Hlavní obsah

Čínská elektrická invaze na plné obrátky. V červnu si ukously 11 % trhu

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Čínské značky elektromobilů ve snaze překonat nová unijní cla získaly v červnu 11 procent evropského trhu s elektromobily. Zaznamenaly také rekordní počet registrací.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Cla na elektromobily dovážené do EU nastartovala čínské výrobce. Ti se ve snaze utrhnout si na poslední chvíli co největší kus evropských zisků v červnu překonali a připsali si rekordních 11 procent evropského trhu a výjimečný počet registrací.

Pro vozy registrované před 5. červencem totiž ještě neplatila dodatečná cla, vysvětluje agentura Bloomberg.

Podle údajů společnosti Dataforce během června čínské značky zaregistrovaly v celé EU více než 23 tisíc elektromobilů, což je nejvíce v historii. Meziměsíčně si pak dokonce připsaly 72procentní růst.

Nejlépe se dařilo společnosti SAIC Motor, která lákala na svůj model hatchback MG4. Přibližně 40 procent těchto registrací v červnu však tvořily registrace provedené samotnými prodejci, takže úspěch až tak zářný není.

„To není příliš zdravý růst,“ uvedl pro Bloomberg Gabriel Juhas, vedoucí produktového oddělení společnosti Dataforce. Společnost v rámci podpory prodejů nabízejí velkorysé leasingové nabídky. V Německu, kde prodej elektromobilů dlouhodobě klesá, spustila SAIC Motor akci dva vozy za cenu jednoho.

Naopak společnosti BYD, největšímu světovému výrobci elektromobilů, se daří lépe. Podle Juliana Litzingera, analytika společnosti Dataforce, automobilce výrazně pomohla kampaň spojená s mistrovstvím Evropy ve fotbale, která ke značce přilákala nové spotřebitele.

Prozatímní EU uvalila dodatečná cla na SAIC ve výši 38 procent, zatímco společnost BYD zaplatí ke stávajícímu clu ve výši 10 procent dalších 17 procent, uvádí Bloomberg.

Celkově byl červen s 208 872 registracemi v celém regionu podle Asociace evropských výrobců automobilů z hlediska objemu elektromobilů třetím nejlepším měsícem, a to hned za prosincem 2022 a březnem 2023 a těsně před červnem 2023.

Tahounem byla Itálie

Hnací silou evropského trhu s elektromobily bylo v červnu mimo jiné také zavedení podpory elektromobility v Itálii, která v regionu výrazně přispěla k meziročnímu zdvojnásobení prodeje bateriových elektromobilů.

Dotace ve výši přibližně 200 milionů eur na nové elektromobily se podle italské vlády vyčerpaly za méně než devět hodin. Přibližně 60 procent čerpaly rodiny, zbytek pak využily firmy. Tento rychlý nárůst podle Bloombergu vynesl Itálii, která dříve v prodeji elektromobilů zaostávala, do první šestky na evropském trhu, který zahrnuje státy EU nebo země jako Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii.

Itálie se podle Bloombergu snaží také urovnat vztahy s Čínou a přilákat tak do země čínské výrobce. Italská premiérka Giorgia Meloniová se v rámci této mise tento týden setkala s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem.

Doporučované