Hlavní obsah

Bývalý šéf Volkswagenu stojí poprvé před soudem. Kvůli Dieselgate

Foto: Lev Radin, Shutterstock.com

Šéf VW Martin Winterkorn v roce 2011 s herečkou Lucy Liu při akci pořádané VW v New Yorku. Winterkorn je na vrcholu kariéry, do Dieselgate zbývají čtyři roky.

Martin Winterkorn, který velel Volkswagenu v době kauzy Dieselgate, je obžalován z podvodu a manipulace s trhem. Německému manažerovi je momentálně 77 let a hrozí mu až deset let vězení.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V soudní síni by se dalo napětí krájet. Objektivy fotoaparátů a kamer míří na tvář jediného muže. K soudu do německého Wolfsburgu totiž v úterý poprvé dorazil Martin Winterkorn, bývalý ředitel automobilového koncernu Volkswagen a jeden z vrcholových manažerů společnosti obviněných v kauze podvodných emisních povolenek známé jako Dieselgate. Ta před devíti lety proměnila pohled na evropský automobilový průmysl.

Sedmasedmdesátiletý muž tehdy patřil k nejmocnějším lidem celého odvětví. Winterkorn řídil VW mezi lety 2007 a 2015, tedy v době, kdy skandál vypukl. Dosud se k soudu nedostal kvůli zdravotním problémům. Teď před ním stojí 90 naplánovaných termínů trestního řízení, jež mají pokračovat až do září 2025.

„Kauza Dieselgate měla naprosto brutální dopady nejen na Volkswagen, ale i na další vývoj celého evropského automobilového průmyslu,“ vysvětluje pro SZ byznys odborník na automobilový průmysl a šéfredaktor webu Garáž Martin Machala.

Největší skandál v historii celého odvětví odhalila americká agentura ochrany životního prostředí (EPA). Společnost VW podvodný software instalovala zhruba do jedenácti milionů aut. Koncern za to zaplatil více než 30 miliard dolarů na pokutách a škodách. Dieselgate nepoškodil jenom samotnou firmu, ale změnil automobilový průmysl v celé Evropě.

„Z kuloárů vím, že před Dieselgate například vznikaly evropské normy pro auta ve spolupráci s automobilkami. Firmy z průmyslu byly přizvané ke stolu. Řekly si, co automobilový průmysl v rámci rozumných nákladů zvládne a co od něj politici mohou očekávat. Po kauze už se politici na evropské úrovni v podstatě s automobilkami přestali bavit,“ popisuje Machala.

Martin Winterkorn je jedním ze šesti vrcholových manažerů firmy, kteří kvůli kauze museli před soud. I s devítiletým odstupem se cítí stále nevinen.

„Náš klient důrazně odmítá obvinění, která jsou proti němu vznášena,“ uvedl před zahájením procesu jeho obhájce Felix Dörr. Podle obvinění státního zastupitelství však Winterkorn věděl o používání nelegálního softwaru instalovaného do vozů automobilky. Ten umožnil u emisních testů projít i autům, která by jinak ekologickým nárokům nevyhověla.

„Omlouvám se našim zákazníkům i veřejnosti. Prosím, věřte mi. Udělám vše, abychom naši chybu napravili a získali zpátky důvěru veřejnosti,“ prohlásil po provalení podvodu Winterkorn v roce 2015.

V následujících letech se na Volkswagen valily žaloby z mnoha zemí, kde firma působí – včetně Česka. O odškodnění ve výši 1,5 miliardy žádalo přes sedm tisíc tuzemských majitelů aut. Jejich žalobu však v roce 2023 soudy zatím odmítly.

Doporučované