Hlavní obsah

Číňané umí elektroauta osladit. Dávají do nich postele i kuchyň

Foto: Mark E A Andrews, Shutterstock.com

Xpeng G9 nabízí sklopné sedačky a matraci, která se sama nafoukne.

Čínský trh s elektromobily patří k nejvyspělejším, ale i nejtvrdším na světě. Mezi automobilkami panuje obrovská konkurence a jednotlivé značky musí bodovat inovacemi. Výjimkou ve výbavě tak nejsou drony v autě nebo rybářská sada.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V Číně jsou elektromobily s vestavěnými ledničkami a dokonce i karaoke systémy v autě už považovány za passé. Místo toho se výrobci automobilů zaměřují na stále neotřelejší doplňky od postelí až po varné desky. Napsala to agentura Bloomberg.

Přední výrobci elektromobilů v Číně čelí zpomalení poptávky, protože spotřebitelé omezují výdaje a napětí s hlavními západními ekonomikami snižuje vyhlídky na vývoz.

Pro menší hráče na čínském trhu se tak schopnost přinést inovace rovná šanci na přežití na trhu, kde panuje tvrdý konkurenční boj a kde patrně dojde k velké konsolidaci.

Nabídka špičkových technologií ještě zvýrazňuje čínský náskok v této oblasti automobilového průmyslu v porovnání s tradičními značkami. Místní zákazníci považují vozidla vyráběná v Číně za lépe vyhovující jejich rozsáhlým technologickým požadavkům a preferují vysokou úroveň propojování s jinými zařízeními.

„Zatímco starší automobilky se stále zaměřují pouze na jízdní vlastnosti vozu, čínské společnosti se s tím nespokojí,“ řekl agentuře Bloomberg Wang Ping-kang, prodejce společnosti Xpeng Inc., v showroomu v centru Šanghaje. „Rozšiřujeme možnosti na nejrůznější životní a rekreační scénáře, a to je jeden z důvodů, proč zákazníci v dnešní době milují e-auta.“

Zde se podívejte na některé z netradičních nabídek, které jsou nyní v Číně k dispozici.

1. Spací soupravy

Stačí jedno kliknutí na displej ve voze Xpeng G9 a SUV se základní cenou 263 900 jüanů, zhruba 850 tisíc, korun se změní v postel, na které se pohodlně vyspí dvě osoby.

Řidiči, kteří si nainstalují funkci tzv. spací sady, mohou položit přední i zadní sedadla zcela do roviny a pak sledovat, jak se rozkládá a automaticky nafoukne nafukovací matrace. Společnost se snaží využít stále populárnější kulturu kempování v Číně, ale vůz se může stát hitem i pro úředníky, kteří v této zemi často pracují přesčas a hledají místo, kde by si mohli zdřímnout.

Tato funkce se stala nečekanou záchranou pro některé rodiny během únorových svátků nového lunárního roku. Dlouhé čekání u dobíjecích stanic, mnohahodinové dopravní zácpy a sněhové bouře, kvůli kterým uvázly desítky tisíc řidičů po celé zemi, způsobily, že mnozí náhle potřebovali bezpečné místo na spaní.

2. Vibrace v rytmu srdce

Foto: Geely

Takto vypadá sesterský vůz modelu E8, jde o L7.

Jednou z nejpozoruhodnějších vlastností elektromobilu je, že ve srovnání s autem se spalovacím motorem je mnohem tišší a zrychluje plynuleji. Nevýhodou však je, že může způsobovat nebo zhoršovat nevolnost z pohybu. A způsob, jakým fungují brzdy elektromobilu, může u některých řidičů a cestujících také přispívat k pocitu nevyváženosti.

Společnost Geely Automobile Holding se sídlem v Chang-čou tvrdí, že tento problém vyřešila ve svém elektrickém sedanu Galaxy E8, který při jízdě ve zvlněném terénu vibruje frekvencí 1,25 hertzů - stejně jako lidské srdce.

Vůz, který se začal prodávat 5. ledna a jehož cena v přepočtu začíná na necelých 570 tisících korun, má také brzdový systém, jenž minimalizuje nepříjemný pocit trhání, který lidé často zaznamenávají, když poprvé začnou řídit elektromobil.

3. Výklopné dveře jedou

Foto: Polestone

Takto vypadá prezentace modelu společnosti Li přímo v autosalonu v Šanghaji.

Řada L společnosti Li Auto se stala jednou z nejoblíbenějších řad SUV v Číně, protože nabízí prostorný interiér, možnost prodloužení dojezdu a v sedadlech zabudované masážní prvky. Díky tomu se prodeje prudce zvýšily, ale zároveň se objevili další vyzyvatelé, kteří se chtějí prosadit mezi rodinami střední třídy v zemi.

Patří mezi ně Rox Motor Tech, startup založený v roce 2021 zakladatelem výrobce robotických vysavačů, který se snaží získat milovníky outdooru. Jeho první sériový model Polestones 01 tak obsahuje vzadu umístěnou kuchyňku v kempingovém stylu s indukčním vařičem a dávkovačem vody.

Má také sluneční stříšku, která se připevňuje na střechu a kterou lze podle výrobce sestavit nebo sundat a uložit během několika minut. Vůz stojí v přepočtu 1,13 milionu korun.

4. Drony na palubě

Foto: Chanawat Jaiya, Shutterstock.com

Takto se Yangwang U8 představil na autosalonu v thajském Nonthaburi.

Společnost BYD, největší světový výrobce elektromobilů, se zase snaží svůj prémiový model Yangwang U8 za více než 3,5 milionu korun udělat lákavějším pro fanoušky techniky.

Její partnerství s dronovým gigantem DJI se sídlem v Šen-čenu vyústilo v proměnu běžného auta v „letadlové“. Malý dron může startovat a přistávat na výsuvném kufříku připevněném na střeše. Jeho pohyby se ovládají na displeji ve voze a vestavěný systém dokáže nabíjet tři baterie dronu a vyměňovat články, když se vybijí.

Dron je naprogramován tak, aby sledoval trasu vozu a pořizoval snímky ve vysokém rozlišení. Díky tomu mohou řidiči v reálném čase získat letecký pohled na své okolí a zároveň mohou na obrazovce ve voze vytvářet krátká videa.

5. Hraní her s volantem

Foto: Robert Way, Shutterstock.com

A ještě jednou BYD a její luxusní Yangwang U8, tentokrát zevnitř. Důraz na entertainment je zde patrný na první pohled.

Hraní v autě je stále rozšířenější nabídkou. Společnost Tesla tak přidala v roce 2022 do svého systému herní platformu Steam, zatímco Li Auto umožňuje řidičům a spolujezdcům připojit k systému vozu konzoli Switch od společnosti Nintendo.

Společnost BYD zašla ještě o krok dál. Její přepracovaný volant lze odpojit, což řidičům umožňuje používat jej ve spojení s pedály vozu k hraní videoher na displeji ve voze.

Ačkoli se tato technologie stala oblíbenou, vyvolala také obavy, že rozptyluje pozornost a může způsobit nehodu. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu loni uzavřel vyšetřování funkce hraní her ve vozidle Tesla poté, co automobilka funkci „Passenger Play“ zakázala.

Čínští výrobci elektromobilů zavedli omezení včetně povolení hraní her pouze v případě, že vozidlo stojí a má vypnutý motor.

Co dál?

Společnost Geely a její značka EV Zeekr zase nedávno podaly žádost o patent na rybářský systém namontovaný na vozidle. Senzory polohy na vozidle poskytnou řidiči informace o hloubce a průtoku blízkých vodních ploch a také historické údaje, které pomohou určit nejlepší místo pro rybolov. A pak už nastupuje klasický vlasec a háček, jen vylepšený o zařízení umožňující daleké a přesnější nahazování. A když ryba zabere, vozidlo ji vyloví.

Mezitím si chce společnost IM Motors ze skupiny SAIC Corp. patentovat systém péče o rostliny ve vozidle, který bude sbírat déšť ze střechy a vodu generovanou chladicím systémem vozidla. Software rozpozná různé druhy rostlin a vypočítá nejlepší načasování a množství vody pro jejich zdárný vývoj.

Tyto ambice signalizují, že automobilky budou i nadále klást důraz na inovace, a to i tváří v tvář nejistým vyhlídkám poptávky.

„V éře elektromobilů se Čína pokouší nově definovat prémiovost,“ řekl Bill Russo, zakladatel a výkonný ředitel šanghajské poradenské společnosti Automobility. „Mohou přijít s několika opravdu nestandardními nápady, ale o tom je právě experimentování.“

Doporučované