Článek
Umělá inteligence se stává stále důležitější součástí našich životů. Vstupuje prakticky do všech oblastí a bankovnictví není výjimkou.
Pro bankovnictví je klíčová schopnost umělé inteligence analyzovat velké množství dat, učit se a adaptovat se na rozmanité potřeby klientů. Banky tak budou moci nabízet osobnější, efektivnější a také bezpečnější služby. Nehrozí však, že by úplně převzala kontrolu.
Podle členky představenstva, ředitelky technologií, inovací a digitalizace v ČSOB Michaely Bauer například nikdy nenastane případ, že by umělá inteligence sama rozhodovala o tom, jestli klient dostane úvěr.
Expert na fintech a autor finanční aplikace Orbi Jakub Škrabánek si myslí, že to ani není v zájmu klientů a institucí. Byla by však podle něj škoda, aby měla umělá inteligence podíl rozhodování vyloženě nulový. Potenciálně by z toho mohla profitovat jak instituce, která si sníží počet nesplácených úvěrů, tak i klient, kterému AI poradí s tím, jestli je schopný splácet.
AI v dnešní době nepomáhá jenom bankám, ale také jejich klientům. Dokáže jim doporučit například investiční strategii nebo odpovědět na dotazy. Zkrátí například dobu, kterou by člověk musel strávit na telefonu, a zároveň snižuje institucím náklady.
Podle business development manažera v coworkers.ai Ondřeje Pohla dokáže umělá inteligence na zákaznické podpoře ušetřit až 30 procent nákladů. Jednak díky automatickému odbavení dotazů, ale také díky poslouchání hovorů. To je pomáhá vyhodnocovat, ušetří hodiny lidské práce a operátoři dostanou přesnější hodnocení svého výkonu.
„My stejné technologie, které používáme navenek, používáme i dovnitř. Máme devět tisíc zaměstnanců, hodnotíme se a necháme se hodnotit od nich jako management,“ doplňuje Bauer s tím, že jim hodnotící texty od zaměstnanců pomáhá vyhodnotit také AI.
ČSOB podle ní umí umělou inteligenci nasadit také na vyhodnocování škod, modely jim umožňují přesněji analyzovat a rozřazovat typ škody. Pozná tedy například, pokud klient u vyplňování formuláře uvedl trochu jiný scénář, než se doopravdy stal.
„Když budete mít nabourané auto, ten model se na to podívá a řekne, jestli váš příběh odpovídá nabourání toho auta. Pokud se mu to nebude zdát, přeřadí vás na člověka. Pokud se mu to bude zdát jako pravděpodobná verze příběhu, škodu může hned vyřešit a proplatit,“ vysvětluje Bauer. Škoda tak může být vyhodnocená místo do jednoho dne do pěti minut.
Velkým tématem, které vývoj umělé inteligence otevírá, je ochrana osobních údajů. Ty by podle Škrabánka nikdy neměly jít do modelu, který je hostovaný v instituci, která ho vytvořila. Data musejí zůstat v dané firmě.
„Jsou dva způsoby, jak toho dosáhnout. Buď mohu mít celý model na míru pro danou instituci hostovaný v jejích datacentrech. Nebo užití modelu omezit tak, aby nebylo potřeba osobních údajů, aby zůstávaly jen v interní databázi té firmy,“ vysvětluje a dodává, že druhá možnost je nejpraktičtější.
Banky podle Bauer schraňují extrémní množství dat. Konkrétně ČSOB podle ní data, která posílá do cloudů, šifruje. „Nemůžeme si dovolit jakýkoli datový průšvih,“ říká.
Hosty Byznys Clubu o AI ve financích budou
- Michaela Bauer – členka představenstva, ředitelka technologií, inovací a digitalizace v ČSOB
- Jakub Škrabánek – expert na fintech, autor finanční aplikace Orbi
- Ondřej Pohl – business development manager v coworkers.ai
Jakub Škrabánek pracoval v Německu pro fintechové společnosti, podílel se na vývoji systému úvěrového scoringu na základě big dat analýzy umělou inteligencí, má zkušenosti také z oblasti digitalizace spotřebitelských úvěrů. V Česku založil startup, který stojí za finanční aplikací Orbi. Ta má ambice nahrazovat finanční poradce.
Michaela Bauer má, jak sama říká, připravovat banku na budoucnost. V ČSOB má na starost portfolio technologií, inovací a digitalizace, takže umělá inteligence je pro ni zásadním tématem. Říká, že banky už umí analytické schopnosti AI využívat při zpracování nasbíraných dat o zákaznících a jejich smlouvách.
Pozvání do Byznys Clubu o využití AI ve financích přijal také Ondřej Pohl, specialista na automatizaci komunikace přes chatboty, voiceboty a emailboty. Pomáhá firmám pochopit přínos a využitelnost těchto technologií a možná ho budou v debatě zajímat praktické zkušenosti jeho partnerů.
Sledujte Byznys Club Seznam Zpráv o využití umělé inteligence ve finančních službách v úvodu tohoto článku.
Partnerem Byznys Clubu jsou ČSOB a aplikace Orbi.