka nehrají roli.

Automobilka Stellantis, pod níž spadají například značky Fiat, Chrysler či Peugeot, avizovala, že bude s čínskými elektromobily bojovat. Její šéf Carlos Tavares uvedl, že tento třetí největší výrobce aut na světě reaguje na „čínskou invazi na evropský trh“ novým levným malým elektromobilem Citroën e-C3.

Akcie společnosti Stellantis, pomineme-li čínského lídra BYD, jsou za poslední rok jednou z mála růstových výjimek, když stoupají o více než 30 procent.

„Firma necelou polovinu tržeb generuje v Severní Americe. Naopak téměř opustila čínský trh, kde má letos hlavně Volkswagen problém s klesajícím podílem na trhu. Nedávno však Stellantis uvedla, že koupí za 1,6 miliardy dolarů dvacetiprocentní podíl v čínské Leapmotor. Čínské společnosti totiž mohou vyrábět elektromobily o 30 procent levněji než ty západní,“ říká pro SZ Byznys makléř Fio banky Pavel Hadroušek.

Upozorňuje zároveň, že jakmile začnou čínští hráči více vyvážet, bude tento rozdíl v nákladech problémem pro ostatní výrobce.

„Západní výrobci aut tak přicházejí se strategií akvizic či spolupráce s čínskými značkami. V červenci investoval Volkswagen zhruba 700 milionů dolarů do Xpengu, dalšího čínského výrobce. Stellantis chce získat lepší měření nákladové konkurenceschopnosti v reálném čase, lépe porozumět struktuře nákladů na elektromobily společnosti Leapmotor a zaměřit se na oblasti, kde zaostává,“ dodává makléř Fio banky.

Čtěte analýzy Seznam Zpráv

Doporučované