Článek
„Objednal jsem si pět dárků přes Mall.cz. Rozdělili je do tří zásilek, ale zatím dorazila jediná. Už je to týden, objednával jsem 12. prosince,“ popsal svou zkušenost zákazník, který bydlí u Kolína. Podle dopravců se momentálně zpožďuje jen minimum zásilek.
„Sníh nyní zhoršuje například dojezd do odlehlých míst v republice, což znamená, že ke zpoždění může docházet v jednotkách případů, ale nedochází k žádnému systémovému zdržení,“ reagovala mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
Může se stát, že v době doručení dopravcem na výdejní místo již není kapacita anebo je místo neočekávaně uzavřeno.
Z hlediska objednávek pod stromeček může být obecně výhodnější neobjednávat až domů, ale do výdejních míst. Některé partnerské prodejny, které slouží jako výdejny, jsou plné, případně se blíží maximální kapacitě. I to může někdy způsobit zpoždění.
„Může se stát, že v době doručení dopravcem na výdejní místo již není kapacita anebo je místo neočekávaně uzavřeno. V tom případě dochází k přesměrování zásilky na nejbližší jiné místo (ideálně po domluvě se zákazníkem), nebo se vrací na depo,“ popsal praxi manažer logistiky Kytary.cz Petr Zajíček. Zpoždění zásilek je podle něj do dvou procent. Problémy prý byly kvůli sněhové kalamitě v minulých dnech pouze regionálně.
Na některých e-shopech zákazník při nákupu zboží vidí, do jaké míry jsou volné kapacity výdejních míst. Neměl by proto riskovat vyzvednutí třeba v blízké trafice pár kroků od domu, která viditelně přetéká balíky.
Úterý je den zlomu
Mall.cz zatím slibuje, že objednávky jeho dopravní partneři stihnou doručit ještě do Vánoc, pokud zákazník nakoupí do úterý 20. prosince.
O stejném datu mluví i dopravce DPD, jenomže v jeho případě nejde o datum nákupu, ale o převzetí zboží ze skladu nebo depa e-shopu. Tam se zboží může dostat už za pár hodin od chvíle, kdy ho koupíte, ale v případě komplikací také za několik dní.
Podle šéfa DPD Miloše Malaníka se zpravidla počítá s tím, že vyexpedování zboží k přepravě trvá jeden den. „Standardně doručujeme do druhého dne od převzetí zásilky,“ dodal. Také dopravce Wedo uvádí převzetí 20. prosince jako nejzazší termín, do kdy garantuje doručení do Vánoc. Což v překladu znamená: objednávejte raději dřív. PPL tvrdí, že pokud bude mít vyexpedovaný balík ještě ve čtvrtek, v pátek jej doručí.
V různých e-shopech se však termíny objednávek „na poslední chvíli“ liší, a to někdy dost výrazně. Dokonce e-shopy uvádějí u stejných dopravců různé „deadliny“. Proč tomu tak je?
Garance neodrážejí aktuální možnosti e-shopů, stojí za nimi marketingová oddělení e-shopů. Dopravci nikdy žádnou garanci nedávají a nemohou dát. Stačí sněhová kalamita jako minulý týden a všechny plány se mění.
Podle Daniela Knaisla, ředitele přepravní společnosti Geis, která prodala svou balíkovou divizi firmě DPD a nyní už doručuje jen balíky nad 50 kilogramů (například bílou techniku), jsou termíny ze strany e-shopů jen nastřelené sliby na papíře. Realita ze strany dopravců je často jiná, než jakou vidí e-shopy.
„Garance neodrážejí aktuální možnosti e-shopů, stojí za nimi marketingová oddělení e-shopů. Dopravci nikdy žádnou garanci nedávají a nemohou dát. Stačí sněhová kalamita jako minulý týden a všechny plány se mění,“ řekl SZ Byznys. Nicméně dodal, že nyní firma problémy s doručováním nemá.
Dopravce podle této logiky nenese odpovědnost za sliby e-shopů. Pokud ten zákazníkům pozdní doručení kompenzuje, činí tak na vlastní náklady. Seriózní obchody poskytují vouchery, nabídnou slevu anebo se alespoň omluví.
„Ježíšek nestíhá…“
Jak se v praxi termíny pro „last minute“ objednávky liší? V některých e-shopech už po Zlaté neděli garanci doručení pod stromeček raději stopli.
„Letošní rok je jedna velká šílená jízda, není se tak čemu divit, že ani Ježíšek letos prostě nestíhá a potřebuje pomoc (…) je potřeba objednat do 18. 12. 2022 – jedině tak máte jistotu, že vám vánoční dárek dorazí včas,“ upozornil zákazníky obchod s elektronikou Planeo.cz, který doručuje do Zásilkovny nebo na adresu.
Naproti tomu Datart stále ještě slibuje doručení do jednoho až dvou dnů skrze Balíkovnu, Poštu i Zásilkovnu, ale také expresní doručení do 60 minut.
Marketingové oddělení internetového knihkupectví Kosmas.cz je raději hodně opatrné. Jako poslední doporučený termín objednání v případě převodu na účet uvedlo 14. prosinec, v případě platby kartou online, rychlého převodu a dobírky 16. prosinec, tedy minulý pátek.
„Objednávky uskutečněné po těchto termínech budeme expedovat v nejbližším možném termínu, nicméně již nebudeme schopni zaručit jejich dodání do Vánoc,“ stojí na webu.
Přitom Kosmas.cz využívá k dopravě Českou poštu, PPL a Zásilkovnu, tedy společnosti, s nimiž jiné e-shopy doručovaly s garancí i o víkendu nebo ještě nyní. „Není to tím, že by některé e-shopy měly u dopravců výhodnější podmínky než jiné, ale právě rozdílným přístupem marketingu,“ vysvětlil Knaisl z Geis.
Lidé šetří, hlásí pošta
Sněhová kalamita v minulých dnech podle šéfa DPD Miloše Malaníka zpozdila „nižší počet zásilek“ ze zhruba 500 tisíc denně. Přesný počet neuvedl. Teď už je prý situace stabilní. „Sněhové kalamity máme v nižším počtu hlášeny i při přepravě zásilek ze zahraničí do Česka, aktuálně například z určitých oblastí z Německa a Polska,“ uvedl. Největší komplikace byla v pátek v Moravskoslezském kraji, ale i tak se prý zpozdilo méně než jedno procento balíků.
Z pohledu České pošty byla horší průjezdnost na D1 a tím i mobilita mezi jednotlivými třídícími centry. Podnik doporučuje, aby zákazníci (e-shopy, fyzické osoby) své zásilky předali do přepravy do 21. prosince. V doručení na poslední chvíli není problém.
Přestože v pražských Malešicích Česká pošta aktuálně zpracovává o 15 procent více zásilek než loni, ve zbytku republiky objem neroste. „Je vidět, že se lidé vrátili do otevřených kamenných obchodů a šetří kvůli inflaci a možné budoucí finanční situaci,“ soudí z předběžných čísel o vánoční špičce mluvčí Matyáš Vitík.