Hlavní obsah

Air New Zealand opustily své klimatické cíle. Spočítaly, že jsou nemožné

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Letecká společnost Air New Zealand upustila od cíle snížit do roku 2030 své emise uhlíku. Může za to podle ní zpoždění dodávek úsporných letadel a drahé ekologické palivo.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zpožděné dodávky nových letounů a drahá a nedostupná ekologická paliva stojí v cestě klimatickým cílům. Tedy alespoň v případe novozélandských aerolinek, které právě z těchto důvodů ruší svůj závazek snížit do roku 2030 uhlíkové emise. Informovala o tom agentura Reuters.

Air New Zealand se tak staly první aerolinkou, která od svého cíle upustila. Zároveň se ovšem zavázaly k dosažení nového cíle nulových emisí v celém odvětví do roku 2050, pracují prý také na novém krátkodobém cíli, který by lépe odpovídal aktuálním možnostem.

„Mnohé z faktorů potřebných ke splnění cíle, včetně zajištění nových letadel, finanční dostupnosti a dostupnosti alternativních leteckých paliv a globální a domácí regulační a politické podpory, jsou mimo přímou pravomoc letecké společnosti a zůstávají náročné,“ vysvětluje dopravce v prohlášení.

Společnost si původně v roce 2022 dala za úkol do roku 2030 snížit uhlíkovou náročnost o 28,9 procenta, a to ve srovnání s úrovní v roce 2019. Její cíl byl však extrémně ambiciózní, přesáhl dokonce dohodu z roku 2023. Podle té má celosvětový letecký průmysl do roku 2030 snížit emise uhlíku o pět procent.

S jejich plány jim měla pomoci Science-based Targets initiative (SBTi), což je skupina pro opatření v oblasti klimatu podporovaná OSN, která podporuje společnosti v dosažení jejich klimatických cílů.

Je to mimo naši kontrolu, říká vedení

„Je možné, že letecká společnost bude muset zachovat stávající flotilu déle, než plánovala, a to kvůli problémům s globální výrobou a dodavatelským řetězcem, které by mohly zpomalit zavádění novějších letadel s nižší spotřebou paliva do flotily,“ uvedl ve vyjádření šéf společnosti Greg Foran.

„Vzhledem k tomu, že mnoho faktorů potřebných k dosažení cíle je mimo naši kontrolu, rozhodli jsme se odvolat cíl pro rok 2030 a okamžitě odstoupit od sítě SBTi,“ dodal.

Letectví je podle agentury Reuters zodpovědné za přibližně dvě procenta světových emisí. Zároveň je však považováno za jedno z nejobtížněji dekarbonizovatelných odvětví, protože palivo pro lety nelze snadno nahradit jinými druhy energie.

Letecké společnosti do budoucna sázejí na udržitelná letecká paliva na rostlinné bázi a účinnější letadla, která by měla snížit emise. Jejich výroba je však drahá a náročná na rozjezd.

„Cena udržitelných paliv je dražší než u tradičních paliv a není dostatek kapacit na jejich výrobu ve velkém. Zpoždění v dodávkách nových letadel pak ovlivňuje letecké společnosti po celém světě, přičemž jak Boeing, tak Airbus v posledních několika letech nedodaly dostatečné množství nových letadel, a to zejména kvůli problémům v širších dodavatelských řetězcích výrobců,“ uvedl pro BBC Ellis Taylor z analytické společnosti Cirium.

Konkrétně Air New Zealand má objednaná letadla Boeing 787 Dreamliner a Airbus A320neo, těm však hrozí zpožděné dodávky. A zároveň pět z nejnovějších a nejefektivnějších letadel A321neo, které aerolinky mají, bude několik měsíců mimo provoz kvůli údržbě motorů.

Doporučované