Hlavní obsah

„Aby ze zelené dohody nebyla černá.“ Odborníci řešili budoucnost automotive

Záznam konference o konkurenceschopnosti Evropské unie a budoucnosti automobilového průmyslu.Video: ČTK

Tuzemská automobilka Škoda Auto a s ní i celý evropský automotive stojí před řadou výzev. O jejich podobách i případných řešení debatovali odborníci na konferenci o konkurenceschopnosti EU, kterou pořádala ČTK.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Jsou zde tři bloky, které jsou největším problémem pro automobilový průmysl,“ řekl na konferenci o konkurenceschopnosti Evropské unie a budoucnosti automotive, která proběhla pod hlavičkou ČTK Connect, Petr Knap, odborník společnosti EY na automobilový sektor.

„Zaprvé to jsou energie, jak cena, tak dostupnost, což je základ civilizace. Zadruhé to jsou zdroje, chybí mnoho materiálů a základních vstupů a chybí rafinace v prvních stupních. Třetím tématem jsou lidé, z pohledu vzdělanosti dostupnosti a flexibility práce. Nefunguje nám trh práce a nemáme ani dobře vymyšlený bodový systém,“ popsal výzvy Knap.

O tom, o jak důležité téma pro vybrané státy EU – včetně Česka – jde, svědčí i to, že v tuzemsku bylo v loňském roce vyrobeno téměř 1,4 milionu osobních vozů. A naprostá většina z toho byly vozy se spalovacími motory.

„Český automobilový průmysl roste, v tuzemsku o 13 %, v Evropské unii o 12 %. Doufám, že je recese již za námi a že to bude už lepší,“ popsal meziroční nárůst výroby osobních vozů Eduard Muřický, vrchní ředitel průmyslu a stavebnictví Ministerstva průmyslu a obchodu.

Nejistota ovšem panuje o dlouhodobých vyhlídkách pro evropské automobilky. Evropská unie sice odložila konečné schválení návrhu, podle kterého by po roce 2035 nebylo možné registrovat automobily se spalovacími motory, podobné návrhy ale už v minulosti představila a projednávala například Velká Británie, některé státy USA či některé provincie v Číně.

„Vozy Škoda poháněné moderními a velmi úspornými spalovacími motory budou hrát klíčovou roli i v době transformace automobilky k elektromobilitě. Škoda Auto využívá své odborné znalosti k tomu, aby tyto motory optimalizovala a vylepšovala jejich úspornost,“ uvedla například Škoda v tiskové zprávě.

V Česku v současnosti z hlediska paliva vede benzin s 68,58 %, podíl nafty u nově registrovaných osobních vozů tvoří 24,13 %, uvedl v tiskové zprávě Svaz dovozců automobilů. V celé EU v lednu tvořily elektromobily na baterie 10,9 % trhu (v lednu 2023 to bylo 9,5 %), zatímco hybridní vozy měly téměř 30% podíl, čímž si upevnily pozici druhé nejpreferovanější volby mezi kupci. Kombinovaný tržní podíl tradičních benzinových a dieselových vozů činil v lednu 2024 téměř 50 %, což představuje meziroční pokles z 54 %, uvedlo v tiskové zprávě Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Všichni čtyři hosté prvního panelu konference (vedle Knapa ještě Robert Kiml, viceprezident pro výrobu, Toyota Motor Manufacturing Czech Republic, Petr Michnik, vedoucí administrativní subdivize, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Pavel Juříček, majitel a generální ředitel Brano) upozornili na potřebu slevit z očekávání Green Dealu a zaměření se na podmínky pro místní průmysl, aby byl schopen bojovat s konkurencí.

„Některé věci, jako jsou ESG (míra udržitelnosti a společenské odpovědnosti firmy, pozn. red.), by se měly zrušit, chtělo by to generální opravu,“ řekl Pavel Juříček, který označil zelenou dohodu za „Black Deal“.

Doporučované