Hlavní obsah

Bílá, černá, zelená. Došly laky, ladu si už Rusové koupí jen ve třech barvách

Foto: FedotovAnatoly, Shutterstock.com

Lada. Ilustrační snímek

Největší ruská automobilka AvtoVAZ se momentálně potýká s nedostatkem materiálů pro lakovnu, a tak u prodejců automobilů Lada si nyní lze tyto vozy objednat jen v bílé, černé a tmavozelené barvě.

Článek

Hospodářský list Vedomosti dnes na svém webu uvedl, že největší ruská automobilka AvtoVAZ má nedostatek materiálů pro lakovnu. Jde podle něj o důsledek západních sankcí uvalených na Rusko po invazi na Ukrajinu.

V jiné barvě než v bílé, černé a tmavozelené nebudou lady dříve než v březnu, jiné zdroje deníku ale počítají s omezenou barevností přinejmenším do konce čtvrtletí – a v delším horizontu výrobce informace neposkytuje.

„Jsme ve stálém kontaktu s dodavateli, abychom dosáhli pravidelných dodávek. Počítáme s vyřešením tohoto problému v nejbližších týdnech,“ uvedl mluvčí automobilky.

Ella Vasiljevová ze společnosti Russkije Kraski, která se zabývá výrobou barev a autolaků, uvedla, že firma se snaží najít náhradu za evropské suroviny v Asii, Jižní Americe a dalších zemích. „Bohužel ne vše se nám dosud podařilo nalézt a ne všechny surovinové složky se shodují s evropskými,“ připustila. Na problému usilovně pracují ruské laboratoře.

Před vpádem ruských vojsk na Ukrajinu na konci loňského února byly hlavními dodavateli pro ruský automobilový průmysl zahraniční společnosti a jeden společný podnik. Po vypuknutí války dodávky omezily sankce přijaté západními státy proti Rusku a ruské firmy dosud nejsou s to uspokojit poptávku.

Jaké jsou problémy ruských automobilek po invazi na Ukrajinu.

Na pozadí odchodu zahraničních výrobců z Ruska se model Lada loni stal jedničkou na ruském automobilovém trhu, ale i tak prodeje lad klesly. AvtoVAZ loni prodal 188 645 aut, což je o 46 procent méně než o rok dříve. Podíl na trhu činil 27,4 procenta.

Prodej aut v Rusku se v loňském roce, kdy Moskva rozpoutala válku na Ukrajině, celkově snížil o 59 procent na 626 300 vozů, což představovalo nejslabší výsledek za několik desetiletí. Většina prodaných modelů byla ruské nebo čínské výroby, západní výrobci v Rusku přerušili výrobu.

Ruský automobilový trh je daleko od svého vrcholu z roku 2008, kdy se v Rusku prodaly téměř tři miliony vozů a kdy se také spekulovalo, že země předstihne Německo jako nejdůležitější automobilový trh v Evropě. Mezinárodní finanční krize a sankce, které následovaly po anexi Krymu, ale tento vývoj změnily.

Doporučované