Hlavní obsah

Češi začali nakupovat nová auta, ojetiny jsou totiž už moc ojeté

Foto: Fedorovekb, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Českému automobilovému trhu se v roce 2024 dařilo lépe než v ostatních evropských státech. Češi měli letos větší zájem o nová auta včetně těch na elektrický pohon. Další trend, který letos posílil, je obliba SUV.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Češi nakoupili za uplynulých jedenáct měsíců tohoto roku 213 710 nových aut. To je o 7 413 aut více než minulý rok za stejné období.

Podle experta na automotive Petra Nováka z dodavatelské skupiny JTEKT se českému automobilovému trhu dařilo. „V Česku máme velmi úspěšný rok a očekáváme, že prolomíme hranici 1,4 milionu kusů vyrobených vozidel. Stále více se přibližujeme předcovidovým objemům výroby. Ukazuje se, že automobilky, které jsou v Česku přítomny, jsou velice úspěšné a posilují svůj tržní podíl v Evropě,“ uvedl pro SZ Byznys.

Česko si dále solidně vede v porovnání s ostatními evropskými státy. „V Evropě se celkem vyrobilo mezi 12 až 13 miliony vozy, to je podobné číslo jako v minulém roce. Je však o 20 procent nižší než v období před covidem. Česko je tak pomyslným ostrůvkem v Evropě, na kterém se automobilovému průmyslu daří,“ podotýká Novák.

Češi chtějí nová auta

Zájem Čechů o koupi nových vozů byl větší než minulý rok i přes jejich mírné zdražení. „To se týkalo aut se spalovacími motory, elektrické vozy cenu neměnily nebo dokonce zlevnily. Důvod je, že výrobci nemusejí za elektromobily platit pokuty, jako je tomu u aut se spalovacími motory,“ vysvětluje Novák.

„Hlavním důvodem je evropská legislativa Euro 7. Unie totiž tlačí na postupné snižování emisí a automobilky musejí balancovat svůj výrobní mix, který na trhu prodávají. O elektroauta je však malý zájem a automobilkám tak ucházejí tržby z prodeje aut se spalovacími motory,“ řekl Novák. „Výrobci navíc do nových technologií investovali nemalé peníze, a ty se jim dnes nevracejí,“ pokračuje.

Dalšími faktory jsou pak přetrvávající vysoké výrobní náklady včetně energií, vysoká konkurence na trhu a celková nejasnost, jakým směrem se bude ubírat prodej vozidel se spalovacími motory, hybridním, nebo elektrickým pohonem. „Výrobci vozidel včetně dodavatelů jsou nuceni oznamovat drastické snižování všech nákladů, včetně propouštění zaměstnanců a v krajním případě i uzavírání výrobních závodů,“ připomíná Novák.

Škoda drží pozice

Nejvíce si lidé pořizovali vozy značky Škoda, k měsíci listopadu nakoupili 6 986 aut, to je přibližně třetina celkového prodeje. Druhým nejlepším prodejcem je Hyundai s 1 582 prodanými vozy. Následuje Volkswagen, který prodal o 32 vozů méně.

Lidé postupně přesedají z menších vozů do větších, což je trend, který v roce 2024 dále zesílil – roste totiž obliba SUV. Z celkových prodejů Škoda Auto tvoří SUV 41,5 procenta. U značky Hyundai je podíl SUV ještě vyšší, a to 75 procent všech prodaných vozů. Toyota pak hlásí podíl SUV kolem 50 procent.

Zájem o ojeté vozy klesá

Trh s ojetými vozy v uplynulém roce zaznamenal pokles. Loni se jich podle veřejně dostupných dat, které publikuje Svaz dovozců automobilů (SDA), nově registrovalo 130 916 kusů, tedy o 13 380 vozů méně než loni.

Trend odpovídá i datům, která SZ Byznys poskytla společnost Cebia, která se zabývá prověřováním a zabezpečováním aut v Česku. Za první tři kvartály se prodalo téměř o pět procent ojetých aut méně než v roce 2023.

Zájem Čechů nakupovat ojeté vozy částečně klesá kvůli jejich horší kvalitě. Průměrné stáří prodávaných ojetin je letos meziročně o pět měsíců vyšší a dosahuje 9,7 roku. Se zvýšeným stářím vozů narostl mírně průměrný stav kilometrů na tachometru, a to o 5 000 km na 151 000 km.

Spolu s neochotou kupovat ojeté vozy a jejich horší kvalitou se snižuje i jejich cena. Průměrná cena za ojetinu klesla meziročně o 4,68 procenta z 298 000 Kč na 284 000 Kč. Prodat ojetý vůz trvá v průměru 71 dní, tedy o čtyři dny déle než loni. Menší poptávka ze strany kupujících také vedla ke snížení počtu dovezených ojetých vozů ze zahraničí, kdy se letos od ledna do září dovezlo o 9,5 procenta méně aut než loni.

Nakupovat ojeté vozy může být často riskantní, prodejci totiž mnohdy uvádí lživé údaje. „Až 80 procent inzerátů neuvádí o vozidlech všechny informace, nebo dokonce uvádí lživé informace. Například více než 99 procent aut se prodává jako v minulosti nehavarovaná. Ve skutečnosti je po havárii či poškození cca 60 procent aut,“ popisuje manažerka marketingu a komunikace Cebia Barbora Minksová.

„Zhruba třetina prověřovaných vozů má stočený tachometr, 19 procent je uměle omlazeno a 21 procent má uvedený falešný původ. Problémem jsou dále auta po totálních haváriích, která se často prodávají jako nehavarovaná a nový majitel se tak o minulosti auta ani nedozví,“ dodala.

Elektroauta na vzestupu

Český trh s elektromobily pomalu, ale trvale roste. Pomohla k tomu i letošní dotační nabídka: Záruka Elektromobilita. Po vyčerpání jejího rozpočtu však zájem o elektrická auta opět opadl, stále byl ale vyšší než loni.

Podíl prodeje elektromobilů u Škodovky činil letos 4,5 procenta, v roce 2023 to byla tři procenta. „Za prvních 10 měsíců roku 2024 bylo zaregistrováno 1 203 elektromobilů Škoda Enyaq a dalších 1 125 vozů Škoda s plug-in hybridním pohonem,“ uvedla tisková mluvčí Škoda Auto Michaela Sklenářová.

Podle PR koordinátora firmy Hyundai Davida Pavlíčka značná část prodaných elektromobilů připadá na firemní zákazníky. Například firma Toyota letos zvítězila v jednom z největších státních tendrů, který byl v Česku na elektrické vozy vypsaný. „V rámci tří tendrů vypsaných Ministerstvem financí dodáme státním úřadům až 515 modelů Toyota bZ4X, většinu z nich v příštím roce,“ uvedl ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Emise, Trump a znovu emise

Rok 2025 bude podle odborníků těžko předvídatelný, v platnost totiž vstoupí již zmiňované zásadní opatření, které má snížit emise.

„Vše ovlivňuje legislativa týkající se plnění limitů emisí CO2. Za každý gram, kterým výrobci překročí stanovené limity, musejí platit pokuty. Odhaduje se, že pokud se do roku 2025 zásadně nezmění složení prodávaných vozů, hrozí kombinované pokuty pro všechny výrobce až ve výši 15 miliard eur,“ říká Novák.

Silnou roli bude také hrát politika Donalda Trumpa, který pohrozil vysokými cly na dovoz aut nejen z Evropy. Dalším problémem je podle Nováka slabě rostoucí ekonomika EU, čímž padá kupní síla obyvatel, a tudíž i ochota nakupovat nové vozy.

I přes tyto výrazné faktory odborníci očekávají, že výsledky automobilového průmyslu v roce 2025 budou podobné jako letos. Sdružení automobilového průmyslu ČR (AutoSAP) ve spolupráci s českou vládou, ministrem dopravy Martinem Kupkou a ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem iniciuje na úrovni EU společně s Itálií revizi cílů emisí CO2 pro rok 2025 a zároveň usiluje o přehodnocení legislativy, která stanovuje ukončení prodeje spalovacích motorů v roce 2035. „Věřím, že se podaří přesvědčit EU a Evropskou komisi k úpravě legislativy. Finance by pak mohly být místo placení pokut investovány do inovací a nových technologií čisté mobility, což by zajistilo dlouhodobou konkurenceschopnost automobilového průmyslu v ČR i v Evropě,“ dodal Novák.

Doporučované