Článek
Renault v pondělí oznámil, že bude postupně snižovat svůj podíl v Nissanu. Opouští tak plány bývalého předsedy Carlose Ghosna, který se snažil vybudovat těsnější spojení mezi společnostmi. Jeho plánem byla velká koalice automobilových podniků, která by se dokázala postavit lídrům v oboru Toyota a Volkswagen Group.
Automobilové společnosti se krokem k nezávislosti snaží přizpůsobovat technologickým i geografickým tlakům, které na automobilový průmysl silně působí. Nissan dlouho usiloval o větší volnost, konkrétně od chvíle kdy Renault zachránil japonskou automobilku před finančním krachem v roce 1999 a „poslal jim Ghosna, aby firmě navrátil nový dech“, píše Bloomberg.
Carlos Ghosn byl hlavním tmelem, který držel pohromadě alianci, jež se v roce 2016 rozšířila o dalšího člena – Mitsubishi Motors. Svět automobilového průmyslu pak ale v roce 2018 šokovalo Ghosnovo zatčení a obžaloba ze zatajování příjmů a zneužívání firemní kasy Nissanu. Svá obvinění dodnes popírá, nicméně společnosti, kterým kdysi dominoval, se od něj okamžitě distancovaly.
Obvinění vznesená proti Ghosnovi a bývalému řediteli Gregu Kellymu firmu Nissan poškozovalo, stejně jako zdlouhavé interní vyšetřování a následný dramatický útěk bývalého šéfa firmy z Japonska na konci roku 2019.
Útěk v bedně
Ghosn v Japonsku v domácím vězení čekal na soud, ale rozhodl se utéct. „Věděl jsem, že Japonci se neradi nechávají zaskočit. Když je překvapíte, nejsou dobře organizovaní. A tak jsem zosnoval, musím uznat, hodně odvážný, ale prostý plán, jak zmizet. A byl úspěšný,“ konstatuje v rozhovoru pro dokument stanice BBC 4. Vysoký manažer totiž uprchl s chovaný v bedně na hudební aparaturu.
„Jak víte, byl jsem v Japonsku velmi známý, coby ředitel obrovské japonské firmy. Nemohl jsem ukázat tvář, musel jsem se někde skrýt. Jedinou možností byla bedna nebo zavazadlo, aby mě nikdo neviděl a nepoznal. Nejlogičtější nápad byla bedna na hudební aparaturu. Tou dobou zrovna bylo v Japonsku hodně koncertů a přijíždělo tam hrát hodně muzikantů,“ řekl BBC 4. Nakonec skončil v Libanonu.
Složité vyjednávání o přeorganizování aliance a situace, kdy má Nissan nedostatek nových modelů, které by oslovily kupce aut, táhne firmu ke dnu.
Hodnota Nissanu je o více než polovinu menší než za vlády Carlose Ghosna a všechny tři alianční automobilky ztratily na tržní hodnotě dohromady 28,5 miliard dolarů.
Původní spojení mělo svá pro i proti. Podle Bloombergu Renault a Nissan sice těžily ze společné kupní síly ze snížení nákladů na díly a suroviny, ale nikdy nepřišly na to, jak plně využít své inženýrské zdroje k vybudování společných platforem pro automobily.
Kauza měla vliv i na další členy aliance
Zatčení Carlose Ghosna vedlo také k odchodu několika dalších vedoucích pracovníků aliance. Mezi největší ztráty se počítá Jose Munoze, který je nyní provozním ředitelem Hyundai Motor. Společnost teď globálně převyšuje prodej Nissanu a stala se třetím největším výrobcem automobilů na světě.
Kauza také vyvolala nepokoje v managementu Renaultu, který zůstal po dobu 20 měsíců bez stálého generálního ředitele. Do funkce byl brzy po Ghosnově zatčení jmenován Thierry Bollore, ale šlo pouze o prozatímní vedení, než se v polovině roku 2020 místa ujal Luca de Meo.
Během Ghosnova vedení poslal Nissan do pokladny Renaultu stovky milionů eur ve formě dividend, píše Bloomberg. Problém nastal před třemi lety, když se japonská automobilka rozhodla rapidně snižovat náklady, což byla pro Renault bolestivá ztráta příjmů.
Podle svědectví poskytnutého během trestního řízení Ghosnovo dobrovolné snížení platu v roce 2011 vyvolalo snahy Grega Kellyho najít způsob, jak si ho udržet a vyplatit bývalého předsedu po jeho odchodu až do důchodu. Soud skončil minulý rok, Kelly byl zproštěn většiny obvinění a Nissan musel zaplatit pokutu.
Carlos Ghosn tvrdí, že byl „odstraněn“, jelikož se snažil společnosti více sblížit. Ačkoliv existují důkazy na podporu jeho tvrzení, nebyly dostačující. Ghosnovy vize, mezi které patřilo i zapojení Fiatu do aliance, se nakonec nikdy nenaplnily.