Hlavní obsah

Češi se zasekli na bílém zlatě. Ve světě ale už není v módě, říká zlatnice

Lenka Kerlická se začala šperkařství věnovat až jako učitelka prvního stupně. Vyučila se v oboru a dnes má prodejnu i dílnu v centru Prahy. Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Lenka Kerlická se šperkařství a zlatnictví začala věnovat až jako vystudovaná učitelka. Zaměřuje se hlavně na snubní prsteny. „Česká republika se zasekla v čase na bílém zlatě a je to škoda,“ říká v rozhovoru pro Ženský byznys.

Článek

Vystudovala úplně jiné obory, než který ji dnes živí. Po ukončení pedagogické fakulty dokonce nějaký čas učila. Šperky ji ale stále přitahovaly, a tak se rozhodla při zaměstnání začít studovat znovu. Tentokrát učební obor zlatnictví klenotnictví. Klasické postupy jí ale nevyhovovaly.

„Hrozně mě to limitovalo, vůbec mě to nebavilo. Pak jsem se setkala s technikou ztraceného vosku, která posunuje hranice zpracování zlata dál. Našla jsem sama sebe,“ říká v rozhovoru pro Ženský byznys Lenka Kerlická.

Na jedné z rodinných oslav navíc zjistila, že má v rodině zlatnické kořeny. Patří totiž k jednomu z nejvýznamnějších pražských šperkařských rodů, ze kterého vzešlo v minulosti na 30 zlatnických mistrů. To, jak říká, bylo znamení, že její volba je správná a dlouhá cesta ke šperku nebyla náhoda, ale „dar jejích předků“.

Osud si mě k tomuto řemeslu přivedl sám, nikdy jsem to neplánovala.
Lenka Kerlická, zlatnice

„Osud si mě k tomuto řemeslu přivedl sám, nikdy jsem to neplánovala, i když od malička jsem se věnovala ruční tvorbě a vyzkoušela jsem všechny možné materiály i techniky,“ vzpomíná zlatnice.

„Potřebuji vnímat materiál, to je pro mě největší inspirace. Mít ho v ruce a zkoumat, kam až mě pustí, kam ho můžu ohnout. Vymyslela jsem například kolekci, která se vyznačuje specifickým zasazením diamantů do zlata. Aby bylo kolem kamenů hezky vidět, ale zároveň aby propouštělo světlo k diamantu a rozzařovalo ho co nejvíc, co jde,“ vysvětluje.

Češi jsou národem bílého zlata

Její specializací jsou zásnubní prsteny. Nejdražší zatím prodala za 800 tisíc korun, ale ty nejlevnější přijdou i na deset tisíc. Češi se podle ní „zasekli“ na bílém zlatě.

„Pořád ho tady nejvíc vyhledávají, ale přitom ne každému sedí a ve světě už není vůbec trendy. Tam je in spíš zlato žluté, které lichotí pokožce a krásně ji rozzáří,“ je přesvědčena zlatnice a vysvětluje, že za to mohou do velké míry muži, kteří pro šperky svým ženám do butiku chodí.

„My se tady pány snažíme trošku lámat a ukazovat, že třpyt kamene vynikne lépe ve žlutém nebo růžovém kovu. Muž přijde a nejčastěji slyšíme větu, že jeho partnerka vůbec žádné šperky nenosí a že vůbec neví, co by chtěl,“ směje se Lenka Kerlická.

Premiéra zlatnické dílny

Úplně nově pod její značkou jí vznikají pod rukama hodinky. Celé zlaté, dámské. Metodou namačkaného plechu. Zjednodušeně řečeno, vypadají celé zmačkané.

„Už se hrozně těším, dělám na nich rok a půl a už se rýsují. U nás v dílně jsme ještě hodinky nikdy nedělali,“ přiznává žena, která ve zlatnické dílně v centru Prahy zaměstnává několik dalších lidí, protože sama už vše vyrábět nestačila.

„Je to nová výzva, připadá mi, že se jim nikdo pořádně nevěnuje. Pánských hodinek ve zlatě je dost, ale pro dámy velmi omezené množství výběru,“ vysvětluje důvod.

Expanze je v plánu

Značku hodlá posilovat u sousedů. Na Slovensku, v plánu má nově Německo. Silná je také v USA, kde rok v minulosti strávila. Přestože je v New Yorku činná, další města módy, jako jsou Miláno nebo Paříž, zatím dobýt nehodlá.

27JEWELRY v číslech

Dnes má 32 členů v týmu, na začátku v roce 2012 byla Lenka Kerlická sama.

Za rok 2021 bylo použito na výrobu šperků 7 kg 14k zlata.

Rozložení portfolia: 60 % prsteny, 20 % náušnice, následují náhrdelníky a dětské náušnice.

Klientela: 80 % česká, 20 % zahraniční.

Šperky z portfolia tvoří 60 % nákupů, 40 % je vyráběno na míru.

„Například s Itálií nemáme žádné zkušenosti,“ přiznává v rozhovoru pro SZ Byznys. Ani vstup na Blízký východ, který by se nabízel, nechystá.

„V hlavě mi to určitě zní, protože obzvlášť osmnáctikarátové zlato je tam hodně žádané. „Nerozumím tomu trhu, je pro mě hodně vzdálený, ale ráda bych. Možná najdu někoho, kdo tomu trhu bude rozumět,“ nevylučuje další expanzi Češka, která má z osmdesáti procent tuzemskou klientelu.

Jak ovlivnila doba covidu a válka na Ukrajině ceny zlata, si poslechněte v úvodním videu.

Reklama

Doporučované