Hlavní obsah

Co bude bez benzinu a nafty? Vyzkoušeli jsme auto na vodík

Patří budoucnost elektromobilům, nebo vodíku? První Češi si už vodíkový vůz pořídili, tak jsme ho vyzkoušeli také. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Jsme připraveni na to, až do Evropy přestane téct ruská ropa? Vyzkoušeli jsme auto na vodík.

Článek

Jak nahradit benzin a naftu v dopravě? Otázka, kterou válka na Ukrajině ještě vyostřila. Jsme připraveni na to, že do Česka přestane proudit ropa a podle odhadu expertů bude v takovém případě na čerpacích stanicích chybět až šedesát procent pohonných hmot?

Alternativou jsou elektromobily nebo vodík. A právě první vodíkové auto prodávané v Česku – Toyotu Mirai jsme si vyzkoušeli.

Jak vodíkový vůz vlastně funguje? „Auto si nasaje čistý vzduch a z palivových nádrží vzadu se do palivového článku přimíchává vodík. Z vodíku a kyslíku pak vzniká elektrická energie a odpad je čistá voda. Jediná škodlivina tohoto auta je tedy destilovaná voda. Elektrickou energii si vůz nevyrábí do těžké baterky, ale vyrábí ji on-line. Jakmile sešlápnu pedál, auto vyrobí potřebnou energii, kterou ihned spotřebovává motor,“ Václav Zikmund, produktový specialista Toyoty.

Drážďany, nebo Vídeň

Vodíkový vůz je tak trochu jiný druh elektromobilu. Stejně šetrný k prostředí, stejně tichý. Jenže na rozdíl od elektromobilu vodíkové auto nenabijete doma. A v Česku ho vlastně oficiálně nenatankujete zatím nikde – nejbližší pumpy na vodík jsou v Drážďanech a ve Vídni.

I když v Česku zatím neexistuje infrastruktura, Toyota už prodala deset vodíkomobilů a tři majitelé si svůj vůz už i převzali. Společnost Unipetrol plánovala otevření dvou stanic do konce minulého roku, teď však termín posunula na léto 2022.

Neveřejná vodíková stanice, kde jsme vodík natankovali do zkušebního vozu my, stojí v Neratovicích. Ta je však uzpůsobená pro autobusy, a osobní vodíkový vůz tady tak nikdy nemá šanci natankovat „plnou“.

Právě při tankování se však ukazuje jedna z největších výhod vodíkových vozů. Rychlostí se totiž vyrovná tankování klasických pohonných hmot. A cena, pokud bychom se řídili tím, za kolik nabízí vodík evropské čerpací stanice, se podobá tomu, na kolik dnes vyjdou benzin a nafta. Kilogram vodíku stojí zhruba 10 eur a vozu vystačí na 100 kilometrů.

Kromě rychlosti tankování je další velkou výhodou vodíkového vozu i jeho dojezd. U Mirai se reálný dojezd pohybuje kolem 500 kilometrů. V tomto parametru tedy vodíkový vůz proti elektromobilům vede. Na druhou stranu nabízí elektromobil víc prostoru, protože pohonný systém vodíkového vozu, tedy tlakové nádoby i palivový článek, jsou prostorově náročnější.

A vodíkomobil také víc stojí. Cena námi testované Toyoty Mirai začíná na 1,7 milionu a končí na rovných dvou milionech.

A jaká je samotná jízda tímto sedanem budoucnosti? S automobilovým nadšencem, kameramanem Petrem Kobrlem, jsme to vyzkoušeli – a můžeme říct, že na rozdíl od provozovatelů čerpacích stanic, my jsme na vodík připraveni.

Jízda je k nerozeznání od jízdy elektromobilem. I přes dvě tuny hmotnosti jede auto svižně, i když to žádný sporťák samozřejmě není, a spíš ho oceníte při dlouhých trasách.

Doporučované