Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
I přes výrazný nárůst se čínské vozy na letošních celkových prodejích v Česku podílí necelými třemi procenty, mezi elektromobily ale jejich podíl přesahuje 30 procent. Sdělili to zástupci Svazu dovozců automobilů.
Češi si za letošní tři čtvrtletí pořídili 5053 nových aut vyrobených v Číně. Je to o 44 procent více než za celý loňský rok.
Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného se původ vozů určuje podle výrobního čísla VIN, které obsahuje identifikátor země výroby. Z Číny podle VIN nepochází jen místní značky, ale i část produkce výrobců, kteří mají sídlo v jiných zemích. Jde třeba o americkou Teslu, japonskou Hondu nebo původně švédské Volvo, které má v současnosti čínské vlastníky Geely.
V Česku nejprodávanější značkou aut vyráběných v Číně je MG s 2891 vozy. Původně britskou značku Morris Garages koupila čínská SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation). Následuje Tesla s prodejem 1235 aut a třetí je Honda s 658 auty. Na dalších místech jsou značky Forthing (65 aut) a Volvo (60 vozů).
V prodeji čínských elektromobilů vede v Česku Tesla s 1235 vozy, což je 45 procent jejích prodejů v republice. Druhou nejprodávanější značkou čínských elektromobilů je MG s 283 vozy a třetí je Nio.
Právě kvůli dovozu cenově dostupných elektroaut z Číny se Evropská komise nedávno rozhodla uvalit na ně dodatečné clo, které má eliminovat fakt, že tamní výrobce subvencuje čínský stát. Navrhovaná dodatečná cla ve výši až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na auta, které v EU činí deset procent. Část evropských automobilek, jež prodávají své vozy v Číně, se zavedením cel nesouhlasí a bojí se čínských odvetných opatření.
Prodej aut z Číny roste výrazně rychleji než celý trh, který se za devět měsíců meziročně zvýšil o 2,65 procenta na 171 999 vozů. V září rostl o šest procent. Podíl elektromobilů na registracích stoupl díky dotacím na 4,2 procenta a v září byl jejich podíl osmiprocentní.