Článek
Chcete nové auto? Počítejte s tím, že si počkáte. I když to nejhorší období mají automobilky už za sebou, „na sklad“ se rozhodně nevyrábí a čekací lhůty jsou i několik měsíců.
Toyota se letos vydala také zcela novou cestou a v Česku od začátku prodala už deset vozů na vodík. A to i přesto, že v zemi zatím není žádná vodíková čerpací stanice.
Jak dlouho se čeká na novou Toyotu?
To nejhorší období už máme za sebou – to bylo září a říjen. Teď aktuálně všechny výrobní závody běží a čeká se na nové auto zhruba čtyři až deset měsíců. Záleží na tom, kde se výroba nachází.
Když se v Kolíně začal vyrábět nový Yaris, za jak dlouho se dostane k zájemcům?
Dodací lhůta je zhruba šest měsíců.
Liší se nějak čekací doby? Třeba podle vybavení, barvy? A jsou nějaké země upřednostňovány?
Specifikace ani barva na to nemá vliv. Aktuálně máme všech čipů i součástek dostatek, takže nejsme nijak omezeni. Jde spíš o to, z jakého výrobního závodu vůz putuje a jak vysoká poptávka tam míří.
Česko je plnohodnotná země. Naopak tím, že působíme v jednom bloku s Polskem, Slovenskem a Maďarskem, vytváříme jako jeden celek obrovský objem.
Jen pro představu – je to číslo jedna až dvě na evropském trhu a naše požadavky jsou vždy vyslyšeny.
Na sklad se nevyrábí
Kdy se situace srovná natolik, že vozy budou k dispozici okamžitě?
To bude záležet na každé automobilce. Očekáváme, že výroba, která bude směřovat i směrem ke skladovým zásobám – tedy že uspokojíme poptávku prvního pololetí a budeme vyrábět i na sklad – bude ve druhé polovině roku 2022. Zatím se na sklad nevyrábí.
Letos výrazně rostou náklady. O kolik vzrostla během letošního roku cena aut? Za loňský rok to bylo o devět procent.
To navýšení průměrné ceny teď ke konci roku trochu zrychluje a celkově plošně na automobilovém trhu očekáváme, že se budou ceny dál zvedat. Myslím si, že dalších deset procent oproti loňskému roku za ten rok letošní je reálné.
Myslím si, že první druhé čtvrtletí příštího roku bude pořád ve znamení nárůstu cen.
A porostou ceny i pak?
Myslím si, že první druhé čtvrtletí příštího roku bude pořád ve znamení nárůstu cen. Já bych počítal, že příští rok touto dobou budou vozy oproti roku 2019 stát tak o 20 až 25 procent více.
Trh neklesá – odpovídá velikosti Česka
Spadne kvůli tomu automobilový trh? Loni klesl o 18 procent.
Je důležité si uvědomit, že český trh klesá už od roku 2018. Teď bude ten pokles kolem deseti procent. Myslím si, že se trh spíš srovnává – bez závislosti na tom, zda je aut dostatek, nebo zda ceny stoupají.
Jde spíš o to, jaká je vůbec míra nebo úroveň velikosti trhu v Česku. My si myslíme, že je to kolem 200–220 tisíc vozů a na té úrovni teď jsme.
Toyta ale rostla…
Je dobré se na to podívat z dlouhodobějšího horizontu. My jsme výrazně vyrostli od roku 2015. Tehdy jsme byli na 17. místě a od té doby jsme rok za rokem rostli.
Rozhodli jsme se, že budeme první subjekt, který přivede vodíkové auto bez ohledu na to, že není dostupná plnící infrastruktura.
V Česku už také nabízíte automobil na vodíkový pohon. Už si ho někdo koupil?
Byla to věc, o které jsme se dlouho bavili a dlouho diskutovali. Pak jsme se rozhodli, že budeme ten první subjekt, který přivede vodíkové auto bez ohledu na to, že není dostupná plnící infrastruktura.
Myslím si, že ten krok byl velice dobrý – od února, kdy zde auto fyzicky k dispozici máme, jsme s ním svezli mnoho lidí a v mnoha případech ta testovací jízda byla bodem zlomu. Aktuálně máme deset prodaných vozů. Dva už jsou prodané a jezdí.
Kde ale majitelé vodíkového auta tankují? Vodíková pumpa tu stále není…
První z našich klíčových nejenom zákazníků ale partnerů ve vodíkovém světě je Orlen. Ti si převzali první auto a jezdí s ním tankovat do Německa.
Jsou to tedy hlavně firemní zákazníci?
Ano.
Jak moc vlastně Češi slyší na to, že přijde konec spalovacích motorů?
Pro nás to není úplná revoluce. Toyota vyvíjí fullhybridní technologii přes 20 let (full hybrid je vůz, který má spalovací i elektromotor a kratší vzdálenosti může ujet pouze na elektřinu, pozn. red.). My se proto u našich zákazníků nesetkáváme s diskusí, zda nízkoemisní auta ano, či ne. Ten, kdo přijde k Toyotě, očekává, že jedna z variant bude nabízena v hybridu.
Šéf Toyoty je ale člověk, který se ale nechává slyšet, že si nepřeje brzký konec spalovacích motorů.
Ano. Ta otázka je hodně široká. My jsme průkopníkem nízkoemisních pohonů šetrných k životnímu prostředí. V našich očích existuje několik technologických variant, jak je možné dosáhnout co nejnižší emisní stopy. To, co je pro nás důležité, je hranice a určené bariéry pro emisní stopu, nikoliv to, která technologie je dobrá a která špatná.
V průměru chceme dosáhnout absolutní uhlíkové neutrality, a to bude za použití několika technologií. Ať už to budou full hybrid, plug-in hybridy (hybridní vozy, které lze nabíjet ze zásuvky, pozn. red.), vodíková, plně elektrická auta, nebo nízkoemisní benzínová, vše se ukáže na konci.
V těchto diskusích, který směr je správný, se ale potlačuje uživatel. To, za jakým účelem si auto pořizuje a jak ho bude provozovat, je téměř potlačeno oproti strategii jít pouze jen tou jednou cestou.
Je to i důvod, proč nové Aygo X bude se spalovacím motorem?
Ano, je to auto u kterého chceme, aby bylo dostupné.
Proč tedy není jedna verze v hybridu?
V případě nového Ayga by byla tato varianta příliš drahá a nedostupná. Je vybaven motorem, který je nízkoemisní, ale z hlediska ceny pořízení je dostupný pro širokou veřejnost.
O kolik by vůz prodražil hybridní pohon?
Poměrově by to mohla být až třetina.