Článek
Dlouhodobé opravy na částech koridoru mezi Prahou a Brnem skončí do začátku prázdnin. Úsek mezi Blanskem a Brnem už je hotový, a Správě železnic tak zbývá část od Ústí nad Orlicí.
„Až se dokončí úsek Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí, což bude 30. června, tak se všechny vlaky, které nyní jezdí odklonem přes Havlíčkův Brod, vrátí do původní stopy,“ slibuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Masivní výluky, které už měsíce výrazně ovlivňují komfort cestování mezi Čechami a Moravou, letos ubudou, ubezpečuje Svoboda před letní turistickou sezónou. „Bude toho mnohem méně, než bylo v loňském roce, což však neznamená, že občas nějaká výluka nebude, ale ne už s takovým velkým vlivem na dopravu,“ říká.
Nejvýznamnější výluky na železnici
- Od května začnou nepřetržité výluky na trati z Olomouce do Krnova. Práce budou trvat až do listopadu.
- V červnu bude omezen provoz mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.
- Do poloviny června potrvá výluka mezi Kutnou Horou a Zručí nad Sázavou.
- Na konci roku zastaví provoz mezi pardubickým a rosickým nádražím instalace nového mostu přes Labe a nového zabezpečovacího zařízení.
Zdroj: Správa železnic
Ze 70miliardového rozpočtu této státní organizace půjde na investice téměř 50 miliard. Jeden z největších výdajů bude letos souviset se stavbou železničního mostu u Opatovce na dálnici D35.
Kapacita tratí už je naprosto nedostačující
Plánování dopravy v celé Evropě momentálně ovlivňuje přetíženost tratí. „Kapacita tratí už je naprosto nedostačující a bere si to určitou daň, a to v té podobě, že je samozřejmě upřednostněna osobní doprava, čili nákladní doprava se dostane po území spíše v nočních hodinách,“ popisuje situaci Jiří Svoboda v rozhovoru pro SZ Byznys.
Prakticky to pak znamená, že vlastně není jiné řešení než vybudovat další kolej nebo objízdné trasy.
„Nejvytíženější úsek trati v ČR je mezi Prahou a Kolínem, kde je až 420 vlaků denně, což je obrovský objem,“ říká. „Připravujeme velký projekt, že bychom od Nymburska na Hradec přes Týniště do Chocně vytvořili plnohodnotnou elektrifikovanou dvojkolejnou stopu, kudy by mohly vlaky jezdit,“ představil plány šéf Správy železnic.
Které nádražní budovy letos projdou zásadní proměnou? A jaká budoucnost čeká železniční most v Praze na Výtoni? A jak dlouho by po něm Jiří Svoboda s klidným svědomím poslal vlaky?
Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.