Článek
„Začala jsem podnikat před osmi lety v Praze na Palmovce v obýváku, protože mi prakticky nic jiného nezbylo, jelikož jsem zůstala se čtyřmi dětmi sama. Šila jsem jenom to, co jsem dokázala sama zvládnout na šicím stroji s miminky na klíně,“ takhle vzpomíná na své začátky majitelka společnosti Unuodesign a bývalá učitelka v mateřské škole Petra Plemlová.
Za těch osm let se ale změnilo poměrně dost. Z obýváku na Palmovce se firma přesunula do několika budov v Jihlavě, zaměstnává stovku zaměstnanců a vloni vykázala obrat 119 milionů a zisk před zdaněním 25 milionů. Její dětské oblečení se prodává po celé Evropě a firma sbírá jedno podnikatelské ocenění za druhým a uspěla i v soutěži nejrychleji rostoucích firem Deloitte Fast 50.
„Petra Plemlová a její společnost Unuodesign diktují módu dětských hřišť. Kombinace kvalitních materiálů, skvělého řemeslného zpracování a nevtíravého, ale o to účinnějšího marketingu poráží asijskou konkurenci v odvětví, kde by to málokdo čekal. I díky využití technologií při online prodeji a vlastnímu technologickému vývoji se jí podařilo vybudovat skvělou firmu a lovebrand, který je čím dál tím známější i za hranicemi Česka,“ komentuje vzestup značky Jiří Sauer, partner v oddělení Audit & Assurance společnosti Deloitte ČR a lídr soutěže Deloitte Technology Fast 50 v regionu střední a východní Evropy, která každoročně oceňuje nejrychleji rostoucí technologické firmy.
Oblečení na tři sezony
„Nedá se říct, že by růst byl daný nějakou změnou, nebo něčím. Firma rostla organicky. Teď se hodně dařilo v minulém roce, kdy byly zavřené kamenné prodejny,“ dodává Plemlová.
Jak sama říká, proti levné asijské konkurenci se jí daří bojovat hlavně tím, že její věci nejsou takzvaná „fast fashion“, ale „long fashion“ – oblečení je díky střihům „rostoucí“, a dětem tak vydrží minimálně dvě sezony až tři roky. Některé látky si firma nechává vyrábět a tisknout přímo na míru, jiné shání po celém světě.
Firma už navíc nepůsobí jen v Česku, zahraničí se na jejích tržbách podílí zhruba 15 procenty. „Aktuálně prodáváme do Německa, na Slovensko, do Itálie, do Nizozemí – těch zemí je spousta, myslím si, že v Evropě není země, kde by nechodily naše Unuo dětičky,“ dodává s tím, že například v Německu se její zboží prodává až o třicet procent dráž.
Toho, že by teď lidé, kterým zdražily energie i potraviny začali šetřit a z kvalitního dětského zboží se obrátili k tomu levnějšímu, se nebojí. Své zboží zatím ani při rostoucích cenách materiálu nezdražovala. „Bavlna je na trojnásobku toho, co byla před rokem, tak jsem šli přímo ke zdroji, přímo do pletáren, abychom měli cenu levnější a nemuseli zdražovat,“ dodává.
K dětským bundičkám i neprůstřelné vesty
Co ale na tržbách hodně pocítila, byl začátek války na Ukrajině. „Když začala válka, spadly nám tržby asi na pětinu. A jelikož žiju ve velké e-shopové rodině, kde mám spoustu kamarádů a známých, tak ti mi hlásili podobná data. Stejná situace je po celé Evropě. Musím ale říct, že už se to postupně vrací zase k normálu,“ říká.
„Teď se chystáme na výrobu bezpečnostních vest. Řekli jsme si, že když máme volné kapacity… Na trhu je po nich velká poptávka, nejenom pro dospělé, ale i pro děti. Zatím ‚prototypujeme‘, ta cesta je dlouhá, ty atesty, to vše bude dlouho trvat a je to teprve úplný začátek,“ vysvětluje.
„V minulém roce jsme měli na e-shopu s dětským oblečením tržby 500 až 800 tisíc denně. U látek to bylo kolem 250 tisíc,“ říká Petra Plemlová.
Poslechněte si také podcast s Petrou Plemlovou.