Hlavní obsah

Historický zvrat: Čína vyveze do Evropy více aut, než do Pekingu odjede

Foto: Popescu - Valceanu Marius, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Auta z Číny zaplavují trh a Evropa nestíhá reagovat. Na starém kontinentu se daří i asijským elektromobilům, jejichž počet má růst.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pekingský vývoz aut do Evropy překoná letos poprvé v historii svůj protějšek. Hlavním důvodem je rostoucí zájem o elektromobily. Každé třetí auto prodané na analyzovaných světových trzích už má elektrický nebo hybridní pohon, jak vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

Zájem o vozy, kterým s jízdou pomáhá elektřina, bude stoupat. V první polovině roku 2024 se prodalo téměř 11 milionů aut s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Meziročně jde o dvaadvacetiprocentní nárůst. Čistě elektrické vozy z toho tvořily zhruba 4,2 milionu a 2,5 milionu z nich se prodalo v Číně. Prodeje aut s konvenčními výlučně spalovacími motory naproti tomu klesly o šest procent.

„I díky tomu se letos do Evropy z Číny přiveze víc aut, než jich poputuje opačným směrem. Nelze v tomto kontextu opomenout, že Volkswagen přesunul část své výroby právě do Číny a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje. Trend se pomalu začíná objevovat i opačně, jak můžeme vidět na příkladu čínské automobilky BYD s její první evropskou fabrikou v Maďarsku. Ambicí společnosti je přitom být největším výrobcem elektroaut v Evropě,“ popisuje partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.

Do pěti let by se měl přitom počet vozů využívající elektřinu pro jízdu více než zdvojnásobit.

Čína slaví, VW strádá

Ve stejnou chvíli, kdy proudí čínská auta do Evropy, popisují ředitelé tradiční německé automobilky Volkswagen, proč musí kvůli nízkým prodejům poprvé v historii firmy zavřít německé závody a propouštět zaměstnance.

„Utratíme více, než vyděláme,“ prohlásil od řečnického pultu ve středu pískajícím zaměstnancům finanční ředitel firmy Arno Antlitz. „Pokud budeme pokračovat tímto způsobem, v transformaci neuspějeme. Je naší společnou odpovědností zlepšit nákladovou efektivitu německých závodů.“

Jednou z příčin nedostatku peněz je nákladný přechod firmy z klasických aut na ta elektrická. Když představil v roce 2019 tehdejší ředitel automobilky VW Herbert Diess vizi firmy pro elektromobilitu, sliboval akcionářům, že jim vytře zrak, až firma plně realizuje své plány s elektrickými vozy. Nestalo se.

Největší odbyt elektrických vozů má VW dlouhodobě právě v Číně. Peking roky platil za nejdůležitější trh pro elektromobily německé značky – loni si tam její vůz do zásuvky koupilo 75 tisíc řidičů. Celkem jich přitom automobilka v roce 2023 prodala 394 tisíc.

Jenže to k tomu, aby společnost dokázala levnějším asijským výrobkům konkurovat, evidentně nestačí. V první polovině roku 2024 dodávky Volkswagenu zákazníkům meziročně ztratily sedm procent a provozní zisk skupiny se propadl o 11,4 %. Automobilka ztrácí také v Evropě, mimo jiné na úkor čínského výrobce vozů BYD.

Jedním z důvodů je, že asijská konkurence dokázala na emisní požadavky EU zareagovat rychleji než její evropské protějšky.

„Než se jakákoliv automobilka v Evropě k čemukoliv rozhoupe, v Číně to mají pětkrát hotové. Evropský trh s automobily má teď velmi těžkou pozici a bude pro něj složité dohnat čínskou konkurenci,“ říká pro SZ Byznys odborník na automobilový průmysl a vedoucí redaktor webu Garáž.cz, Martin Machala.

Tohle vše musí momentálně šéfové Volkswagenu vysvětlit zaměstnancům, kteří na generální manažery během zmíněných projevů pískali a křičeli. Finanční ředitel Antlitz varoval, že evropský trh se po pandemii zmenšil a společnost čelí výpadku poptávky po půl milionu nových aut. Což podle něj odpovídá produkci dvou závodů, jež chce firma zavřít.

Bojují všichni

Problém se netýká jen Volkswagenu. S Čínou zápolí i další evropské automobilky a zatím se na obzoru ani neobjevila šance, díky níž by mohl starý kontinent asijskou konkurenci dotáhnout. Podle Machaly by muselo dojít ke změně celého systému.

„Šéf Renaultu loni například prohlásil, že si automobilka musí nalít čistého vína, protože čínská konkurence je minimálně generaci před nimi. Pokud vše zůstane stejné, tak bude náskok Číny před Evropou moc velký na to, aby svého konkurenta dotáhla.“

Peking přitom do Evropy nejen vyváží své vozy, ale evropské automobilky také kupuje. Jedním z příkladů je značka MG, jež od roku 2005 spadá pod čínskou státní společnost SAIC Motor. Další případem je Volvo, jež vlastní nadnárodní holding Geely Holding s centrálou v Číně.

Doporučované