Hlavní obsah

Česko těží z toho, že přes něj jezdí kamiony. Stát vybral rekordní mýtné

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Na mýtném se vybralo nejvíc v historii. Ilustrační foto.

Výběr mýtného v roce 2021 byl nejvyšší v historii. Na zpoplatněných komunikacích uhradili dopravci 14,19 miliardy korun - o 23 procent víc než v roce 2020. Polovinu z toho spadá na kamiony a autobusy ze zahraničí.

Článek

Dvanáct a půl miliardy korun vybraných za jízdu na dálnici a k tomu 1,6 miliardy za jízdu na zpoplatněných silnicích první třídy. Taková jsou data za loňský rok satelitního mýtného systému Czech Toll.

Za rekordním nárůstem je hned několik faktorů - od ledna loňského roku došlo ke změně mýtných sazeb a do poplatků je tak zahrnuta i platba za znečištěné ovzduší a hluk, což tvoří deset procent z ceny mýtného.

Rozšířila se i sít dálnic a přibylo tak placených úseků. V neposlední řadě pak v některých měsících vyrostla i intenzita dopravy. Platí přitom, že zhruba polovina z vybrané sumy jde za zahraničními dopravci.

České mýtné se řadí mezi nejefektivnější systémy svého druhu na světě.
Petr Chvátal, provozní ředitel CzechTollu

Parametry, které požadoval stát a podle kterých jsme satelitní mýtný systém vybudovali, byly zvoleny na základě odborné úvahy a třináctiletých zkušeností z provozu první generace mikrovlnného mýtného systému. Díky tomu se nyní náklady na výběr mýtného v Česku pohybují pod hranicí sedmi procent. Tím se řadí mezi nejefektivnější systémy svého druhu na světě,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll.

Celkové náklady na provoz mýtného systému, jeho technický rozvoj i požadavky státu podle něj nepřekročí za rok 2021 hranici jedné miliardy korun.

Ke konci roku 2021 bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno takřka 643 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Z toho více než 164 tisíc vozidel má domácí registrační značky.

Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překročil hranici 530 tisíců kusů, z toho více než 153 tisíc jednotek je používáno v tuzemských vozidlech.

V Česku je v současné době zpoplatněno více než 2 400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Povinnost platit mýtné se vztahuje na vozidla s hmotností nad 3,5 tuny.

Nový mýtný systém provozovaný společností CzechToll, která patří do skupiny PPF, je založený na satelitní technologii. Ta snímá jednotlivé průjezdy kamionů a autobusů s hmotností nad 3,5 tuny. Vedle toho systém využívá ještě 60 kontrolních bran. Satelitní technologie nahradila v závěru roku 2019 starý mikrovlnný systém. Ten fungoval od roku 2006 pod taktovkou rakouského Kapsche. Stát za deset let správy mýta zaplatí konsorciu CzechToll a SkyToll 10,75 miliardy korun.

Doporučované