Hlavní obsah

Americká nafta do českých aut, natankovat ji půjde už za několik týdnů

Foto: Seznam Zprávy, Getty Images

Ilustrační snímek.

Řidiči v Česku budou moci využívat naftu z USA. V minulých dnech poprvé dorazila do Česka. První vlaky s naftou vyrobenou v americké Louisianě byly stočeny ve skladech státního distributora paliv Čepro.

Článek

V horizontu tří až šesti týdnů začnou čeští řidiči do svých aut tankovat naftu dovezenou z USA. Dovoz motorové nafty ze Spojených států je výsledkem snahy státního podniku Čepro diverzifikovat zdroje nafty, což by mělo přispět k posílení nezávislosti Česka na ruských surovinách. Největší část paliv podnik nyní dováží z Německa, Rakouska a Polska.

„Pro Českou republiku je klíčové zajistit dostatečné množství kvalitních pohonných hmot, abychom nemuseli znovu čelit podobné situaci jako loni na jaře, kdy ceny zejména motorové nafty neúměrně vzrostly. Díky novým kontraktům budeme připraveni na výkyvy, které s sebou může přinést Putinova válka na Ukrajině,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

O kontraktu na louisianskou naftu jednali zástupci Čepra s komoditním obchodníkem z Polska několik měsíců. „Naší snahou je získat co nejvíce dodavatelů pohonných hmot pro český trh. Vozíme paliva především z Německa, Rakouska a Polska a nyní se podařilo získat i dodávky z USA,“ řekl generální ředitel Čepra Jan Duspěva.

Kvalita americké nafty podle něj odpovídá české normě. „Ve srovnání s Evropou jde o jeden z těch kvalitativně lepších produktů. Čeští řidiči nemusí mít obavy, rozdíl nepoznají,“ dodal Duspěva.

Současná energetická nejistota se už v minulém roce projevila skokovým zdražením pohonných hmot. Hlavní důvodem byla a stále ještě je nejistota z dodávek ruských rafinerských produktů. Evropa totiž dováží zhruba 45 procent všech rafinerských produktů, včetně motorové nafty, z Ruska.

Ještě nedávno tak byla nafta dokonce dražší než benzin, což je opravdu výjimečná situace. Důvodem bylo to, že Evropa vyrábí méně nafty, než je její celková spotřeba, a proto musí být závislá na dovozu. Naopak benzinu se vyrábí v Evropě nadbytek, ale z technických důvodů (výroba obou druhů paliv je na sobě závislá) nejde navýšit výrobu nafty na úkor benzinu.

Nyní se ale situace opět vrací k normálu a nafta je levnější než benzin.

ČEPRO

  • Stoprocentním akcionářem Čepra je ministerstvo financí.
  • Firma zajišťuje především přepravu, skladování a prodej ropných produktů.
  • Za úkol má i ochranu zásob státních hmotných rezerv.
  • Provozuje síť 1165 kilometrů produktovodů, k dispozici má 650 skladovacích nádrží, jejichž kapacita je 1,76 milionu metrů krychlových.
  • Provozuje síť vlastních čerpacích stanic pod obchodním názvem EuroOil – ta je třetí největší v ČR.

Doporučované