Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když představil v roce 2019 tehdejší ředitel automobilky VW Herbert Diess vizi firmy pro elektromobilitu, sliboval akcionářům, že: „Volkswagen se radikálně změní, někteří z vás si budou muset úžasem mnout oči.“ Oči si ovšem v současnosti mnou zejména odbory.
Podle slov současného šéfa německého koncernu, Olivera Blumea, chce jeden z největších výrobců aut na světě zavřít dva závody a propouštět. Uzavírka se má zřejmě týkat pobočky v Dolním Sasku a v Sasku a má pomoci firmě zlepšit výsledky hospodaření.
„Volkswagen si dal za úkol výrazně zlepšit marži, se kterou značka funguje. K tomu slouží i program, kde firma chce ušetřit celkem 10 miliard eur. Tento program podle jejich dřívějších vyjádření nejde dost rychle, tak chápu, že proto zvažují i možnosti uzavření jednoho montážního závodu a jednoho s výrobou dílů v Německu,“ vysvětluje pro SZ Byznys expert na automobilový průmysl z EY Consulting, Petr Knap.
Změny podle něj zasáhnou nejen samotný region, ale i na fabriky navázané dodavatele z okolí. Tuzemský automobilový průmysl by zavření závodů mělo podle Knapa ovlivnit jen minimálně. Dceřiné automobilce Škoda by navíc mohly škrty v Německu pomoci.
„V tuto chvíli jde o hypotetickou úvahu a možný plán, o který se svedou velké boje s odbory. A také implementace by trvala nějakou dobu. České závody Škoda Auto by mohly být ovlivněny mírně pozitivně. Například tím, že by v soutěžích o nové projekty ve skupině, to jest o výrobu nových modelů, měly o něco málo menší konkurenci. Pokud by tedy měly kapacitu, kterou by zvládly nabízet mimo výrobu modelů Škoda, což nebývá ten případ,“ vysvětluje Knap.
Za vším hledej Čínu
„Evropský automobilový průmysl čelí vážným problémům. Ekonomické prostředí se zhoršilo a noví konkurenti tlačí na Evropu. Německo ve srovnání s nimi jako konkurenční hráč upadá. Jako společnost na to musíme reagovat,“ oznámil Blume.
Úpadek je znát zejména na čínském trhu. Asijská velmoc přitom dlouho platila za nejdůležitější trh pro elektromobily značky VW – loni si tam její vůz do zásuvky koupilo 75 tisíc řidičů. Celkem jich přitom značka prodala 394 tisíc. Druhý největší trh byly Spojené státy a třetí domácí Německo.
Obliba značky v Číně ovšem zřejmě klesá, v první polovině roku 2024 dodávky zákazníkům meziročně ztratily sedm procent a provozní zisk skupiny se propadl o 11,4 %. Automobilka ztrácí také v Evropě, mimo jiné na úkor čínské BYD.
„Automobilový průmysl prochází extrémně turbulentním prostředím, kdy jsou rozkymácené všechny tradiční pilíře v jednu chvíli. Všichni velcí hráči hledají cesty, jak rychleji inovovat, vyrábět levněji a vypořádat se se stagnujícími trhy, zvyšujícími se náklady, měnícími se požadavky zákazníků a zostřující se konkurencí,“ vysvětluje Knap.
Důvodů, proč společnost hledá další peníze, které by mohla ušetřit, je samozřejmě víc. Kromě BYD tlačí na automobilku také americká Tesla. Ale roli hrají i zpřísňující se ekologické požadavky Evropské unie.
„Investice do nových pohonů a technologií, které jsou velmi drahé, vyžadují významné finanční prostředky – a nejsou způsobeny primárně Green Dealem, ale globálním vývojem celého odvětví,“ popisuje výzvy společností Knap.
Souboj s odbory
Uzavření dvou závodů by znamenalo také propouštění zaměstnanců, jichž má po světě přes 683 tisíc z toho zhruba 295 tisíc v Německu. Přesné počty těch, kteří by se měli bát o místo, zatím nejsou známé. Že jsou přípravy na vyhazovy reálné, dokládá, že firma podle médií hodlá opustit program na zajištění pracovních míst. Plánované pomalé snižování počtu pracovních míst prostřednictvím omezení náboru a podpory odchodu do penze či s odstupným totiž nestačí k dosažení cílových úspor.
A německé odbory už uvedly, že se proti úsporným opatřením postaví. „Představenstvo dnes prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody,“ řekl zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger.
Předsedkyně podnikové rady, Daniela Cavallová, zase podle Německé tiskové agentury označuje plán Blumea za: „Útok na naše zaměstnance, závody i pracovní místa.“
Firma s odbory chce všechna opatření projednat. Svazy mají v Německu silné slovo a v minulosti vedl jejich odpor i k sesazení vrcholových manažerů společnosti.
Návrh Blumea ovšem potěšil akcionáře. Zatímco v posledních pěti letech klesla tržní hodnota společnosti o třetinu, po oznámení škrtů akcie automobilky mírně rostou.