Hlavní obsah

Chytré silnice varují řidiče. V Česku fungují jen pro jednu značku aut

Foto: ŘSD

Systém C-ITS upozorňuje řidiče na nehodu na dálnici.

Systém C-ITS zasílá do aut dopravní informace, které sbírá od ostatních vozidel i z infrastruktury. Pokrytí by se mělo do konce roku ztrojnásobit, systém ale zatím funguje jen v modelech značky Volkswagen.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kooperativní inteligentní dopravní systém známý pod zkratkou C-ITS zprostředkovává komunikaci mezi auty na silnici, dopravní infrastrukturou a vozidly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Informace pak posílá do aut na dálnicích, a varuje je tak před nehodami, kolonami, blížícími se vozidly záchranného systému a dalšími mimořádnostmi.

„Systém slouží především ke zvýšení bezpečnosti, zajištění plynulejší dopravy, a tedy k významným úsporám času. Výsledkem je také snížení spotřeby paliv a snížení emisí,“ řekl v pátek novinářům ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při představování další fáze zavádění systému C-ITS v Česku.

V současnosti je na českých dálnicích umístěno celkem 108 jednotek, které sbírají informace o dopravě a předávají je okolním vozidlům i do centrály systému, který provozuje ŘSD. To zároveň mobilními jednotkami vybavilo více než dvě stovky svých vozidel. Celkem systém pokrývá 250 kilometrů české dálniční sítě.

„Počítáme s tím, že do konce letošního roku by se měl systém rozšířit o dalších 650 kilometrů dálnic D0, D1, D5, D8, D10, D11 a D12,“ říká ředitel ŘSD Radek Mátl. „Celá dálniční síť by měla být pokryta v horizontu dvou až tří let,“ dodal.

Zařízeními umožňujícími využívání systému jsou vybavena i vozidla záchranných složek. „Systém vítáme a těšíme se, až bude implementován v celé dálniční síti. Pro naši bezpečnost i bezpečnost silničního provozu je důležité, aby o nás řidiči věděli a mohli se přizpůsobit situaci na silnici,“ říká náměstek ředitele Hasičského záchranného sboru Petr Ošlejšek.

Záchranářským vozidlům systém umožňuje například i automatickou preferenci na semaforech při průjezdu křižovatkami.

Zatím jen ve vozech VW

Systém C-ITS funguje na základě evropského standardu a pro ŘSD jej postavila společnost Intens Corporation, dceřiná společnost O2. Náklady na zavádění systému zatím podle Mátla dosáhly zhruba 90 milionů korun, rozšíření bude stát dalších 140 milionů. Polovinu nákladů pokrývají evropské dotace.

Systém ale zatím mohou využít pouze majitelé novějších modelů značky Volkswagen.

„Tuto funkci mají všechny aktuálně vyráběné vozy značky Volkswagen i vozy, které se na trh dostaly v posledních zhruba dvou letech,“ říká Dušan Klimek ze společnosti Porsche ČR, součásti koncernu VW. Jejich počet není podle Klimka možné odhadnout.

Ředitel Intens Corporation Martin Volný na základě dat z provozu odhaduje, že by takových vozů mohlo v Česku jezdit 100 až 150 tisíc. „Není to jednoduché určit, protože řidič si funkci C-ITS musí aktivovat v infotainmentu svého vozu. Volkswagen navíc identitu vozu kvůli anonymizaci dat pravidelně mění,“ říká Volný.

Škoda Auto podle Volného v současnosti testuje možnost využívání C-ITS pro upozorňování řidičů na blížící se vozidla záchranného systému. „Data ze systému mohou také využívat různé typy navigací,“ dodává Volný.

Doporučované