Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Během pandemie se autobusy i vlaky vyprázdnily a lidé raději cestovali vlastním autem. Teď se trend otočil a dopravcům cestujících přibývá.
Vliv na to má několik věcí. Z delší perspektivy rozvolnění covidových opatření, které trvá už několik měsíců. Dalším důvodem jsou vysoké ceny benzinu a nafty kvůli válce. Ke zvýšení vytíženosti spojů podle oslovených dopravců přispěje také konec povinnosti nosit ve veřejné dopravě respirátor.
Vyčíslit se příliv cestujících nedá, nárůsty však potvrzují sami dopravci a také Svaz cestujících ve veřejné dopravě. „Čísla nemáme, ale pocitově, když se podíváme, kolik lidí stojí na nádražích, víme, že lidí cestuje víc,“ říká prezident svazu Miroslav Vyka.
„Ano, v současné době pozorujeme rostoucí zájem o cestování vlaky Leo Express,“ reagoval mluvčí soukromého dopravce Emil Sedlařík. Potvrdil zároveň, že důvodem jsou i drahé pohonné hmoty. Litr benzinu stál podle údajů společnosti CCS na začátku týdne 43,11 koruny a stejné množství nafty 45,75 koruny. Před válkou byla paliva o deset korun levnější.
Ušetřit přestupem z osobního vozu do vlaku nebo autobusu na příměstských linkách se dá při nájezdu 60 kilometrů denně více než 500 korun měsíčně.
Zdražovali jsme zhruba před měsícem o 15 procent vlaky a o 10 procent autobusy. Zahrnovalo to navýšení cen pohonných hmot, ale hlavně nárůst cen energií.
Přesunu cestujících z automobilů do veřejné dopravy nahrávají i státem regulované cenové tarify. Dopravci si nemohou ceny zvednout nad strop stanovený vyhláškou Ministerstva financí. Muselo by dojít k úpravě zákona.
Například České dráhy, které mají drtivou většinu příjmů z regulovaných regionálních nebo dálkových linek, prý zdražovaly naposledy 12. prosince 2021, a to „jen“ o hodnotu průměrné inflace ve výši 3,2 procenta.
To se však netýká komerčních spojů, u kterých dráhy zdražovaly v březnu. „U těchto nabídek v návaznosti na aktuální tržní vývoj na vybraných dálkových linkách došlo v březnu k úpravě, která znamená zvýšení cen zejména u jízdních dokladů nakoupených krátce před odjezdem vlaku,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Cestující si už asi měsíc připlácejí na komerčních linkách, především na trati z Prahy do Brna a Ostravy a také do Vídně či Bratislavy. „Zdražovali jsme zhruba před měsícem o 15 procent vlaky a o 10 procent autobusy. Zahrnovalo to navýšení cen pohonných hmot, ale hlavně nárůst cen energií,“ řekl SZ Byznys majitel firmy Radim Jančura.
České dráhy i RegioJet potvrdily trend nárůstu cestujících, ale podle nich není jasné, do jaké míry za ním stojí rozvolnění nebo válka.
Dopravce Leo Express, který vypravuje vlaky z Prahy na Moravu, na Slovensko i do Polska, bez dalších podrobností tvrdí, že plošně nezdražoval.
„Cena jízdenek Leo Express se odvíjí od termínu odjezdu, vytíženosti spoje a předstihu, se kterým si cestující jízdenku zakoupí. Čím dříve tak učiní, tím levnější pro něj bude,“ sdělil mluvčí. Zdražení nevyloučil. „Sledujeme růst cenové hladiny a růst ceny energií a postupující inflaci a budeme případně reagovat na nastalou situaci,“ dodal.
Vlaky jezdí o třetinu méně lidí
Po letech, kdy dopravcům kontinuálně stoupaly počty cestujících, jim část cestujících vzala pandemie. Lidé se z domova do kanceláří začali vracet už loni, nicméně stále jen částečně. Někteří si kvůli přechodu z pravidelného na nárazové cestování přestali kupovat dlouhodobé, například traťové jízdenky. České dráhy na to aktuálně zareagovaly nabídkou plovoucího tarifu na libovolných deset dní v měsíci.
„Nabídli jsme ji v souvislosti se změnami v pracovním režimu u některých firem, kdy stoupl podíl práce v režimu home office,“ vysvětlil Šťáhlavský.
Státnímu dopravci se loni meziročně zvýšil počet cestujících o tři procenta na 120,7 milionu osob a přepravní výkon vzrostl o pět procent na 5,4 miliardy vlakokilometrů. Narostly také tržby, přesná čísla zveřejní dopravce ve výroční zprávě v květnu.
Přes nárůst jsou na tom nicméně České dráhy stále o dost hůř než v roce 2019. Loni přepravily ve srovnání s předcovidovým rokem o třetinu méně cestujících.