Hlavní obsah

Česká Festka představila své nejdražší kolo. Stroj za 5 milionů je ze skla

Česká firma z Vinohrad proslula ve světě ojedinělými rámy na kola. Teď postavila svůj zatím nejdražší bicykl.Video: Seznam Zprávy

Jeden malý proužek karbonu – je z Ruska a kvůli němu teď musí český výrobce kol Festka rok vyvíjet a certifikovat náhradu. Jízdní kola jsou stále nedostatková, po covidu přišla válka na Ukrajině, materiál chybí a ceny lení nahoru.

Článek

Na jejich kolech jezdí úspěšní podnikatelé, politici i hollywoodské hvězdy jako třeba Orlando Bloom. Kola z Vinohrad s karbonovým rámem na míru zákazníkovi proslula po celém světě a ve spolupráci se světovými umělci už společnost Festka představila i kousky za milion korun. Teď společnost chystá nejdražší kolo ve své historii. Je vyrobené ze skla a vyjde na 200 tisíc euro – v přepočtu téměř 5 milionů korun.

„Je to jedna z věcí, na kterou se teď zaměřujeme. Tím, že nedokážeme růst objemově, jdeme cestou soustředění se na vysoko maržová a velmi drahá kola, kterých nemusíme vyrobit tolik, tak abychom byli schopni uživit náš tým,“ vysvětluje Michael Moureček, spolumajitel Festky. Kdo bude novým majitelem skleněného kola zatím prozradit nechce, své dílo ale představí v tomto roce.

Během covidové pandemie se jízdní kola stala nedostatkovým zbožím, a to platí i v této prémiové kategorii karbonových rámů. A nedostatek stále trvá – nejsou totiž díly.

„Chybí komponenty jako jsou přehazovačky nebo brzdy. I když jsme schopni rámy produkovat, máme velký problém kola složit,“ říká Moureček, že úměrně tomu se prodlužuje i doba dodání. Zatímco v minulosti dokázala firma kolo na míru vyrobit za 3 měsíce, dnes bojuje s hranicí 7 měsíců i přesto, že výrobu zefektivnila.

V loňském roce Festka sice prodala 350 kol, ale fakticky byla schopná dodat jen 250. A začátkem letošního roku se situace ještě zhoršila.

Víme jenom o jednom karbonovém pásku – zjistili jsme, že ho bereme z Ruska, aniž bychom to věděli. Teď o dodávky tohoto materiálu přijdeme.
Michael Moureček, spolumajitel Festky

„Za kvartál zpracováváme 70 kilo karbonu. Za první kvartál letošního roku jsme byli schopni zajistit 7 kilo, tedy deset procent materiálu,“ říká Mourčeček s tím, že co v těžké situaci ohledně materiálu nezvládl napáchat covid, dokončila válka na Ukrajině.

Malý pásek karbonu z Ruska vypadl – náhrada potrvá rok

„Zatím ještě úplně přesně nevíme, kde všude nás to ovlivní. Zatím víme jenom o jednom karbonovém pásku – zjistili jsme, že ho bereme z Ruska, aniž bychom to věděli. Teď o dodávky tohoto materiálu přijdeme a musíme ho nahradit. Pro nás je to velmi důležitý stavební kámen spojování našich rámů. Bude to představovat velké nároky na vývoj. Musíme nalézt náhradu a pak ty rámy znovu certifikovat,“ dodává Moureček.

Firma zatím cenu svých kol nezvyšovala. A to i přes to, že za posledních deset měsíců cena karbonových dílů vzrostla o 150 procent. Kvůli vysokým nákladům na dopravu ale zvažuje, že kola začne do zahraničí zasílat rozložená a na jednotlivých trzích najde partnery, kteří je tam složí.

Lídr celého trhu

Festka patří mezi nejrychleji rostoucí firmy v Česku. V roce 2020 získala 1. místo v kategorii Impact Stars Deloitte Technology Fast 50.

„Michalu Mourečkovi se podařilo prorazit ve velmi tradičním odvětví, jako je cyklistika, proto, že k celému procesu výroby a prodeje svých produktů přistupuje naprosto inovativně. To, čím je ojedinělý a proč má úspěch, je nejen využití moderních materiálů a technologických postupů, ale i to, že do procesu výroby a prodeje zapojuje kreativitu. Spolupracuje se skvělými umělci, designéry a zároveň se neustále věnuje technologickému vývoji. Tím celé odvětví posunuje mimo zažité hranice a má velký dopad na budoucí vývoj cyklistiky,“ říká Kateřina Novotná, ředitelka v daňovém oddělení Deloitte, zodpovědná za program Technology Fast 50, který oceňuje nejrychleji rostoucí tech firmy v regionu střední a východní Evropy.

Poslechněte si také podcast s Michaelem Mourečkem.

Problémy českých výrobců kol

Tuzemští výrobci jízdních kol se v uplynulých dvou letech potýkají s nedostatkem komponentů, prodlužováním dodacích lhůt i zdražováním součástek. Pandemie koronaviru totiž způsobila asijským dodavatelům značné provozní problémy, výrazně se také zkomplikovala a zdražila doprava součástek pro výrobu jízdních kol z asijských továren do Evropy. Růst nákladů se promítl ve vyšších cenách bicyklů. V Česku se ročně prodá až 350.000 jízdních kol, přičemž roste podíl elektrokol.

Pandemie koronaviru měla v letech 2020 a 2021 negativní dopad na výrobce cyklistických součástek i mezinárodní obchod. Zároveň výrazně vzrostla poptávka po jízdních kolech, jelikož lidé měli v době koronavirových opatření více volného času na sportování.

Přitom v roce 2020 měli prodejci jízdních kol v Česku žně a distributoři díky vysoké poptávce vyprázdnili sklady, které pak kvůli pandemii a poklesu produkce bicyklů obtížně plnili novým zbožím.

Zájemci o jízdní kola si v uplynulých dvou letech proto museli připlatit, dodávka dražších modelů silničních či horských kol se u některých značek protáhla i na několik měsíců. Průměrná cena importovaných jízdních kol všech kategorií v letech 2021 až 2022 podle údajů Českého statistického úřadu vzrostla zhruba o pětinu, zároveň se loni snížilo množství dovezených i exportovaných bicyklů.

Doporučované