Hlavní obsah

Baterie z elektromobilů poslouží jako nabíječky. ČEZ a Škoda jim prodlouží život

Foto: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy

Bateriové úložiště, na němž spolupracovaly ČEZ ESCO a Škoda X.

Použité baterie z elektromobilů lze znovu využít ještě před tím, než zamíří na recyklační linku. ČEZ a Škoda Auto z nich vyrobí energetické úložiště, z nějž půjde nabíjet další elektrovozy. Na jedno je potřeba pět škodovek Enyaq.

Článek

Baterie do elektromobilu nejdřív zajišťuje jeho provoz, poté poslouží jako zdroj nabíjení. Tuzemská automobilka Škoda Auto a energetická skupina ČEZ se rozhodly dát bateriím druhý život ještě před tím, než je zrecyklují.

Škoda zachová baterie z ojetých elektromobilů a postaví z nich energetické úložiště, z nějž bude možné například další vozy na elektřinu dobíjet, ale také ukládat přebytky z fotovoltaik. Toto řešení pomůže s nesouladem mezi dobou, kdy je elektřina vyráběna ze slunce a kdy je spotřebovávána.

Baterii sice je možné recyklovat až z 97 procent, ale proces je poměrně pracný a v laboratorních podmínkách trvá jeden až dva dny. „Počítáme s tím, že mezi roky 2028–2030 tento proces naběhne do sériové výroby,“ říká Jaroslav Pelant, generální ředitel Škoda X, dceřiné společnosti Škoda Auto.

Podle něj by se do té doby použité baterie musely likvidovat, nebo je uskladnit. „Připadalo nám velice neefektivní tyto baterie, které mají kolikrát 70- až 80procentní zůstatkovou hodnotu baterie, vybít, uskladnit je a nechat je ležet, až tato doba přijde,“ popisuje Pelant. Místo toho se rozhodli dát bateriím druhý život.

Automobilka zatím nehodlá k vytvoření úložiště používat baterie z vozů, kterým končí životnost. „Velká část bateriových modulů bude z vozů, které jsou u nás testovány a z baterií, které jsou poškozeny ve výrobě,“ vysvětluje místopředseda představenstva Škoda Auto Martin Jahn.

Takových modelů má Škodovka k dispozici už několik tisíc. „Určitá část může přijít i z vozů, které například budou nějakým způsobem mechanicky poškozeny, nebo se budou stahovat z prodeje, ale těch bude minimum,“ přiznává Jahn.

Dvojnásobná kapacita baterií bez Číny

Společnosti chtějí nainstalovat v příštích třech letech 150 úložišť, což odpovídá kapacitě 45 GW. „Pro představu je to veškerá energie naakumulovaná v bateriích v České republice v tuto dobu, takže tím vlastně zdvojnásobíme celkovou kapacitu,“ říká Pelant.

Samotné bateriové úložiště se vyrábí v Česku, články a komponenty jsou vyrobené v Evropě, čímž se snižuje riziko závislosti na dalších dodavatelích, především Číně. Toto řešení pomáhá šetřit životní prostředí, ale také dále zpeněžit zbytkovou kapacitu v bateriích. Škoda bude s ČEZ ESCO – dceřinou společností polostátní energetické skupiny – spolupracovat na efektivním umisťování těchto úložišť, což pomůže rychlejšímu rozvoji dobíjecí infrastruktury.

Přestože je podle Jahna tuzemský trh s elektromobily ještě „v plenkách“, zájem o elektrické vozy roste. Proto je pro Česko důležité rozšiřovat zdejší dobíjecí síť. Podle statistik Ministerstva průmyslu a obchodu bylo na konci roku 2022 v Česku 2643 dobíjecích bodů. K poslednímu březnu letošního roku bylo v Česku registrováno téměř 16 tisíc elektromobilů.

„Počet nabíjecích stanic v České republice by měl vzrůst na 5000 i díky našim aktivitám ve spolupráci s ČEZem. V roce 2025 by dobíjecích bodů mělo být 11 000 i s podílem rychlonabíjecích bodů. To pomůže k tomu, že bude Česká republika solidně pokryta dobíjecí infrastrukturou i v evropském srovnání,“ říká Jahn.

ČEZ aktuálně provozuje 550 dobíjecích stanic. „Přidáváme dvě stanice týdně, tedy 100 ročně. Téměř dvě třetiny jsou rychlé nebo ultrarychlé. Rozjezd tady byl pomalejší, na druhou stranu díky tomu můžeme více instalovat ty nejnovější technologie na místa, kam instalujeme nové dobíjecí stanice,“ vysvětluje místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Doporučované